Gå til innhold

Hva avgjør om man får et traume?


Gjest balansekunstneren

Anbefalte innlegg

Gjest balansekunstneren

to mennesker kan ha opplevd samme katastrofe. Den ene får traumer, mens den andre får ubehagelige minner som presser på.

Hva er det som gjør at noen utvikler et traume? Vil alle utvikle det bare belastningen/misbruket er stort nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

xxløvetannxx

Jeg tror det kommer veldig an på personligheten og det grunnlaget man har både genetisk og miljømessig.

Og om to mennesker er i den samme ulykken (f.eks.) så vil det alltid være variasjon i hvordan de husker tilbake på den også. Opplevelsen kan være forskjellig selv om hendelsen er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balansekunstneren

Jeg tror det kommer veldig an på personligheten og det grunnlaget man har både genetisk og miljømessig.

Og om to mennesker er i den samme ulykken (f.eks.) så vil det alltid være variasjon i hvordan de husker tilbake på den også. Opplevelsen kan være forskjellig selv om hendelsen er den samme.

''Og om to mennesker er i den samme ulykken (f.eks.) så vil det alltid være variasjon i hvordan de husker tilbake på den også. Opplevelsen kan være forskjellig selv om hendelsen er den samme.''

jeg lurer også på om de som har traumer nødvendigvis har det verst. Kan det være like ille å oppleve disse minnene kontinuerlig, og i marerittene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxløvetannxx

''Og om to mennesker er i den samme ulykken (f.eks.) så vil det alltid være variasjon i hvordan de husker tilbake på den også. Opplevelsen kan være forskjellig selv om hendelsen er den samme.''

jeg lurer også på om de som har traumer nødvendigvis har det verst. Kan det være like ille å oppleve disse minnene kontinuerlig, og i marerittene?

''jeg lurer også på om de som har traumer nødvendigvis har det verst. Kan det være like ille å oppleve disse minnene kontinuerlig, og i marerittene?''

Nå ble jeg i tvil om hva du mener, eller om jeg har missforstått noe..

For i mitt hode er det å gjenoppleve minnene det samme som traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Alle vil ikke utvikle PTSD hvis det er det du tenker på dersom man er utsatt for samme hendelse.

Noen er født mer sårbare, noen er mer robuste. Dette er medfødt.

Det har også mye å si hvordan man takler traumet i etterkant- de som har mange rundt seg og snakker mye om det, vil få lettet trykket betraktelig mye mer enn de som blir bærende på det inni seg.

Er traumet av en slik art at det er tabubelagt å snakke om vil sjansen for at man blir gående med det alene større. Da tenker jeg på feks misbruk. Men det er ingen automatikk i at dersom man blir utsatt for overgrep som barn utvikler man PTSD, blir det oppdaget og man får satt ord på hva som er skjedd, fritas fra skyld og får snakket om det. Kan det ende opp med å være et vondt minne fra barndommen. Blir man derimot gående å bære på denne hemmeligheten år etter år er sjansen for å bli syk mye større.

Det er også forskjell på traumer. Hvis vi tar tsunamien, som jo var fryktelig så ble det satt i gang et enormt apparat for at de utsatte skulle bli ivaretatt. Dette var jo også et traume man ikke kunne noe for - en naturkatastrofe, men mange satt nok likevel igjen med "hvorfor overlevde jeg og ikke h#n" "hadde jeg bare klart.. så kunne h#n vært i live idag". Da var det viktig å bearbeide slike følelser, og at det er "normalreaksjoner" på en traumatisk hendelse, men for all del uten å bagatellisere.

Man kan også utvikle PTSD om man gjennomgår gjentatte belastninger over tid. èn gang hadde kanskje gått, men summen blir for mye.

Vi har forskjellig toleransegrense, noe er medfødt men det har også mye med hvordan vi har det rundt oss. Hvor flinke vi er til å "bruke" de rundt oss. Det trengs ikke alltid fagpersoner, ofte kan det være nok bare å snakke fra seg, dele det med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balansekunstneren

''jeg lurer også på om de som har traumer nødvendigvis har det verst. Kan det være like ille å oppleve disse minnene kontinuerlig, og i marerittene?''

Nå ble jeg i tvil om hva du mener, eller om jeg har missforstått noe..

For i mitt hode er det å gjenoppleve minnene det samme som traumer.

jeg har fått forklart at hvis du har traumer så opplever du minnene igjen som om det var nå. Alt skjer nå, du innser ikke at dette er noe som har skjedd. Derfor kan det være vanskelig å behandle sånt i gruppeterapi, hvis man ikke forstår at det er et avsluttet kapittel. Mens minnene som man har er man klar over tilhører fortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trist jente

Her må dere nok definere hva dere mener med begrepet traume.

Var jeg for uklar?

Prøvde å komme med eksempler på ulike traumer ettersom jeg ikke vet hva trådstarter tenker på med traumer. Og grunner til at noen tåler og andre ikke.

Du behøver selvfølgelig ikke svare på dette. Ble bare litt usikker. Er opptatt av å uttrykke meg så presist som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balansekunstneren

Her må dere nok definere hva dere mener med begrepet traume.

Hva er din definisjon? trodde ikke det var så mange definisjoner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balansekunstneren

Her må dere nok definere hva dere mener med begrepet traume.

Hva er din definisjon? trodde ikke det var så mange definisjoner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er din definisjon? trodde ikke det var så mange definisjoner på det.

Fra Bokmålsordboka: Enkeltstående opplevelse som har psykiske skadevirkninger.

Etter mine begreper skulle din første setning være slik:

To mennesker kan ha opplevd samme katastrofe/traume. Den ene får psykiske skadevirkninger, ............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Var jeg for uklar?

Prøvde å komme med eksempler på ulike traumer ettersom jeg ikke vet hva trådstarter tenker på med traumer. Og grunner til at noen tåler og andre ikke.

Du behøver selvfølgelig ikke svare på dette. Ble bare litt usikker. Er opptatt av å uttrykke meg så presist som mulig.

Nei, du var klar. Jeg bruker ordet på samme måte som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balansekunstneren

Fra Bokmålsordboka: Enkeltstående opplevelse som har psykiske skadevirkninger.

Etter mine begreper skulle din første setning være slik:

To mennesker kan ha opplevd samme katastrofe/traume. Den ene får psykiske skadevirkninger, ............

Så med alle ord, alle som får psykiske skadevirkninger av noe har en traume? Da må det være veldig mange som sliter med traumer?

Jeg trodde det var de som ble eksponert for traumene og trodde at de var tilbake i traumet, som hadde traumer. Det har jeg blitt forklart.

Men ok, da sliter jeg med mange traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så med alle ord, alle som får psykiske skadevirkninger av noe har en traume? Da må det være veldig mange som sliter med traumer?

Jeg trodde det var de som ble eksponert for traumene og trodde at de var tilbake i traumet, som hadde traumer. Det har jeg blitt forklart.

Men ok, da sliter jeg med mange traumer.

Hendelsen er traumet.

PTSD - post (etter), traumet (skaden), stress, syndrom

Den psykiske lidelse som kommer etter en alvorlig hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått forklart at hvis du har traumer så opplever du minnene igjen som om det var nå. Alt skjer nå, du innser ikke at dette er noe som har skjedd. Derfor kan det være vanskelig å behandle sånt i gruppeterapi, hvis man ikke forstår at det er et avsluttet kapittel. Mens minnene som man har er man klar over tilhører fortiden.

Det du beskriver er PTSD.

''Mennesker, der udsættes for traumatiske hændelser, kan udvikle PTSD. Dog er der er altid individuelle forskelle, der har betydning for hvordan man reagerer. Hvis man fungerer godt, inden man udsættes for traumatiske oplevelser, og hvis man får god støtte og hjælp bagefter, så kan man ofte håndtere flere alvorlige oplevelser end andre. Men det gælder for alle, at der på et eller andet tidspunkt vil være en grænse for hvad, man kan klare.''

''Undersøgelser viser at kvinder er mere tilbøjelige til at udvikle PTSD end mænd. Ofte udvikler de en mere kronisk form for PTSD. Til gengæld er kvinder oftere bedre til at søge hjælp og får også mere ud af den hjælp, de får.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...