Gå til innhold

Kognitiv terapi

Gjest Noen som har prøvd dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette? Blir det ført journal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir ført journal for all behandling. Hvor detaljert journalen er kan variere fra behandler til behandler.

Jeg har hatt god nytte av kognitiv terapi og kan absolutt anbefale det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Uansett terapiform skal det føres journal fra hver time.

Gjest khaosan
Skrevet

Uansett terapiform skal det føres journal fra hver time.

Må alt man sier journalføres? Eller bare kort det som er mest relevant. Det hender jo at man har behov for å utrykke ting man nødvendigvis ikke vil skal arkiveres.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Må alt man sier journalføres? Eller bare kort det som er mest relevant. Det hender jo at man har behov for å utrykke ting man nødvendigvis ikke vil skal arkiveres.

Journalen er ikke et diktat av alt som sies i timen. Den er et sammendrag over de viktigste tema. I tilelgg en del formalia som: Diagnostiske vurderinger, vurdering av endring, medisinering og dens endringer, sykemeldinger.

Skrevet

Det blir ført journal for all behandling. Hvor detaljert journalen er kan variere fra behandler til behandler.

Jeg har hatt god nytte av kognitiv terapi og kan absolutt anbefale det.

Kan du fortelle litt mere om dette? Hvordan det virker osv.

Skrevet

Kan du fortelle litt mere om dette? Hvordan det virker osv.

Det dreier seg om se sammenhengen mellom tanker og følelser, at tankene styrer følelsene, og selv om vi ikke kan bestemme hva vi skal føle kan vi velge hvordan vi vil tenke (og på den måten styre følelsene).

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å forklare det så bra nå, men kjøp eller lån boka "Sjef i eget liv", der får du en god innføring på en forståelig måte, sammen med konkrete tips til hvordan du kan bruke det.

Gjest shunyata
Skrevet

Det dreier seg om se sammenhengen mellom tanker og følelser, at tankene styrer følelsene, og selv om vi ikke kan bestemme hva vi skal føle kan vi velge hvordan vi vil tenke (og på den måten styre følelsene).

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å forklare det så bra nå, men kjøp eller lån boka "Sjef i eget liv", der får du en god innføring på en forståelig måte, sammen med konkrete tips til hvordan du kan bruke det.

Anbefaler også denne boka:

"Den indre samtalen,kognitiv terapi i praksis" av Torkil Berge og Arne Repål

Skrevet

Takk for gode svar til alle, jeg skal se på disse bøkene. Har bestilt time i dag og gleder meg til å ta fatt på arbeidet.

Skrevet

Den boka har jeg ikke fått med meg, men vet at de har skrevet andre bøker som har vært til stor nytte for folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...