Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år. I det siste har jeg hatt en del vondt i håndleddet. Hovedsaklig det høyre. Jeg har ikke gjort noe spesielt som skulle tilsi at jeg har overbelastet det eller noe. Det er ikke hovent eller rødt eller noe. Rett før det med håndleddet begynte hadde jeg en stund en del vondt i leddene i fingrene. Min mor fikk leddgikt i 35 års alderen. Hva er de første symptomene på leddgikt, og er det mulig at jeg holder på å få det?

Hvilke prøver (blodprøver)utenom SR og undersøkelser kan i så fall avdekke det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33634-leddsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det er vanskelig å vurdere dette pr. brev, men leddgikt er gjerne kjennetegnet av hevelse, stivhet og smerter. Stivhet og smerter er ofte verst om morgenen.

SR samt enkelte andre blodprøver og eventuelt røntgen kan vise tegn til leddgikt. Det er imidlertid ikke alle former som viser seg ved slike tester til å begynne med.

Hvis leddet og prøvene er normale, vil det nok være mest aktuelt å se tiden litt an ettersom smertene kanskje vil forsvinne av seg selv etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33634-leddsmerter/#findComment-130781
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...