Gå til innhold

Kjærlighetens fem språk


Gjest Amantha

Anbefalte innlegg

Gjest Amantha

Sakset fra PieLills innlegg i tråden under:

''For noen er det gaver. For andre er det ord. Atter andre uttrykker seg ved å gjøre tjenester. Noen legger mest vekt på fysisk nærhet. Det å føle seg sett, hørt og forstått kan være viktigst for andre.''

Hva er viktigst for deg? Tror dere det er en generell forskjell mellom menn og kvinner?

Min liste:

1. Bli sett, hørt og forstått

2. Fysisk nærhet

3. Ved å gjøre tjenester

4. Ord

5. Gaver

Jeg tror menn generelt vil sette fysisk nærhet (sex) og gaver øverst, og bli sett, hørt og forstått nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest villevi

''Jeg tror menn generelt vil sette fysisk nærhet (sex) og gaver øverst, og bli sett, hørt og forstått nederst.''

Her er jeg dypt uenig med deg. Men jeg tror dessverre at mange kvinner går rundt og har denne tåpelige oppfatningen av menn og både omtaler og behandler han deretter.

Alle mennesker trenger å bli sett, hørt og forstått, men mange kvinner forenkler mannen til å være et vesen som er fornøyd bare han får sin dose med sex. Er man som kvinne ikke i stand til å se at en mann er mer kompleks enn dette vil det skape trøbbel paradiset.

Min erfaring er også at menn er svært lite opptatt av å få gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke så ulike, disse kjønnene

Min liste ville blitt lik din, men ord og tjenester ville nok byttet plass.

Forøvrig er jeg ikke enig med deg i at menn ville satt opp lista så annerledes, riktig unge menn framstår nok muligens som mer opptatt av sex enn å bli hørt, sett og forstått - men det tror jeg heller er et uttrykk for umodenhet enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg tror ikke menn setter gaver øverst. Min erfaring er at de ikke setter så stor pris på å få gaver, at det er noe som betyr mer for meg å gi, enn for dem å få.

Derimot er det å bli sett og forstått svært viktig for dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dame jeg

Jeg tror ikke dette går på kjønn.

For meg er det viktigst å gjøre ting sammen, fellesskap, pluss å bli sett, hørt og forstått.

Blir stressa av hyperromantikk, brannfarlige stearinlys og rosebladrot. Skal jeg få gaver vil jeg helst ha noe praktisk og nyttig. Vil ikke sløse penger på unødig nips.

En storrydding i kjelleren, sammen, tenner meg som regel mer enn en vanding på stranden i solnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Jeg tror ikke dette går på kjønn.

For meg er det viktigst å gjøre ting sammen, fellesskap, pluss å bli sett, hørt og forstått.

Blir stressa av hyperromantikk, brannfarlige stearinlys og rosebladrot. Skal jeg få gaver vil jeg helst ha noe praktisk og nyttig. Vil ikke sløse penger på unødig nips.

En storrydding i kjelleren, sammen, tenner meg som regel mer enn en vanding på stranden i solnedgang.

''En storrydding i kjelleren, sammen, tenner meg som regel mer enn en vanding på stranden i solnedgang.''

Der velger jeg vandringen i solnedgang. Det er veldig deilig når rydding er unnagjort, men selve jobben hadde jeg satt pris på å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Biggie

Som mann. fysisk nærhet øverst, uten tvil.

Kvinner setter selvsagt "Jeg vil bli forstått, sett, hørt, " og alt det der øverst.

Nederst, gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest t-skje kjerringa

Jeg tror ikke dette går på kjønn.

For meg er det viktigst å gjøre ting sammen, fellesskap, pluss å bli sett, hørt og forstått.

Blir stressa av hyperromantikk, brannfarlige stearinlys og rosebladrot. Skal jeg få gaver vil jeg helst ha noe praktisk og nyttig. Vil ikke sløse penger på unødig nips.

En storrydding i kjelleren, sammen, tenner meg som regel mer enn en vanding på stranden i solnedgang.

Blir litt småkåt av å legge opp ved sammen med gubben, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på å lese KJærlighetens fem språk i ei gruppe vi er med i, og den er veldig interessant :-)

Mannen min har nok tjenester som sitt kjærlighetsspråk, og viser at han setter pris på mennesker gjennom å gjøre dem tjenester. Han blir også veldig glad når andre gjør ting for ham,

Jeg har ikek tjenester som mitt kjærlighetsspråk - derfor er jeg kanskje litt lite flink til å forstå mannen min alltid. Jeg har nok ord og gaver høyt oppe (med gaver så mener jeg kanskje mest blomster og småting) - og dermed har vi en utfordring både med å viser hverandre kjærlighet og også forstå hverandre.

Men det var faktisk veldig ok å snakke om dette sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dame jeg

''En storrydding i kjelleren, sammen, tenner meg som regel mer enn en vanding på stranden i solnedgang.''

Der velger jeg vandringen i solnedgang. Det er veldig deilig når rydding er unnagjort, men selve jobben hadde jeg satt pris på å slippe.

Jeg er praktisk motivert og orientert.

Derfor gir det sterkest fellesskapsfølelse å gjøre noe praktisk sammen.

Mannen min er ikke slik. Derfor gjør vi begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I grunnen enig i prioriteringene dine, men jeg er ganske overbevist om at mannen min også er det. For ham betyr gaver lite, så lenge han ikke føler seg verdsatt som menneske :)

Sex er også underordnet følelsen av å bli sett for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...