Gå til innhold

Astma som symptom?


willemo1365380562

Anbefalte innlegg

willemo1365380562

Jeg er ikke en flittig bruker av forumet her, men håper på et svar på spørsmålet mitt.

Jeg har en BP1 lidelse samt PTSD og dissossiativ pf. Bp lidelsen er en familiegreie ;), mens de to andre har andre årsaker.

Jeg har i mange år hatt astma. Kontrollert sådan. Jeg bruker Ventolin ved behov, vanligvis i forbindelse med forkjølelse.

Nå har jeg i den siste tiden vært en del plaget med flashback som kommer om natten. Jeg sovner greit på Imovane, men allerede etter et par timer blir jeg urolig og våkner av mareritt/flashback. Halsen snører seg og jeg får problemer med å puste. Noe som igjen øker angsten...som igjen øker pusteproblemene.

Dette ligner veldig på de astmasymptomene jeg kan få. De to siste nettene har jeg vært oppe og tatt Ventolinen, noe som har hjulpet. Det jeg lurer på er om dette er rene astmaanfall eller om det er den psykiske siden av saken. Jeg vet jo at så lenge medisinen fungerer så kan jeg ta den, men disse anfallene er noe forskjellige fra de jeg vanligvis har. Kan de være psykisk fremkalt? Jeg er ikke forkjølet eller har andre somatiske symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Angst vil ofte forverre astma. Det må dog ikke lede en til å tro at astma er en psykisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både angst og astma. Får ikke angst av astmaen, men omvendt - astma av angstanfall. Det vil si om jeg begynner å hylgrine, så kan det ende med at jeg ligger på bakken, vrenger meg med brekninger og gipser etter luft. Men da igjen glemmer jeg angsten og blir mer opptatt av å roe meg slik at jeg får puste...

Ta astmaspray før du legger deg...

Jeg bruker både allergimedisiner og diskus for å forebygge. Ventoline som akutthjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...