Gå til innhold

NHD/andre. Pillemisbruker?

Gjest festen tok brått slutt:-(

Anbefalte innlegg

Gjest festen tok brått slutt:-(
Skrevet

Er jeg en pillemisbruker ( Imovane) når jeg bare (mis)bruker det periodevis? Kan altså gå 1-3 mnd mellom hver gang...

Tusen takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Caloni Makaroni
Skrevet

Tror du må utdype hva du mener med (mis)bruk av medikamentet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om jeg skal være litt ekkel:

Er jeg narkotikamisbruker om jeg bruker kokain bare hver 3 mnd?

Skrevet

Ja, da vil jeg si at du er narkoman.

Men det sier jo ingenting om trådstarter... H*n sier ingenting om hva h*n tar hver 3. mnd. Hvis h*n tar 15 mg hver kveld i en uke vil jeg ikke si at det dreier seg om misbruk, men hvis det dreier seg om å ta 100 mg daglig, gjerne fordelt litt utover dagen sånn at hele dagen går bort til soving, vil jeg si at det er misbruk og at det er et problem.

hidi, the scorpion
Skrevet

Om jeg drikker èn gang hver tredje måned er jeg da alkoholmisbruker?

Er det definisjonen av "misbruker" du er ute etter? Eller å bruke sunn fornuft?

Gjest khaosan
Skrevet

Det kommer an på bruken, rekreasjonell bruk av sovemedisin/beroligende/smertestillende er misbruk.

Mange vil også hevde at selv om legen rekvirerer medisinen til deg, men man bruker store doser eller over lengre tid enn det som er normalt kan man også snakke om misbruk. Da snakker vi om veldig mange, sikkert mange bare her på dol.

I forhold til nhds analogi på kokain, er jeg delvis enig med ham - skillet mellom legemidler og narkotika er ikke så stort som vi vil ha det til hvis vi ser bort i fra det juridiske perspektivet.

Men mange av oss, bruker AP/AD og terapi, men fortsatt sliter med angst og søvn da må man kanskje leve med at noen bruker benzodiazpiner over lengre tid. Benzodiazepinene gir mindre bivirkninger enn sederende AP/AD og kan ofte være mer effektive. Det eneste problemet med benzo er avnhengighet og toleranse og det er problemet!

Hver person må behandles indivduelt, man må veie for og i mot bruk, hva gir langsiktig best livskvalitet for pasienten?

hidi, the scorpion
Skrevet

Du skal ikke undervurdere det stoffet der (Imovane), i større doser enn foreskrevet.

Jeg undervurderer _aldri_ medisiner. Det synes jeg ingen andre skal heller.

Skrevet

Siden du spør, er du vel i tvil?

Er ingen fagperson, men antar at om du bruker foreskrevet dose (og ingenting i mellomtiden), er det ikke misbruk, men bruk av resptbelagt medisin forsvarlig utskrevet av lege.

Forskjellen på Imovane og kokain er m.a. at kokain er et forbudt narkotisk stoff...

Sov godt :-)

Skrevet

Har du brukt det på den måten og i den dosen du har avtalt med legen? I så fall synes jeg det blir feil å kalle deg misbruker.

Hvis din bruk er "misbruk" hjelper det ikke at det går 1-3 måneder mellom hver gang.

Skrevet

Ut i fra det du skrev i går (?), så tenker jeg at du i allefall er i grenseland, og at legen din burde unngå å skrive ut imovane siden du gjentatte ganger har erfart at du ikke klarer å bruke dem slik meningen er.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, da vil jeg si at du er narkoman.

Men det sier jo ingenting om trådstarter... H*n sier ingenting om hva h*n tar hver 3. mnd. Hvis h*n tar 15 mg hver kveld i en uke vil jeg ikke si at det dreier seg om misbruk, men hvis det dreier seg om å ta 100 mg daglig, gjerne fordelt litt utover dagen sånn at hele dagen går bort til soving, vil jeg si at det er misbruk og at det er et problem.

Hun sier selv at hun misbruker stoffet. Poenget er ikke hva en kaller vedkommende.

Poenget er å få en mer hensiktsmessig bruk, og at pasienten faktisk tar medisinen slik en har blitt enig med legen om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...