Gå til innhold

Hjelp Nils. Lørdag og Hodet virker ikke!

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne på tjue-ti år
Skrevet

For mye stress, slit, lite søvn, mat, drama og uhyggelig action i det siste både på jobb, nettverk og i meg selv har ført til at jeg nå vet verken hva som er opp og ned, euforisk sett.

Alle lyder stresser meg. Tven gjør meg oppjaget. Griner og ler om hverandre og kjemper for å kontrollere de farlige impulsene mine. Har et par sobriler jeg prøver å få til å strekke til mandag morgen. Alle lukter og smaker kan gangens med 100. Derfor sliter jeg med å få i meg mat jeg sårt trenger. Knekkebrød og eple er stort sett det jeg greier å få i meg, da det er mild smak og lukt.

Var innlagt på intensivavdelingen etter å ha besvimt, og skadet meg i fallet. Gikk bra med hodet, men er ganske mørbanket og store smerter fra alle de svarte blåmerkene og kulene.

Husker ikke hva jeg hadde tenkt å spørre om lenger....?

Hva gjøre for å bli fortest mulig bra? Ikke få anfall der jeg faller rett i helvete, løper til fjells for å dø... Gjort lignende ting i det siste. Alarmknappen min er forsvunnet fra hodet. Gikk ut på sykehustaket. Ikke fordi jeg hadde tanker om å hoppe der og da. Men ble bare nysgjerrig på utsikten rundt bygget. Så plutselig tenkte jeg "Herregud. Om noen ser meg her på taket å vaser, blir det storstyr og drama. Så jeg gikk tilbake, og klatret over hverandarekkverket igjen...

Et eksempel på hodet mitt for tiden.

Å hva med jobb på mandag? Elsker være sammen med mine kjekke kollegaer, og har godt av å bli aktivisert og konsetrere meg om kontorarbeid. Men jeg begynner å gjøre en del tabber, feil og vil ikke akkurat få fyken fordi hodet mitt ikke virker skikkelig for tiden.

Psykiatrisk er smekkfullt for tiden, og jeg tror jeg har bedre av å være hjemme. Men jeg går i ring.

Flyr fra det ene "prosjektet" som å ta fram knekkebrød, putter så klær inn i konfyren. Begynner å le når det går opp for meg at klærne ikke skal dit, men i vaskemaskinen. Så kommer jeg på at jeg skulle spise disse knekkebrødene. Koker ferdig egg. Så drar jeg fram smør og steikepannen for å steke dem etterpå. Sukk.

Må konsentrere meg hardt for å gjøre slike banale ting. Trenger jeg kniv? glass?

emmm.... Kokte jeg eggene?

o.s.v

Kan en kjøre når hodet er slik? Kjørte et stykke på ti minutter i dag tidlig. Kjørte sakte, da jeg ikke rakk å få med meg hele trafikkbilde. Ellers har jeg nå kjørt skadefritt daglig i over ti år... bortsett fra de gangene en katt og en engel (ha ha. Mentee elg) hoppet rett inn i bilen min.

Å da har jeg et nytt problem om jeg ikke kan kjøre. Bur på en stad der ingen kunne tru at nokon kunne bu. Det vil si alt fra nærmste butikk, apotek og legesenter er 2 mil unna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er blitt lørdag kveld. Det er egentlig ikke så mye du får gjort. Alle lyder stresser deg, alle sanseinntrykk er vanskelig å forholde seg til. Prøv å begrense det mest mulig. Det jeg gjør når jeg har det på den måten er å legge meg på ryggen i sengen, med lyset av, uten tv, radio eller musikk.

Klesvasken kan vente til neste uke. Litt næring bør du få i deg, men du kan klare deg uten også, hvis det også blir for stressende. Om du ikke klarer å spise i dag er ingen katastrofe.

Å kjøre bil i denne tilstanden synes jeg du bør unngå. Du klarer deg vel uten å kjøre bil nå i helgen? På mandag tar du kontakt med fastlegen og ber om råd, sammen finner dere ut hva du bør gjøre fremover.

Gjest Psykotisk?
Skrevet

Du høres så og si psykotisk ut, hvis det ikke er noe som er en følge av fallet.

Jeg ville ringt legevakta eller en behandler, og sagt det som det er, for å finne ut om det er pga fallet, eller om du er psykotisk.

Hvis du ikke kontakter legevakta så:

1) Du bør sove, hvis det er fordi du er "sliten".

2) Eller sørge for å ha noen rundt deg nå- du trenger noen som kan få deg "ned" og ikke "opp".

3) Hvis ingen kan komme, og du ikke får sove, ville jeg ringt legevakta.

I tillegg bør du skjerme deg fra ting som kan trigge deg slik at du blir verre.

Du bør ihvertfall oppsøke fastlege mandag. Skriv det ned på en lapp og heng det på kjøleskapet slik at det ikke "forsvinner".

Ikke kjør bil.

Ikke reis på jobb på mandag, reis til legen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør kutte ut alt annet enn det å få ro og døgnrytme.

Slå av TV. Kutt ut alle oppgaver. Ta antipsykotisk medisin om du har det. Ta evt noe for å få sove på om du har det. Ring fastlegen mandag morgen.

Du kan ikke kjøre bil i denne tilstanden.

Gjest kvinne på tjue-ti
Skrevet

Du bør kutte ut alt annet enn det å få ro og døgnrytme.

Slå av TV. Kutt ut alle oppgaver. Ta antipsykotisk medisin om du har det. Ta evt noe for å få sove på om du har det. Ring fastlegen mandag morgen.

Du kan ikke kjøre bil i denne tilstanden.

Mange råd... Jeg kan ikke ha stillhet, for da blir det negativ grubling som jeg så begynner å grine av. Laget meg en CD, med glade rolige sanger som har surret i hele dag. Men tven har vært avslått.

Har ikke noen å være sammen med i kveld, natt. Tør ikke ringe en venn heller, i frykt for å bli opprørt eller mer stresset. :- /

Spurte legevakta om zyprexa, som jeg har tatt før, men fikk til svar at slikt måtte jeg ta opp med fastlegen når mandagen kom. Sobril kunne jeg også bare glemme. Men da jeg begynte å grine, ble hun mindre bitch og begynte å lytte til meg. Så ba hun meg ringe i morgen om jeg trengte mer sobril. Har en igjen.... Tenkte å spare den til i morgen. Men å få hentet dem to mil unna blir da et problem... Faen.

Har vasket en etasje i huset, men det var fordi det så helt for jævlig ut, og jeg blir stresset av å bo i en svinesti + at jeg ikke takler dårlig lukt.

Men tatt det veldig med ro... Brukte hørselvern da jeg skulle støvsuge. Smart hæ? :-)

Kjekt med DOL. Øse ut, og få svar på det meste. Kan bruke DOL om jeg glemmer hvilken dag det er feks... :- )

Men det var disse pliktene da... har hest, høns o.s.v...

Fått hjelp med en fjortis i dag... og fikk mest lyst å klemme henne av takknemlighet. Da er det neste på tapeten og sørge for at alle dyrene får kveldsmat og at de har vann, og så hive dem ut i morgen. Kanskje ikke dumt å skrive en liste?

1: Ta ut hestene

2: Gi dem mat

3: Slå på lys til hønene

Det var lurt ja. Takk takk.

Ga beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kom på jobb mandag til sjefen :-)

Har jeg gjort det meste rett i dag da`

Gjest Psykotisk?
Skrevet

Mange råd... Jeg kan ikke ha stillhet, for da blir det negativ grubling som jeg så begynner å grine av. Laget meg en CD, med glade rolige sanger som har surret i hele dag. Men tven har vært avslått.

Har ikke noen å være sammen med i kveld, natt. Tør ikke ringe en venn heller, i frykt for å bli opprørt eller mer stresset. :- /

Spurte legevakta om zyprexa, som jeg har tatt før, men fikk til svar at slikt måtte jeg ta opp med fastlegen når mandagen kom. Sobril kunne jeg også bare glemme. Men da jeg begynte å grine, ble hun mindre bitch og begynte å lytte til meg. Så ba hun meg ringe i morgen om jeg trengte mer sobril. Har en igjen.... Tenkte å spare den til i morgen. Men å få hentet dem to mil unna blir da et problem... Faen.

Har vasket en etasje i huset, men det var fordi det så helt for jævlig ut, og jeg blir stresset av å bo i en svinesti + at jeg ikke takler dårlig lukt.

Men tatt det veldig med ro... Brukte hørselvern da jeg skulle støvsuge. Smart hæ? :-)

Kjekt med DOL. Øse ut, og få svar på det meste. Kan bruke DOL om jeg glemmer hvilken dag det er feks... :- )

Men det var disse pliktene da... har hest, høns o.s.v...

Fått hjelp med en fjortis i dag... og fikk mest lyst å klemme henne av takknemlighet. Da er det neste på tapeten og sørge for at alle dyrene får kveldsmat og at de har vann, og så hive dem ut i morgen. Kanskje ikke dumt å skrive en liste?

1: Ta ut hestene

2: Gi dem mat

3: Slå på lys til hønene

Det var lurt ja. Takk takk.

Ga beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kom på jobb mandag til sjefen :-)

Har jeg gjort det meste rett i dag da`

Hei, hvordan går det med deg i dag?

Har du fått matet dyrene og spist litt mat selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...