Gå til innhold

NHD/ andre ? Trauma fra fødselen ?


FGT

Anbefalte innlegg

Er det noe som heter at en kan få en traumatisk fødsel ?

De sier at hun fikk en traumatisk start i livet, altså en traumatisk fødsel. Hvis det er slik, Kan dette da utvikles til PTSD, ? Hun kan jo ikke huske noen konkrete opplevelser rundt det , men føler at det alltid vært noe galt fra starten av.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maniana

Synes det er et spennende tema i grunn,er jo mange som får en traumatisk start på livet. Lurer på om det påvirker hvordan en blir.

Har sett programmer på tv, der man gjennopplever fødselen for å bli kvitt traumene rundt det,vet ikke helt hva jeg mener om det. Vet for lite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tror jeg da

Trudde at det med traumatisk start på livet handla om en traumatisk oppvekst..altså den første perioden i et menneskes liv.

Traumatisk fødsel ville jeg satt at moren/faren har/ville hatt. Altså traumatisk for dem i den forstand at noe "uventa", traumatisk hadde skjedd.

Men jeg vet ikke, jeg bare synser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tror jeg da

Trudde at det med traumatisk start på livet handla om en traumatisk oppvekst..altså den første perioden i et menneskes liv.

Traumatisk fødsel ville jeg satt at moren/faren har/ville hatt. Altså traumatisk for dem i den forstand at noe "uventa", traumatisk hadde skjedd.

Men jeg vet ikke, jeg bare synser

Kanskje jeg ikke leste godt nok.

Folk kan jo sikkert få traumatiske fødsler - skader eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trur æ

Jeg vil tro at HVIS man skulle bli traumatisert av å bli født, så ville vel alle bli det. Men jeg tror ikke at noen blir det. Ingen har vel noe minne av å bli født hverken kroppslig eller mentalt, og jeg tror ikke noe på at det ligger i underbevisstheten vår heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at HVIS man skulle bli traumatisert av å bli født, så ville vel alle bli det. Men jeg tror ikke at noen blir det. Ingen har vel noe minne av å bli født hverken kroppslig eller mentalt, og jeg tror ikke noe på at det ligger i underbevisstheten vår heller.

Jeg vet i hversfall at moren kan påvike det ufødte barnet. Hva om moren ikke ønsker barnet, slik det tydelig var i dette tilfelle. Hun skårer høyt på følelsen "avist"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om en her tenker på barnet (og ikke mor), kan barnet skades ved f.eks å få en hjerneskade i fødselen.

Psykologiske skader knyttet til fødselen kan det nok ikke få. Å snakke om PTSD på dette grunnlag er helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en her tenker på barnet (og ikke mor), kan barnet skades ved f.eks å få en hjerneskade i fødselen.

Psykologiske skader knyttet til fødselen kan det nok ikke få. Å snakke om PTSD på dette grunnlag er helt meningsløst.

Ja vel, takk, da er den saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En traumatisk start på livet handler vel om litt mer enn fødselen? I hvert fall slik jeg forstår det.

Mye sykdom, omsorgssvikt, miste en forelder som nesten nyfødt etc.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En traumatisk start på livet handler vel om litt mer enn fødselen? I hvert fall slik jeg forstår det.

Mye sykdom, omsorgssvikt, miste en forelder som nesten nyfødt etc.

mvh

Ja, du er inne på noe der. Hun jeg snakker om, fikk heller ikke den kjærlig omsorg det første året, så det kan vel også sette sine spor i henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er inne på noe der. Hun jeg snakker om, fikk heller ikke den kjærlig omsorg det første året, så det kan vel også sette sine spor i henne?

Kanskje de største sporene.

Jeg tror ikke fødsler gjør andre skader på barnet som blir født enn de eventuelt fysiske.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en her tenker på barnet (og ikke mor), kan barnet skades ved f.eks å få en hjerneskade i fødselen.

Psykologiske skader knyttet til fødselen kan det nok ikke få. Å snakke om PTSD på dette grunnlag er helt meningsløst.

Hva er det når hun føler seg delt, som hun har et lite barn inni seg hele livet, og må pleie det, samtidig som hun må være et voksent menneske. Når hun passer små barn, så kan hun føle at hun har en tomhet, for hun opplever at hun har de samme behov som barna, eller vil være som dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at HVIS man skulle bli traumatisert av å bli født, så ville vel alle bli det. Men jeg tror ikke at noen blir det. Ingen har vel noe minne av å bli født hverken kroppslig eller mentalt, og jeg tror ikke noe på at det ligger i underbevisstheten vår heller.

Nei, det ikke selve fødselen, men før, noe mens moren har vært gravid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men dette høres usannsynlig ut i mine ører.

For meg også, så det må være noe som har skjedd under svangerskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Hva er det når hun føler seg delt, som hun har et lite barn inni seg hele livet, og må pleie det, samtidig som hun må være et voksent menneske. Når hun passer små barn, så kan hun føle at hun har en tomhet, for hun opplever at hun har de samme behov som barna, eller vil være som dem ?

Dette heter ihvertfall ikke ptsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg også, så det må være noe som har skjedd under svangerskapet

Jeg tror heller det er noe som har skjedd etter fødselen, i barneårene. Moren kan ikke overføre sine tanker til barnet under graviditeten. Fosteret kan til en viss grad bli påvirket av stress, men jeg er rimelig sikker på at det ikke handler om at barnet da får psykiske problemer i voksenalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg tror heller det er noe som har skjedd etter fødselen, i barneårene. Moren kan ikke overføre sine tanker til barnet under graviditeten. Fosteret kan til en viss grad bli påvirket av stress, men jeg er rimelig sikker på at det ikke handler om at barnet da får psykiske problemer i voksenalder.

Helt enig med deg;)

Så nettopp et program om barn med startvansker rett etter fødselen, en stoppet å puste pga navlestrengen rundt halsen, en ble født med en svær svulst på stumpen som måtte opereres bort, og en hadde lungene fulle av barnebek.

Alle legene til de ulike barna var entydige i sin konklusjon, ingen av dem ville huske eller bli traumatisert av hendelsene senere i livet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg også, så det må være noe som har skjedd under svangerskapet

Ser det ble litt uklart.

Jeg vil bare understreke at jeg mener bestemt fosteret ikke "hører" morens tanker. Altså en følelse av å være uønsket kan ikke overføres, men stress kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg;)

Så nettopp et program om barn med startvansker rett etter fødselen, en stoppet å puste pga navlestrengen rundt halsen, en ble født med en svær svulst på stumpen som måtte opereres bort, og en hadde lungene fulle av barnebek.

Alle legene til de ulike barna var entydige i sin konklusjon, ingen av dem ville huske eller bli traumatisert av hendelsene senere i livet;)

''Alle legene til de ulike barna var entydige i sin konklusjon, ingen av dem ville huske eller bli traumatisert av hendelsene senere i livet;)''

Gutten min ble født med hjertefeil og lå i kuvøse, ble operert første gang 6 dager gammel (+ 2 ganger senere) og har vært håndtert av helsepersonall et utall ganger. Han er nå 11 år og finnes ikke traumatisert i det hele tatt. Tvert i mot, han er en rolig og trivelig unge, stoler 110% på alt helsepersonell og har i grunnen aldri brydd seg noe videre om hvem det er som behandler ham på sykehuset - han stoler på dem alle. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...