Gå til innhold

ondskapsfulle bestemor!


Gjest flyvende elefant

Anbefalte innlegg

Gjest flyvende elefant

Bestemor som en gang var så søt og snill, har utviklet seg til å bli rene demonen.

Hun er ute etter allt og alle, men er spesielt hard mot barna sine!

Hun krever enormt mye oppmerksomhet,

Sier hun har vondt,ser dårlig, ikke klarer og puste osv (hun har også ved et par anledninger "ramlet" og slått seg kraftig)

Det hun har gjort da er å velte ting for at det skal høres ut som hun detter,legger seg ned på gulvet å hyler av smerte(men hun klarer ikke å huske hvilken side hun slo seg på...les lyver)

Jeg lurer på om hun er i ferd med å bli gal...(hun har riktig nok vært igjennom mye vondt det siste året å er nok under mye press)

Men det er ingen som våger å be henne kontakte legen.

Jeg lurer på hvordan man skal behandle en slik person. skal man bare jatte med å la seg verbalt misbrukes?

Eller skal man sette foten ned?

Kan man kontakte legen hennes å fortelle hvordan hun er?

Er jo glad i den gale dama,men det er så vondt å bli behandlet slik.

Men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Niccola

Din bestemor? Hun er altså ikke helt ung lenger? Jeg bare tenker at hun _kan_ ha begynnende Alzheimer.. Det kan komme til syne bl.a. ved aggressivitet.

Hvorvidt du skal snakke tilbake eller ikke, avhenger jo av om hun er klar i hodet eller ikke. En dement som anklager deg,har liten nytte av at du protesterer.

Hun burde nok ta seg en tur til legen ja, men jeg forstår at det kan bli vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Kjenner en person som blir slik når hun er dypt deprimert. Kan jo sikkert være noe annet også.

Tror ihvertfall ikke dere oppnår noe med å jatte med en slik person. Sett grenser og få legen til å oppsøke henne om hun nekter hjelp selv. Tror ikke dette blir bedre helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

He-he...skulle nesten tro du snakket om moren min...

Hun gjør hva hun kan for å få oppmerksomhet...og noen ganger kan det bli skikkelig ille...

"Makt"...heter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest flyvende elefant

Din bestemor? Hun er altså ikke helt ung lenger? Jeg bare tenker at hun _kan_ ha begynnende Alzheimer.. Det kan komme til syne bl.a. ved aggressivitet.

Hvorvidt du skal snakke tilbake eller ikke, avhenger jo av om hun er klar i hodet eller ikke. En dement som anklager deg,har liten nytte av at du protesterer.

Hun burde nok ta seg en tur til legen ja, men jeg forstår at det kan bli vanskelig..

Hun er faktisk ikke særlig gammel(70++)

Det jeg tenker er at livet har vært så tungt det siste året, at hun til slutt har mistet helt grepet.

Men det er jo klart at det er en mulighet for begynnende alzheimers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

He-he...skulle nesten tro du snakket om moren min...

Hun gjør hva hun kan for å få oppmerksomhet...og noen ganger kan det bli skikkelig ille...

"Makt"...heter det...

Det er vel en forskjell på om hun har vært sånn hele livet, eller om det har startet etter fyllte 70 år? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er faktisk ikke særlig gammel(70++)

Det jeg tenker er at livet har vært så tungt det siste året, at hun til slutt har mistet helt grepet.

Men det er jo klart at det er en mulighet for begynnende alzheimers.

Det regnes som aldersdemens hvis symptomene kommer etter 65 år. Man må være under 65 for at det skal være "pre-senilitet".

Det er vanskelig å vurdere om det er alzheimer, annen demens eller en depresjonsvariant. Det beste hadde nok vært om hun ble undersøkt av en flink lege som ikke bare vil avfeie henne med at alle gamle damer har diverse plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flyvende elefant

He-he...skulle nesten tro du snakket om moren min...

Hun gjør hva hun kan for å få oppmerksomhet...og noen ganger kan det bli skikkelig ille...

"Makt"...heter det...

Det toppet seg for meg da hun gikk til verbalt angrep på min mor(mamma knakk sammen,men hun bare fortsatte)

Makt... jeg tror du har helt rett....Hun bruker min døende bestefar som gissel...Oppfører vi oss ikke fint så går det utover han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Det er vel en forskjell på om hun har vært sånn hele livet, eller om det har startet etter fyllte 70 år? :)

Min mors personlighet forandret seg gradvis etter hun ble enke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flyvende elefant

Det er vel en forskjell på om hun har vært sånn hele livet, eller om det har startet etter fyllte 70 år? :)

Greia er at hun har har hatt et lite snev av dette bestandig(man har aldri helt hvist hvor man har henne)

Hun har bestandig løyet å forvrengt sannheten.

Men bestandig vært snill med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flyvende elefant

Min mors personlighet forandret seg gradvis etter hun ble enke...

Men har du akseptert hennes oppførsel i sympati?

Du mistet jo også noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstlyng

Min mors personlighet forandret seg gradvis etter hun ble enke...

Da var det vel en sykdom som gjorde dette vil jeg tro? Jeg har sett at mennesker kan forandre helt personlighet under en depresjon ihvertfall, sikkert det samme med demens også. Tror kanskje det handler om at de mister kontroll på livet på en måte og så "overkompenserer" de veldig når de er sammen med andre? Nekter å tro det er kun av ondskap, men noe annet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Greia er at hun har har hatt et lite snev av dette bestandig(man har aldri helt hvist hvor man har henne)

Hun har bestandig løyet å forvrengt sannheten.

Men bestandig vært snill med barn.

Da ligger det nok noe i personligheten også ja, men noe er det sikkert som har forverret dette. Tror jeg ville tatt en telefon til legen hennes jeg. Forklare hvordan hun har blitt. Legen har taushetsplikt, men det har ikke du ovenfor han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Men har du akseptert hennes oppførsel i sympati?

Du mistet jo også noen.

Det tok meg 12 år å ikke la hennes personlighet gå innpå meg...jeg har vært temmelig ødelagt pga av dette...

Jeg har prøvd alle vinklinger med å få henne til å forstå...men til ingen nytte...

Hadde jeg vært sterkere...så hadde jeg sett det maktspillet hun drev med...

Nå ser jeg dette spillet...så nå får hun leve sitt eget liv...og jeg mitt...ganske så adskillt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Man skal sette foten ned. Man skal oppfordre henne til å oppsøke fastlegen, og man kan kontakte fastlegen for å informere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun oppfører seg som et barn som skriker etter oppmerksomhet spør du meg. Alle barn, og også voksne ønsker å bli sett. Men ikke alle skjønner hvordan de skal få det til.

Jeg tror at det hun trenger og prøver å oppnå, er kjærlighet og omsorg, og at noe viser at de forstår at hun har det vanskelig.

Hun er nok ikke egentlig onskapsfull, men som et barn som ikke får nok positiv oppmerksomhet, så vil de heller ha negativ oppmersomhet, enn ingen oppmerksomhet. Det er ikke sikkert at hun gjør dette bevisst.

Som et barn som trenger at noen tar styringen, bør noen som er nær henne fortelle henne at de ser at hun har det vanskelig, og nå skal jeg hjelpe deg å ta kontakt med fastlegen. Hun klarer tydeligvis ikke dette alene. Ikke anklag henne for noe, men vær vennlig og bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...