Gå til innhold

hva er en autismespekter-diagnose?


Gjest spm om autismetilstander

Anbefalte innlegg

Gjest spm om autismetilstander

er det en bestemt diagnose, eller noe diffust? Hvor mye plager må en person ha for å høre med under autismespekteret? Holder det at jeg er rigid og tillegg ganske sær og har dilla på kart og globuser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Et spekter kan forklares med en bred variasjon fra på grensen til syk til ekstreme funksjonshemminger ved infantil autisme. Asperger er i den mildere delen av spekteret og defineres oftest som normalbegavede autister.

Å være sær, ensporet og ha snevre interessefelt er ikke i seg selv nok til å gi en diagnose. Hvis personen ikke lider pga det selv, og funksjonsevnen ikke er nedsatt, er det vel det som i dag kalles en nerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føler du at du ellers fungerer? på skolen ? på jobb ? Har du nære venner som du kan kose deg i sammen med ? Lever du i et forhold, i tillfelle hvorda fungerer det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke først og fremst interessene dine, men hvordan du fungerer, spesielt i sosial sammenheng. Så på TV at menn med ADHD som var gift med "friske" kvinner hadde mange problemer med kommunikasjonen seg i mellom. Hun måtte lære seg å gå rolig frem når det var noe hun ville snakke om.

Som Asperger syndrom følger det også med kommunikasjonsproblemer, som berører først og fremst følelselivet, med at din reaksjonsmønster kan virke svært frustrerende på den andre, hvis hun da ikke forstår deg, eller vet om din diagnose. Med andre ord, dette vil slå mest ut i nære relasjoner, der en kommer tett in på livet til en annen. Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spm om autismetilstander

Hvordan føler du at du ellers fungerer? på skolen ? på jobb ? Har du nære venner som du kan kose deg i sammen med ? Lever du i et forhold, i tillfelle hvorda fungerer det ?

Fungerer greit sosialt, men har også valgt venner som er mer som meg selv. Merker imidlertid at jeg har vansker med å lese mellom linjene, hvis folk skal gi noen tilbakemeldinger til meg så må de være tydelige.

Har ikke noen partner nå, og det har nok med å gjøre at jeg har mer enn nok med meg selv og mine problemer nå til å pleie et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fungerer greit sosialt, men har også valgt venner som er mer som meg selv. Merker imidlertid at jeg har vansker med å lese mellom linjene, hvis folk skal gi noen tilbakemeldinger til meg så må de være tydelige.

Har ikke noen partner nå, og det har nok med å gjøre at jeg har mer enn nok med meg selv og mine problemer nå til å pleie et forhold.

Lurer du på om du kan ha Asperger syndrom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spm om autismetilstander

Lurer du på om du kan ha Asperger syndrom ?

Det har jeg slått fra meg, må nok ha noen flere symptomer tilstede, ellers tror jeg veldig mange kan komme inn under diagnosen. Men jeg har ofte lurt på om det feiler meg noe annet nevrologisk, men nevropsykologisk utredning har gitt veldig sprikende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg slått fra meg, må nok ha noen flere symptomer tilstede, ellers tror jeg veldig mange kan komme inn under diagnosen. Men jeg har ofte lurt på om det feiler meg noe annet nevrologisk, men nevropsykologisk utredning har gitt veldig sprikende svar.

Da er kanskje alt i orden da ? Hvis du ikke plages noe spesielt heller, så ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...