Gå til innhold

Ser dere det samme som meg?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok, greit det. Men du svarte ikke på spørsmålet mitt...

Indirekte svarte jeg på spørsmålet. Trenger du det mer konkret?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• signaturløs

14

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

• frosken

2

• FGT

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Indirekte svarte jeg på spørsmålet. Trenger du det mer konkret?

Nei.

Skrevet

Tillater meg å svare litt på dette. Nei, du har ikke gjort noe galt! Min oppfatning rundt slike ting er "bare" at noen er født mer sensitive for overnaturlige ting enn andre.

I tillegg til medisinbruk og oppfølging hos psykiater skader det sikkert ikke å bli bedt for i tillegg.

Noen opplever det som "geitekillingen som ikke ville bli tellet" når de får spørsmål om eller blir oppfordret til å bli bedt for. Er jo ingenting skummelt ved å bli bedt for! :-) Gud representerer det gode, hvorfor er det da farlig å bevege seg inn i hans nærvær?

Slikt skjønner jeg ikke.

Jeg synes troen din er totalt upassende på et forum for psykiatri. Du gjør mest sannsynlig mennesker sykere ved å dele forestillingene dine.

Når man svarer på innlegg som dette er det viktig å holde seg til den nærliggende virkeligheten.

Gjest Konkret tenkning
Skrevet

Mener du at hvis jeg ber nok til Gud så vil dette forsvinne? Hvorfor skulle nå jeg ha det slik, og ikke alle andre? Har jeg gjort noe galt mener du?

Nei, jeg mener bare at jeg tror at historien om Jesus er laget av mennesker, og at det er noe vi kan ha i oss. At vi har den evnen inni oss, alle sammen. Jeg tror ikke det er noe mer hokus pokus enn det.

Ikke at du skal be nok eller at du har gjort noe galt.

Da jeg var psykotisk, var det et vendepunkt som jeg tror var avgjørende for at jeg kom meg ut av det- jeg bestemte meg for at telefonen som ringte og for at alt jeg så var psykotisk, og ikke virkelig.

I dag er jeg frisk og uten medisiner, har vært det lenge nå.

Gjest historika
Skrevet

Nei, jeg mener bare at jeg tror at historien om Jesus er laget av mennesker, og at det er noe vi kan ha i oss. At vi har den evnen inni oss, alle sammen. Jeg tror ikke det er noe mer hokus pokus enn det.

Ikke at du skal be nok eller at du har gjort noe galt.

Da jeg var psykotisk, var det et vendepunkt som jeg tror var avgjørende for at jeg kom meg ut av det- jeg bestemte meg for at telefonen som ringte og for at alt jeg så var psykotisk, og ikke virkelig.

I dag er jeg frisk og uten medisiner, har vært det lenge nå.

Prøver alt jeg kan å forstå at dette er skapt i mitt hode. Får så mange andre symptomer også, føler at jeg har raknet helt.

I tillegg skal jeg prøve å holde maska så ingen skjønner at jeg er syk. Har et voldsomt behov for å være helt alene, vil dope meg ned og sove resten av uka.

Gjest Konkret tenkning
Skrevet

Prøver alt jeg kan å forstå at dette er skapt i mitt hode. Får så mange andre symptomer også, føler at jeg har raknet helt.

I tillegg skal jeg prøve å holde maska så ingen skjønner at jeg er syk. Har et voldsomt behov for å være helt alene, vil dope meg ned og sove resten av uka.

Ja, deler av deg vil tenke i de baner, men du har også noe i deg som kan kjempe i mot det.

Akkurat nå har du nok med å kjempe i mot det, og det vil ikke forsvinne på et knips. Vendepunktet for meg ble altså den gangen jeg "bestemte" meg for å ikke tro på meg selv og mine opplevelser- tro på at det kunne være andre forklaringer.

Selv lenge etter jeg ikke var på mitt dårligste- jeg husker en gang tre mnd etter, opplevde jeg at lampa i stua slo seg av og på uten at jeg hadde vært borti knappen. Da løp jeg avgårde, ut. Jeg trodde det var ånder. Det tok tre timer før jeg klarte å tenke at det også kunne være noe galt med kontakten- noe det var.

Det tok en tid før dette forsvannt, disse "magiske" opplevelsene- og det skjedde gradvis over tid. Men poenget er å forsøke å holde fast i at det ikke er virkelig.

Du bør si fra til psykologen din om hvordan du har det nå, da kan du få hjelp til å holde det unna og jobbe med det.

Å oppsøke medium og prest- det kan du gjøre når du er frisk fra dette. Jeg skjermet meg fra slike ting - lenge. Nå i det siste har jeg kikket litt på slike ting, og er i stand til å forholde meg til det på en normal måte. Det er nå to år siden jeg løp psykotisk rundt i gatene.

Så først nå, kan jeg "gå inn i det" uten at det er farlig for meg og trigger.

Men, det du gjør nå, er absolutt det du bør gjøre- øke dosen, og forsøke å si til deg selv at det ikke er virkelig.

Gjest Konkret tenkning
Skrevet

Jeg tror det kan være en god ide å sove.

Sove og spise og skjerme meg var beskjeden jeg fikk fra psykologen. Og det var en lang periode det eneste jeg fokuserte på.

Det er en god ide :-)

Gjest historika
Skrevet

Jeg tror det kan være en god ide å sove.

Sove og spise og skjerme meg var beskjeden jeg fikk fra psykologen. Og det var en lang periode det eneste jeg fokuserte på.

Det er en god ide :-)

Ja, det er sikkert en god ide, men veldig vanskelig å få til i praksis. Jeg har jo vært ganske velfungerende og sosial i lengre tid. Hvordan avviser man folk og sier man har blitt skruls?

Gjest Konkret tenkning
Skrevet

Ja, det er sikkert en god ide, men veldig vanskelig å få til i praksis. Jeg har jo vært ganske velfungerende og sosial i lengre tid. Hvordan avviser man folk og sier man har blitt skruls?

Jeg vet ikke hvordan din livssituasjon er, dette er jo ting du kan finne ut av sammen med din behandler- hvordan det kan løses praktisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...