Gå til innhold

Overgangsalder og bipolar2/ NHD og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 41 år, som begynte i overgangsalderen for ca tre år siden. Jeg er bipolar 2 og har hatt god nytte av Wellbutrin i over ett år. I tillegg brukes det Zeldox i hypomane faser, som jeg seponerer når den er over.

Jeg jobber, og jeg elsker jobben min. Men.....alså overgangsalder: Jeg er mer irritabel enn ellers, blir fortere sint, og jeg opplever en gråhet og tomhet som ligner depresjon. Jeg har veldig lite energi, og føler at livet er meningsløst, på tross av gode forhold på jobben, og tre flotte barn som skikker seg bra.

Er dette bipolar depresjon eller er det overgangsalderen som bør behandles? Jeg føler at det er annerledes enn mine vanlige depresjoner, men med samme følelse av utilstrekkelighet og meningsløshet. Jeg tenker at dette orker jeg ikke mer, og trenger hjelp. Det er tre år siden jeg har hatt kontakt med psykiatrien, og det er min fastlege som har ansvaret for min oppfølging nå, men hvor skjønn han enn er, så er dette ett fagfelt han ikke kan skikkelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du østrogen?

Nei, men jeg vurderer det. Legen min er ikke så begeistret for det, og det virker som han nødig vil skrive det ut. Det er ikke sikkert jeg har fått beskrevet skikkelig hvor ille dette oppleves, jeg pleier å underdrive ting.

Hjelper østrogen mot humøret? Jeg trodde det hovedsaklig var mot hetetokter og blødningsforstyrrelser, og jeg er ikke veldig plaget av dette.

Gjest kan være god hjelp
Skrevet

Nei, men jeg vurderer det. Legen min er ikke så begeistret for det, og det virker som han nødig vil skrive det ut. Det er ikke sikkert jeg har fått beskrevet skikkelig hvor ille dette oppleves, jeg pleier å underdrive ting.

Hjelper østrogen mot humøret? Jeg trodde det hovedsaklig var mot hetetokter og blødningsforstyrrelser, og jeg er ikke veldig plaget av dette.

Hjelper også mot humør/nedstemthet, savnt søvnvansker.

Skrevet

Hjelper også mot humør/nedstemthet, savnt søvnvansker.

Takk for rådet:-) Jeg skal ta det opp med legen min så fort jeg kan.

Gjest xbellax
Skrevet

Takk for rådet:-) Jeg skal ta det opp med legen min så fort jeg kan.

Bare et lite tips- Husk også at helsekosten har svært mye bra for overgangsalderen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det ermulig å ta blodprøver for å finne ut om du er i overgangsalderen. I så fall vil hormoner hjelpe deg.

Gjest J.R.-07
Skrevet

Bare et lite tips- Husk også at helsekosten har svært mye bra for overgangsalderen.

Har du noen gode råd??

Skrevet

Det ermulig å ta blodprøver for å finne ut om du er i overgangsalderen. I så fall vil hormoner hjelpe deg.

Takk for tilbakemelding. Jeg skal få legen til å sjekke hormonnivået mitt.

Gjest xbellax
Skrevet

Har du noen gode råd??

Nei desverre men jeg synes du skal først ta en blodprøve for å avklare kort og greit hva dette dreier seg om. Er dte overgangsalder så forsøk først helsekost, jeg vet flere som har fått den hjelpen de trenger der og ikke hatt videre behov for legehjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...