Gå til innhold

Misbruk?


olivia13

Anbefalte innlegg

Har lest litt i trådene her og føler etter hvert en trang til å uttrykke følgende:

Undrer meg litt på "Benzo-paranoiaen" her inne..

For en tid tilbake var jeg under stort press og i stor sorg. Ble anbefalt av fastlegen en sykemelding på 2 mnd for å restituere barna mine, meg selv og praktiske ting (vedr farens dødsfall).

Søvn ble det lite av, både i forkant og i ettertid av tragedien, fikk utskrevet 5 mg Imovaneg X 10 hver 3. mnd i ett år. I tillegg "fikk" jeg 10 mg Sobril X 25 hver 2. mnd, samt samtaleterapi på DPS i 6 mnd.

Dette hjalp meg, men ble hele tiden "pushet" på AD (lykkepiller). Mitt argument for å takke nei til dette var bl.a at en sorgprosess er naturlig, og at jeg likevel må være en kompetent voksenperson for barna.

Ja, Benzo er heller ikke naturlig, men gjorde hele prosessen for oss mulig uten komplett sammenbrudd fra min side.

Det gåt greit nå uten Benzo og andre ting, men føler fortsatt at dete er mye fordommer rundt disse preparatene og de som bruker dem i en gitt situasjon (- vet NHD er helt uenig, hehe)

Noen som har erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun den som har mistet sin ektefelle og sitter igjen med ansvaret for barn vet hvor kaotisk situasjonen er. Hvis medisiner hjelper den etterlatte voksne til å fungere så pass at en klarer å ta vare på sine barn, er det ikke noe galt i det. Det viktigste må jo være at den voksne får nok søvn.

I tilsvarende situasjon opplevde jeg vel ikke noe "press" med tanke på AD, det var heller jeg som var den første til å forstå at sorgen hadde utviklet seg til en depresjon som måtte medisineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er jo slik benzo skal brukes. Det er jo en grunn til at de er på markedet. De skal jo brukes i gitte situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah Elizabeth

Er viktig å skille mellom dem som går gjennom en tøff periode og dem som har en langvarig psykisk lidelse. Bruken du hadde, er jo helt grei. Det er slik benzo skal brukes.

Benzo er helt feil for meg som har panikklidelse og angstfylte depresjoner. Her må lidelsene behandles. Hjelper ikke å bare døyve symptomene kortvarig. Da gjør jeg meg selv en stor bjørnetjeneste. Jeg kan bruke benzo i helt spesielle situasjoner. Da blir bruken slik du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest khaosan

Jeg har brukt benzo i flere år,mest for søvnvansker som jeg har slitt med i hele mitt liv. Bruker sederende AD i tillegg. Det er veldig delte meninger blant psykiatere, jeg har møtt en psykiater som av prinnsipp var i mot, og en som forklarte meg om toleranse og avhengighet, men ssri gir jo også svært ubehag når man slutter. Min behandler bruker terapi og AD, men bruker også benzo hvis det er nødvendig. Men han skriver aldri ut mer enn til neste time, som er ganske hyppig.

Har hørt noen si Effexor var verre en benzo. Jeg får absolutt ingen rus følelse av benzo, den "koselige" effekten hvis jeg skal si det slik går over veldig fort. Det eneste man merker er at angsten blir borte, men ikke noe velbehag, samme med søvn.

Jeg personlig forstår ikke hvordan folk misbruker benzo, får å få noen rus effekt må man jo hele tiden øke dosen og til slutt blir man vel immun. Tror det må være blandingsmisbruk, enten med alkohol eller andre piller, noe jeg har ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest khaosan

Bare et lite ps. Jeg har vært i land hvor man har solgt både parlagin forte(faktisk også ren kodein uten paracetamol) og benzo i alle mulige typer, mange bezoer vi ikke har i norge engang. Tiltross for dette har jeg ikke misbrukt medisiner på lange utenlandsopphold, det blir faktisk litt skummelt å kjøpe noe på apoteket som er vanedannede og ikke har noen lege som kan legge grenser. Har mange venner som også er mye ute og reiser utenfor vesten, og de kjøper alltid sovemedisin eller valium over disk for å klare å sove under en 10-11 timers flytur + venting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...