Gå til innhold

Stemmehøring

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx
Skrevet

Jeg er egentlig bare nysgjerrig på hva dere tenker om det, jeg.

De aller fleste har jo en "indre stemme", mens rundt 4% av den vestlige befolkningen hører noe som ikke er ens egne tanker.

Hvorfor blir det å høre stemmer så ofte sett på som en psykotisk opplevelse?

Til og med behandlerene mine sier de til stadighet er i tvil om jeg er grensepsykotisk/psykotisk eller om jeg "bare" dissossierer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Maniana
Skrevet

Stemmehøring er mer vanlig enn du tror,og det har jeg lest på dps i et blad. Ofte har det ikke noe med psykose å gjøre i det hele tatt. Og alle burde høre mer på sin indre veiledning,da ville livet bli så mye lettere om man fulgte den indre stemme. Den kommer ikke fra en selv.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Stemmehøring er mer vanlig enn du tror,og det har jeg lest på dps i et blad. Ofte har det ikke noe med psykose å gjøre i det hele tatt. Og alle burde høre mer på sin indre veiledning,da ville livet bli så mye lettere om man fulgte den indre stemme. Den kommer ikke fra en selv.

Syntes du skal være litt forsiktig med å poste slikt sludder på dette forumet.

Gjest Maniana
Skrevet

Da er det dps som legger ut sludder da,stemmehøring er vanlig!

xxløvetannxx
Skrevet

''Syntes du skal være litt forsiktig med å poste slikt sludder på dette forumet.''

Nøyaktig hva i Maniana's innlegg betegner du som sludder? Begrunn gjerne svaret ditt med noe mer håndfast enn det du klarte å klemme ut av deg her.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Syntes du skal være litt forsiktig med å poste slikt sludder på dette forumet.''

Nøyaktig hva i Maniana's innlegg betegner du som sludder? Begrunn gjerne svaret ditt med noe mer håndfast enn det du klarte å klemme ut av deg her.

''Og alle burde høre mer på sin indre veiledning,da ville livet bli så mye lettere om man fulgte den indre stemme. Den kommer ikke fra en selv.''

Særlig den siste setningen.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Da er det dps som legger ut sludder da,stemmehøring er vanlig!

Les svaret over.

xxløvetannxx
Skrevet

''Og alle burde høre mer på sin indre veiledning,da ville livet bli så mye lettere om man fulgte den indre stemme. Den kommer ikke fra en selv.''

Særlig den siste setningen.

''Særlig den siste setningen.''

Det kommer jo an på hvordan man ser på "jeg'et" det da.

Stemmene bunner i egne opplevelse, følelser og tanker man ikke greier å bearbeide og skilles derfor ut til noe som "ikke er en selv" for å gjøre det mer håndgripelig...

Eller har jeg missforstått noe vesentlig nå?

Skrevet

''Stemmehøring er mer vanlig enn du tror,og det har jeg lest på dps i et blad. Ofte har det ikke noe med psykose å gjøre i det hele tatt. Og alle burde høre mer på sin indre veiledning,da ville livet bli så mye lettere om man fulgte den indre stemme. Den kommer ikke fra en selv.''

Stemmehøring er ikke spesielt vanlig blant friske mennesker. Påstander om at det "er vanligere enn en tror", blir meningsløse da det er individuelt hvor vanlig folk flest tror stemmehøring er.

Det kan nok være tilfelle at noen kan høre stemmer uten å være psykotisk, men som oftest har det nok med psykoseproblematikk å gjøre.

Å høre på sin "indre veiledning" når man er psykosenær eller psykotisk, er ikke å anbefale. Hva er nå indre veiledning?

Hvis ikke det kommer fra deg selv, hvor kommer det da fra? Nei, kommer det på den ene siden "ikke fra en selv", på den annen siden likevel "innenfra", bør en ikke høre på det. Man bør ikke høre på den psykelige delen av seg selv.

xxløvetannxx
Skrevet

''Stemmehøring er mer vanlig enn du tror,og det har jeg lest på dps i et blad. Ofte har det ikke noe med psykose å gjøre i det hele tatt. Og alle burde høre mer på sin indre veiledning,da ville livet bli så mye lettere om man fulgte den indre stemme. Den kommer ikke fra en selv.''

Stemmehøring er ikke spesielt vanlig blant friske mennesker. Påstander om at det "er vanligere enn en tror", blir meningsløse da det er individuelt hvor vanlig folk flest tror stemmehøring er.

Det kan nok være tilfelle at noen kan høre stemmer uten å være psykotisk, men som oftest har det nok med psykoseproblematikk å gjøre.

Å høre på sin "indre veiledning" når man er psykosenær eller psykotisk, er ikke å anbefale. Hva er nå indre veiledning?

Hvis ikke det kommer fra deg selv, hvor kommer det da fra? Nei, kommer det på den ene siden "ikke fra en selv", på den annen siden likevel "innenfra", bør en ikke høre på det. Man bør ikke høre på den psykelige delen av seg selv.

''Hvis ikke det kommer fra deg selv, hvor kommer det da fra? Nei, kommer det på den ene siden "ikke fra en selv", på den annen siden likevel "innenfra", bør en ikke høre på det. Man bør ikke høre på den psykelige delen av seg selv.''

Det å lytte til stemmene og følge deres råd har vært til stor hjelp mange ganger, så den påstanden kan i hvert fall ikke jeg sette strek under.

Skrevet

''Hvis ikke det kommer fra deg selv, hvor kommer det da fra? Nei, kommer det på den ene siden "ikke fra en selv", på den annen siden likevel "innenfra", bør en ikke høre på det. Man bør ikke høre på den psykelige delen av seg selv.''

Det å lytte til stemmene og følge deres råd har vært til stor hjelp mange ganger, så den påstanden kan i hvert fall ikke jeg sette strek under.

Jeg hører også på meg selv. Men da snakker jeg ikke i termer som at det "ikke er en del av meg selv". Jeg ser på det som en blanding av rasjonale og følelser. Tar i bruk erfaringer fra mitt liv og andres. Det kommer fra meg selv. Fører det meg til et destruktivt sted prøver jeg å ikke lytte for mye. Ingen grunn til å være selvdestruktiv.

Gjest imzedimze
Skrevet

Ikke bare psykose, men ved dissosiering hos seksuelt misbrukte, syns jeg det virker som forholdsvis vanlig å høre stemmer.

men da kommer de fra inne i hodet og ikke utenfra som ved psykose.

xxløvetannxx
Skrevet

Ikke bare psykose, men ved dissosiering hos seksuelt misbrukte, syns jeg det virker som forholdsvis vanlig å høre stemmer.

men da kommer de fra inne i hodet og ikke utenfra som ved psykose.

Å høre stemmene fra inne i hodet eller utenfra har vel relativt liten relevans i forhold til diagnostisering av psykose vel? Eller?

Gjest Maniana
Skrevet

Ingen vits i å skrive om hva jeg tror til deg,du bare dømmer meg nedenom og hjem. Tror hva du vil du for min del...

Skrevet

Å lytte til den indre stemme som vi kaller det, er ofte den vi forbinder men vår samvittighet. Samvittigheten er også kalt vår veileder, men den er en del av oss selv, det vi har tilegnet oss gjennom kunnskap erfaring og oppdragelse, osv. Men vi hører jo ikke den som en passivt lytter, som plutselig skulle f. Eks si til oss "nå må du gå å gjøre det mot den" som det skulle være en stemme inni hodet som snakket eller befalte oss til å gjøre det.

Jeg vet ikke hvordan dere som mener at disse stemmene ikke er psykotiske opplever disse stemmene, men jeg kjente godt til en som led av schizofreni , som opplevde disse stemmen som plagsomme, men han fortelt at han prøvde bare å ignorer dem.

Hvis en ellers skulle høre stemmer, så må det vel være noe i nærheten, eller i omgivelsene en hører det, ikke i sitt eget hode.

Skrevet

Å høre stemmene fra inne i hodet eller utenfra har vel relativt liten relevans i forhold til diagnostisering av psykose vel? Eller?

kommer de innenfra ditt eget hode skyldes det nok dissosiasjon, hører du det som stemmer utenfra er det tegn på psykose eller frisk stemmehøring. Stemmer innenfra er ikke psykose.

Er det jeg har lært om stemmer ang min diss. lidelse.

Gjest imzedimze
Skrevet

kommer de innenfra ditt eget hode skyldes det nok dissosiasjon, hører du det som stemmer utenfra er det tegn på psykose eller frisk stemmehøring. Stemmer innenfra er ikke psykose.

Er det jeg har lært om stemmer ang min diss. lidelse.

er det jeg også har lært av venninner som sliter med dissosiasjon og hører stemmer innenifra og de har fått beskjed fra sine beh. at da er det ikke psykose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...