Gå til innhold

Definer syting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Så enkelt er det.
Skrevet

Klaging og akking og veeing uten å gidde ta tak i problemet og gjøre noe med det, og-eller legge ansvaret over på alle andre så man slipper gjøre noe med problemet selv og dermed kan akke og uffe så mye man vil.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det skjer etter eget initiativ. Det er f. eks. ikke som følge av at legen spør: "Fortell meg nøye om hvordan du har det".

2. Motivet. Det er åpenbart at det ikke er en konstruktiv fremmlegging av et problem i den hensikt å finne løsninger. Hensikten er kun å fortelle om hvor ille det er.

3. Tidsbruken. I forhold til den tiden som er til disposisjon f.eks. ved et besøk, treff eller lignende, brukes alt for stor del av tiden til nettopp syting.

4. Manglende evne til å se seg selv og sine ting i forhold til andre. Manglende evne til å sense at en går langt over streken i forhold til den andres interesse. En ødelegger sosiale relasjoner.

Gjest Bare noen tanker.
Skrevet

Nå klarer jeg å ikke poste mer enn ett innlegg per dag/døgn på psykiatriforumet. Kan jeg ikke få flere regler?

Kan du ikke skrive opp hvilke regler du ønsker å kunne følge- og litt slingringsmonn til å være ustrukturert?

Feks.

- Fast til å stå opp på.

- Fast tid til frokost

- Fast klokkeslett der du skal ut på tur

- Fast klokkeslett til å lese

- Fast klokkeslett (feks tre ganger i uken der du skal gå ut og snakke med noen mennesker)

Det er jo ikke fordi du ikke er smart nok til å lage disse listene, det handler om noe annet.

Har du lest om "agens" i forhold til selvet og identitet? Det å kunne føle at man styrer sitt eget liv? Agens kan jo bli borte etter noen år med mobbing. Kanskje kunne du forsøkt å jobbe med dette... Du kan søke opp intrasubjektivitetsteori og utvikling av selvet.

Gjest Bare noen tanker.
Skrevet

Kan du ikke skrive opp hvilke regler du ønsker å kunne følge- og litt slingringsmonn til å være ustrukturert?

Feks.

- Fast til å stå opp på.

- Fast tid til frokost

- Fast klokkeslett der du skal ut på tur

- Fast klokkeslett til å lese

- Fast klokkeslett (feks tre ganger i uken der du skal gå ut og snakke med noen mennesker)

Det er jo ikke fordi du ikke er smart nok til å lage disse listene, det handler om noe annet.

Har du lest om "agens" i forhold til selvet og identitet? Det å kunne føle at man styrer sitt eget liv? Agens kan jo bli borte etter noen år med mobbing. Kanskje kunne du forsøkt å jobbe med dette... Du kan søke opp intrasubjektivitetsteori og utvikling av selvet.

Intersubjektivitetsteori mente jeg....!

Daniel Stern blant annet.

Skrevet

Nå klarer jeg å ikke poste mer enn ett innlegg per dag/døgn på psykiatriforumet. Kan jeg ikke få flere regler?

Du kan få en ny regel av meg (med tanke på det innlegget du skrev om at du har problemer med å komme deg ut i naturen):

At du skal gå en halvtimes tur før du får lov til å logge deg på DOL hver dag :-)

Gjest Maniana
Skrevet

Hvor vanlig er dette blant psyk. pasienter?

Tror ikke syting hjelper på noe,det er ikke positivt i det hele tatt!

Gjest syting!
Skrevet

1. Det skjer etter eget initiativ. Det er f. eks. ikke som følge av at legen spør: "Fortell meg nøye om hvordan du har det".

2. Motivet. Det er åpenbart at det ikke er en konstruktiv fremmlegging av et problem i den hensikt å finne løsninger. Hensikten er kun å fortelle om hvor ille det er.

3. Tidsbruken. I forhold til den tiden som er til disposisjon f.eks. ved et besøk, treff eller lignende, brukes alt for stor del av tiden til nettopp syting.

4. Manglende evne til å se seg selv og sine ting i forhold til andre. Manglende evne til å sense at en går langt over streken i forhold til den andres interesse. En ødelegger sosiale relasjoner.

Hvordan snur du en sytekopp? Ikke en kopp hi,hi. Hvordan konfronterer du for å nå inn til en?

Gjest Maniana
Skrevet

Hvordan snur du en sytekopp? Ikke en kopp hi,hi. Hvordan konfronterer du for å nå inn til en?

Det lurer jeg også på,slik min erfaring tilsier er det helt umulig. Virker som noen tvives med sin egen elendighet...

Skrevet

Hjelper det på et kortsiktig plan å syte, eller er dette bare en innbilning?

Nei, tviler på at det hjelper. Sannsynligvis blir det bare værre.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Gikk en tur nå, bare på 20 min da. Men skal begynne med regelen din i morgen.

Bra!

20 minutters tur er faktisk hele tyve minutter mer enn ingenting! :-)

Gjest Maniana
Skrevet

Bra jobba smir ;-)

Nå er du på rett vei!

Skrevet

Bra :-) Da er jeg spent på å høre hvordan det går!

Skrevet

Og hvor vil du sette flomlyset? På at du klarte å gå en tur? (Det er tungt når du er deprimert.) Eller på at du bare gikk i 20 minutter i stedet for en halv time?

Skrevet

Jeg tror du må lage noen regler for deg selv. Hva er viktig for deg? Hva tror du vil hjelpe deg videre? Og "hvor" befinner du deg nå?

Skrevet

Jeg må nok lage reglene selv, ja. Tenkte bare NHD kunne hjelpe meg litt (mer) i gang. Jeg har jo ingen terapeut som kan kreve ting av meg.

Ting jeg sliter med (blant annet):

- få gjort studiene

- lage mat

- vaske og stelle i huset

- trene / mosjonere

En kort beskrivelse av min hverdag er at jeg bruker mesteparten av tiden på å ligge på sofaen eller i senga, eller sløse vekk tid på nettet...

Jeg ønsker hjelp med alle disse tingene.

Jeg sliter også med det sosiale (være rundt andre mennesker, forhold), men det er noe annet enn depresjon... det kommer vel heller av min hoveddiagnose.

Enkelte ting finnes det kun ett godt råd i forhold til, og til de fleste av de tingene du beskriver her passer det å si : "Just do it".

Så enkelt - og så vanskelig.

Skrevet

Jo, men jeg syns ikke det blir noe lettere selv om jeg gjør det - jeg føler meg bedre med meg selv, men faller fort ned igjen...

Men i såfall gjelder det å ta i bruk mottoet om og om igjen. Tror ikke det finnes noen snarvei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...