Gå til innhold

Hevn eller ei råd ?

Anbefalte innlegg

Gjest tvilermasse
Skrevet

Se for dere en situasjon hvor et menneske som har gjort mye dårlig mot en. Men som en samtidig bryr seg om på et vis. Og det å bli helt fri fra dette mennesket og ta avstand var vanskelig. Så kommer en i en situasjon hvor en helt legalt kan skape mye trøbbel både økonomisk og praktisk for dette mennesket.

Jeg strever veldig med hva jeg skal gjøre. Det pleier å være viktig for meg å oppføre meg i tråd med min egen samvittighet. Det innebærer altså ikke å ta avgjørelser basert på hevn. Likevel så har jeg nå makten og føler at jeg ikke skylder personen noe. Samt at jeg har lyst å ta igjen for alt det fæle jeg har blitt utsatt for. Det er noe med dette at om jeg ikke benytter meg av denne muligheten så har denne personen fått tråkke på meg uten noen konsekvenser i det hele tatt. Eller er det bare hevnlysten som snakker.

Gjest Ikke synk ned til samme nivå....
Skrevet

Hvordan vil du få det med deg selv seinere om du lar hevnen råde?

Skrevet

Vet ikke hva slaks forhold du har til denne personen. Har du noe forpliktelser som du føler må oppfylle. ? Tror mest av alt at du vil gjerne at den personen du snakker om skal forstå konsekvensene av det han har gjort mot deg, og da kanskje vil bli lei seg, eller vise at han angre dypt på det.

Men du tror ikke at han vil eller bryr seg nok om å forstå det, i hvertsfall så viser han det ikke ? Hva ville den hevnen bestå i forresten ? Hvis du vil at han skal innse sine dårlige handlinger og at du mener at du kan ha et slaks forhold til ham, så vil jeg be han høre på deg, hva du har å si, føler, hva du måtte ha gått igjennom med han, hvis han ikke skjønner det allerede da ?

Ut fra den reaksjonen han viser deg, så ville jeg ha kommet personen litt i møte eller sagt at du ikke kan eller vil ha noe med han å gjøre.

På sikt, så lønner det seg ikke å ta en såkalt hevn, selv om det kan virke slik nå for deg.

Men jeg vet jo ikke alvorlighetsgraden av det han har gjort, så det er lett for meg å si slik og slik

Gjest tvilermasse
Skrevet

Vet ikke hva slaks forhold du har til denne personen. Har du noe forpliktelser som du føler må oppfylle. ? Tror mest av alt at du vil gjerne at den personen du snakker om skal forstå konsekvensene av det han har gjort mot deg, og da kanskje vil bli lei seg, eller vise at han angre dypt på det.

Men du tror ikke at han vil eller bryr seg nok om å forstå det, i hvertsfall så viser han det ikke ? Hva ville den hevnen bestå i forresten ? Hvis du vil at han skal innse sine dårlige handlinger og at du mener at du kan ha et slaks forhold til ham, så vil jeg be han høre på deg, hva du har å si, føler, hva du måtte ha gått igjennom med han, hvis han ikke skjønner det allerede da ?

Ut fra den reaksjonen han viser deg, så ville jeg ha kommet personen litt i møte eller sagt at du ikke kan eller vil ha noe med han å gjøre.

På sikt, så lønner det seg ikke å ta en såkalt hevn, selv om det kan virke slik nå for deg.

Men jeg vet jo ikke alvorlighetsgraden av det han har gjort, så det er lett for meg å si slik og slik

Det er mann som har vært grenseoverskridende med meg. Jeg er fri fra han nå og trenger ikke ha noe kontakt med han siden personen som knyttet oss sammen er død.

Jeg klarte aldri å si noe om dette og ta konflikten så dette pågikk over mange år. Nå er det en arvesak hvor plutselig jeg som særkullsbarn har endel makt. Nå har jeg på en måte mulighet til å få litt hevn og si ifra. Men hvordan vil dette føle seinere i livet mitt. Et etisk dilemma er det ihvertfall.

Skrevet

Det er mann som har vært grenseoverskridende med meg. Jeg er fri fra han nå og trenger ikke ha noe kontakt med han siden personen som knyttet oss sammen er død.

Jeg klarte aldri å si noe om dette og ta konflikten så dette pågikk over mange år. Nå er det en arvesak hvor plutselig jeg som særkullsbarn har endel makt. Nå har jeg på en måte mulighet til å få litt hevn og si ifra. Men hvordan vil dette føle seinere i livet mitt. Et etisk dilemma er det ihvertfall.

Så nå har du mulighet for å hevne deg på den måten at ikke arver noe ? Men jeg forstår det slik , at det en godvilje fra deg uansett, hvis han skulle få arvet noe ? da har du ikke gjort noen hevnaksjon, bare at du syntes at han ikke fortjener noe, slik han har behandlet deg ? Da er en samvittigheten din som snakker, og ikke en forpliktelse du har, er det slik ?

Gjest tvilermasse
Skrevet

Så nå har du mulighet for å hevne deg på den måten at ikke arver noe ? Men jeg forstår det slik , at det en godvilje fra deg uansett, hvis han skulle få arvet noe ? da har du ikke gjort noen hevnaksjon, bare at du syntes at han ikke fortjener noe, slik han har behandlet deg ? Da er en samvittigheten din som snakker, og ikke en forpliktelse du har, er det slik ?

Ja det stemmer. Han får det han skal ha uansett da. Men trenger mitt samtykke for å beholde boligen.

Tenker at jeg burde heve meg over det. Men jeg skylder han ingenting egentlig.

Jeg har ikke bestemt meg enda. Men takk for tilbakemeldingene.

Gjest Niccola
Skrevet

Er det noen sammeheng mellom det du er blitt utsatt for og det du vil varsle om?

Vil du forbli anonym i dette? Hvis ja, ville du gjort det dersom navnet ditt følger "hevngjerningen"?

Gjest Niccola
Skrevet

Ser at du har beskrevet nærmere under her, leste bare hovedinnlegget ditt før jeg svarte. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...