Gå til innhold

var det lett å bli psykolog for 20 år siden?


Gjest skolesvak psykolog?

Anbefalte innlegg

Gjest skolesvak psykolog?

Jeg går til en psykolog som ofte fremhever sine dårlige egenskaper. Jeg vet ikke om det er i sympati med meg at hun gjør det, siden jeg føler at det er veldig mange ting jeg ikke mestrer. Men altså hun begynte på psykologstudiene i slutten av 80-tallet. Hun sier selv at hun var dårlig i matematikk, og elendig i språk. Men ikke så verst i samfunnsfag. Dessuten har hun null retningssans og kan ikke koordinere armer og ben. Så jeg går ut i fra at hun ikke var noe flink i gym heller.

Hvis hun var så dårlig på skolen som hun sier, hvordan har hun kommet seg inn på psykologstudiet? Var det lettere før i tiden? Eller har hun bare en annen definisjon på hva det vil si å være flink og dårlig til noe? Eller forteller hun meg alt hun er dårlig til så jeg kan få mere tillitt til henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke normalt av en psykolog å fortelle så mye om seg selv vel?

Jeg har også gått til psykolog i mange år, men vet ingen sånne detaljerte ting om han. Det er vel deg terapien handler om og ikke henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror aldri det har vært spesielt lett å bli psykolog, og selv sent på 80-tallet/tidlig 90-tall kom ikke alle inn på profesjonsstudiet, vet jeg.

Og når det gjelder uttalelser som ''Hun sier selv at hun var dårlig i matematikk, og elendig i språk. Men ikke så verst i samfunnsfag.''

hadde jeg en venninne som sa noe lignende, og hun hadde vel 4 i matte og 5 eller 6 i diverse annet. Med andre ord - det finnes ulike tolkninger av hva som er bra og dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta det opp med psykologen din, sannsynligvis er det en baktanke med dette, men hvis du misoppfatter den, så er det jo ikke noe poeng i det hun forsøker å gjøre. Særlig ikke hvis det sår tvil om hennes kompetanse.

Dersom det -er- hennes kompetanse som er dårlig- ja da får du jo vite det også.

Det krevdes laud fra grunnfag for å bli psykolog før, altså bedre eller 2,5 på alle eksamnene. Det tilsvarer B eller A i alle fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skolesvak psykolog?

Jeg synes du skal ta det opp med psykologen din, sannsynligvis er det en baktanke med dette, men hvis du misoppfatter den, så er det jo ikke noe poeng i det hun forsøker å gjøre. Særlig ikke hvis det sår tvil om hennes kompetanse.

Dersom det -er- hennes kompetanse som er dårlig- ja da får du jo vite det også.

Det krevdes laud fra grunnfag for å bli psykolog før, altså bedre eller 2,5 på alle eksamnene. Det tilsvarer B eller A i alle fag.

Men hvis karakterene fra videregående ikke teller, baregrunnfaget så blir det jo anderledes. Hvis grunnfaget var åpent for alle, og det var karakterene derifra som bestemte om du kom inn, så har hun jo sluppet unna språkfagene og matematikken og gym. ikke dårlig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis karakterene fra videregående ikke teller, baregrunnfaget så blir det jo anderledes. Hvis grunnfaget var åpent for alle, og det var karakterene derifra som bestemte om du kom inn, så har hun jo sluppet unna språkfagene og matematikken og gym. ikke dårlig det!

Ja, tidligere var det åpent grunnfag.

Nå er det karakterer fra vgs noen steder, men det er karakterer fra "årsenheten" som er krav for å komme inn andre steder.

Dvs at man kan ha gjort det dårlig tidligere, og likevel gjøre det bra på årsenheten. En tid var det laud og venteliste, nå er det de 46 (?) med best karakterer som kommer inn.

Så det du skriver er riktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...