Gå til innhold

Medisinsk abort og komplikasjoner


Gjest MAD29

Anbefalte innlegg

Hei! jeg tok for snart 6 uker siden en medisinsk abort. jeg blødde først en uke avtagende, deretter litt fra og til i tre uker. jeg var til kontroll 4 uker etter aborten, og det ble funnet en liten rest på 8 mm. jeg fikk da en ny runde med zytotec. blødde noe mer i ca en dag da jeg tok disse, og så sluttet blødningene. jeg var deretter til enda en kontroll, og det ble ikke sett noen rester i livmoren. jeg hadde ikke på noe tidspunkt sterke smerter, feber eller redusert allmenntilstand, kun smerter lik menstrasjonssmerter, murring og stikking. gynekologen sa også at jeg ikke hadde noe tegn på infeksjon. det er nå snart to uker siden siste runde med zytotec, og en uke siden etterkontroll. den siste uken har jeg opplevd endel stikking i siden. når jeg trykker på venstre side, er det litt ømt. jeg er redd for egglederbetennelse. når jeg trykker kjenner jeg en slags åre/rør innenfor litt nedenfor hoftebenet. kan dette være egglederen jeg kjenner? det er her det er litt ømt. jeg er så redd for at det har kommet bakterier inn, eller at det har utviklet seg noe pga resten som lå igjen, og at dette forårsaker en betennelse i egglederen/underlivet. jeg er bekymret for at dette skal gjøre meg steril. burde jeg dra til privat klinikk for ny kontroll? (jeg har ikke klamydia) takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''når jeg trykker kjenner jeg en slags åre/rør innenfor litt nedenfor hoftebenet. kan dette være egglederen jeg kjenner? det er her det er litt ømt.''

Dette kan også være tarmen din. Jeg ville uansett kontaktet fastlege i første omgang i og med at du har hatt komplikasjoner etter aborten. Det er ikke alltid lett å vite hva som er hva og du trenger nok å få bekreftet at alt er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Litt rart at legene bedømte det som ’rester’ med slimhinne på 8 millimeter? Jeg vil heller tro at du var nær menstruasjon, og at det var en vanlig menstruasjon du hadde etter ny cytotec. Du kan ikke kjenne egglederen der du beskriver, og i det hele tatt kan egglederen ikke kjennes fra ’utsiden’. Mon ikke du er ved eggløsningen og derfor kjenner litt ubehag? Egglederbetennelse gir feber, utflod og underlivssmerter. Hvis du ikke blir verre, er det ikke nødvendig med ny kontroll. Jeg synes at du skal ta det helt med ro.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...