Gå til innhold

Kan det være føling?

Anbefalte innlegg

Hei,

Nylig hadde jeg en "episode" som skjedde etter at jeg hadde hatt en lang dag med shopping og sightseeing. Jeg var sliten og begynte å bli sulten. Jeg stod i en butikk, og plutselig begynte jeg å svette, få vondt i leggene, klarte nesten ikke å stå for egen maskin, og ble veldig kvalm. Etterhvert begynte det å pipe i ørene, og det svartnet for meg. Jeg sa til venninnen min at jeg holder på å besvime, og hun dytta en sjokolade i meg. Etter det følte jeg meg bedre, og vi gikk å spiste. Var i fin form resten av dagen.

Jeg sier til hun at sånt skjer i blant, og det skjedde ofte når jeg var 15-18 år. Jeg har alltid tenkt at dette var "nær-besvime-opplevelser", men hun nevnte at kanskje jeg burde dra til legen å sjekke diabetes. Har aldri tenkt over at det kan være noe slikt, bare at jeg har fått et blodsukker-fall, siden det er lenge siden jeg har spist, og tenkt at dette er vel ganske normalt?

Jeg vet veldig lite om diabetes, så jeg har lest litt på nettet. Men dere som har diabetes vet vel bedre om dette kan ha vært en føling enn hva jeg kan lese meg til... Får ofte noen litt lettere "episoder" om morgenen også.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/336278-kan-det-v%C3%A6re-f%C3%B8ling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føling/lavt blodsukker er ikke et symptom på diabetes. Ubehandlet diabetes kjennetegnes av høyt blodsukker, ikke lavt. Og høyt blodsukker har til dels ganske andre symptomer enn lavt (tørste, hyppig vannlating, slapphet, synsforstyrrelser, soppinfeksjoner o.s.v.).

Jeg tror altså ikke det er diabetes du har.

Jeg har slike episoder nå og da. Særlig ille var det i graviditetene, når blodtrykket var lavere enn normalt. Jeg har i utgangspunktet lavt blodtrykk, husker ikke nå hva det ligger på.

Jeg reagerer veldig ofte hvis det er lenge siden jeg har spist. Blir "tom" i hodet, øren, sur og dårlig humør og av og til også vondt i hodet. Det kommer seg fort hvis jeg får mat, eller drikke med sukker i.

Jeg har ikke undersøkt noe mer i forhold til diabetes, men prøver å spise ganske reglmessig. Er ikke bekymret...

Gjest MedicNerd

Det er ikke diabetes. Svaret ligger i innlegget ditt - blodsukkernivået ditt blir rett og slett lavt nok til at du får en kraftig fysisk reaksjon på det. Noen er mer sensitive for dette enn andre. Eneste som hjelper er å ete regelmessig, men det er jo ikke alltid man får tid ;). Ha en banan eller noe slikt på deg hvis du er på farten og det kan gå lenge mellom måltidene.

Føling er noe vi diabetikere kaller det når blodsukkeret blir så lavt at vi virkelig kjenner det. For noen kan det bli alvorlig fordi blodsukkeret kan bli svært lavt (føling er et resultat av at man ved et uhell tar for mye insulin) fordi de blir surrete i hodet og ikke skjønner hva de driver med. Det er forskjellig hvordan man reagerer på svært lavt blodsukker. Selv får jeg sterk skjelving, kaldsvetter, får hjertebank...

For en som ikke har diabetes... Føling er nok ikke helt det uttrykket man bruker, men selv for en ikke diabetiker kan forbrenningen være litt hyperaktiv slik at blodsukkeret går noe lavere enn "normalt." Vi er forskjellige.

Alana har alt skrevet hva diabetes gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...