Gå til innhold

Tenk positivt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hjelper faktisk. Det kan til og med være med på å snu en depresjon.

Når du er deprimert er det lett å tenke negativt om seg selv, og tolke alt som skjer negativt. Det kommer helt automatisk, og er med på å opprettholde de negative tankene du har om deg selv. Hvis du i stedet velger å fokusere på det positive kan det være med på å snu tankegangen.

Noen eksempler:

Jeg gikk en tur på torsdag. Jeg gikk bare i 20 minutter. Jeg burde gått minst i en halv time, helst tre kvarter. Jeg har ikke gått turer noen andre dager denne uka, men jeg burde gjort det hver dag. Det er da ikke noe stort prosjekt, det burde absolutt være gjennomførbart. Alternativ: Det krever faktisk mye av meg å komme meg ut og gå en tur. Og jeg klarte det. Jeg gikk en tur. På torsdag gikk jeg faktisk i 20 minutter. Det er godt gjort.

Husarbeid. Det har ligget ugjort og bygd seg opp over tid, mer og mer å ta igjen. I går vasket jeg opp, og det gikk egentlig ganske greit. Det var ikke et voldsomt ork som det har vært mange ganger i det siste. "Feil" tanker: Jeg burde vasket opp for lenge siden. Jeg burde gjort mye mer husarbeid når jeg først var i gang. Jeg burde vasket klær, ryddet og vasket gulv. = Jeg klarer ingenting, ikke noe av det jeg gjør er bra nok. "Riktige" tanker: Jeg vasket opp. Det var deilig å få gjort det. Og en herlig følelse at det ikke var et sånn ork som det har vært i det siste, det må jo bety at jeg er i ferd med å bli bedre.. Jeg vasket opp, og det er bra. Jeg gjorde en god jobb, fikk til og med satt tingene på plass i skapene.

Videoannonse
Annonse
Gjest sjøstjerna
Skrevet

Veldig rett det du skriver.

Takk for påminnelsen- som er god å ta med seg for de fleste. :-)

Gjest Maniana
Skrevet

Enig ;-)

En skal være glad for alt en greier,og fokus på det positive er alfa omega.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...