Gå til innhold

Tannlegeskrekk


Gjest vettskremt for tannlegen

Anbefalte innlegg

Gjest vettskremt for tannlegen

Jeg har en tannlegetime i morgen. Er vettskremt, angsten river i meg. Kommer til å ta sobril på forhånd, må det for å ha sjans til å komme meg dit. Samme tannlege som før, gått der i noen år, forståelsesfull og grei. Vet om angsten min, og tar hensyn til den. Allikevel er jeg vettskremt. Har hatt mareritt flere netter (når jeg har greid å sove). Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal takle dette. Nå er jeg så vettskremt at selvmord virker som et godt alternatig. Hva skal jeg gjøre? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble kvitt 90 prosent av min tannlegeskrekk da jeg fikk en svært god og hensynsfull tannlege. Han pøste på med bedøvelse. Jeg kjente ingen smerter og var rask å si fra om jeg kjente noe som helst. Han sa at om jeg trengte en pause fra borringen sku jeg bare dytte han i siden. ? at han pratet og nynnet mens det verste foregikk. Du kan sikkert lage en slik avtale på forhånd... slik at du får kontrollen over hele situasjonen.

Før denne tannlegen har jeg fått lysgass siden jeg var 12 år. Men det var egentlig dritekkelt. Kroppen ble sløv og tung, men hjertet mitt banket sikkert i 150 av angst.

Du gruer deg mer enn nødvendig! Med nok bedøvelse vil du ikke kjenne noe smerte, og om lyden er ekkel så ta med deg en MP3spiller. Sprøyten er bare 2-3 sekund med mindre smerter. Å kontrollen er det faktisk du som har!

Lukke t :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du redd for ? Det å gå til tannlegen i dag er nesten som å pirke i dine egne tenner med tannpirker, merker nesten ikke noe, det ikke som før i tiden. Hvis du er redd for at det skal gjøre vondt, så kan du få bedøvelse. Så lenge det ikke er rotfylling, så trenger en ikke bedøvelse. Men hvis du vil ha det veldig behagelig, så er det bare å få bedøve, det bestemmer du. Sikker på at du opplever ofte ting som er mye verre en å gå til en flink moderne tannlege. Men skjønner at det er fobi du må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vettskremt for tannlegen

Hva er du redd for ? Det å gå til tannlegen i dag er nesten som å pirke i dine egne tenner med tannpirker, merker nesten ikke noe, det ikke som før i tiden. Hvis du er redd for at det skal gjøre vondt, så kan du få bedøvelse. Så lenge det ikke er rotfylling, så trenger en ikke bedøvelse. Men hvis du vil ha det veldig behagelig, så er det bare å få bedøve, det bestemmer du. Sikker på at du opplever ofte ting som er mye verre en å gå til en flink moderne tannlege. Men skjønner at det er fobi du må ha.

Jeg har vært hos denne tannlegen mange ganger før, får all den bedøvelsen jeg trenger/vil. Tannlegen er grei og forståelsesfull. Jeg er allikevel vettskremt. Ikke fordi jeg tror det kommer til å gjøre vondt, det gjør det jo ikke med bedøvelse. For den virker vel alltid 100%? (Nå ble jeg plutselig redd for det også.) Jeg har også "kontroll", jeg kan få pause når jeg vil etc. Allikevel er jeg vettskremt, har hatt mareritt flere netter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vettskremt for tannlegen

Jeg ble kvitt 90 prosent av min tannlegeskrekk da jeg fikk en svært god og hensynsfull tannlege. Han pøste på med bedøvelse. Jeg kjente ingen smerter og var rask å si fra om jeg kjente noe som helst. Han sa at om jeg trengte en pause fra borringen sku jeg bare dytte han i siden. ? at han pratet og nynnet mens det verste foregikk. Du kan sikkert lage en slik avtale på forhånd... slik at du får kontrollen over hele situasjonen.

Før denne tannlegen har jeg fått lysgass siden jeg var 12 år. Men det var egentlig dritekkelt. Kroppen ble sløv og tung, men hjertet mitt banket sikkert i 150 av angst.

Du gruer deg mer enn nødvendig! Med nok bedøvelse vil du ikke kjenne noe smerte, og om lyden er ekkel så ta med deg en MP3spiller. Sprøyten er bare 2-3 sekund med mindre smerter. Å kontrollen er det faktisk du som har!

Lukke t :-)

Hva mener du med at jeg gruer meg for mye? Hvor mye er å grue seg "passe"? Jeg vet at jeg får bedøvelse hvis jeg trenger/ønsker det. Jeg kan si fra at jeg vil ta en pause, han går ikke fortere frem enn jeg er klar for, alt ligger egentlig til rette for at det skal gå greit. Bortsett fra den vanvittige angsten. Og den forsvinner ikke når jeg kommer dit, den blir bare verre, så selv om selve behandlingen ikke er vond gjør angsten det uutholdelig. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vettskremt for tannlegen

Ta deg en Sobril i kveld også?

Tror jeg må gjøre det, hvis jeg skal klare å roe ned såpass at jeg får sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at jeg gruer meg for mye? Hvor mye er å grue seg "passe"? Jeg vet at jeg får bedøvelse hvis jeg trenger/ønsker det. Jeg kan si fra at jeg vil ta en pause, han går ikke fortere frem enn jeg er klar for, alt ligger egentlig til rette for at det skal gå greit. Bortsett fra den vanvittige angsten. Og den forsvinner ikke når jeg kommer dit, den blir bare verre, så selv om selve behandlingen ikke er vond gjør angsten det uutholdelig. Hva skal jeg gjøre?

Er du mest redd for tannlegen eller angsten du får av å gå til tannlege?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vettskremt for tannlegen

Er du mest redd for tannlegen eller angsten du får av å gå til tannlege?

mvh

Jeg er faktisk mest redd for tannlegen, men jeg har ingen logisk eller fornuftig grunn til det. Jeg har en dyktig og hensynsfull tannlege, jeg har vært der mange ganger før og det har gått "bra".

Angsten handler vel om to ting; tidligere traumatisk tannbehandling, da jeg ble holdt fast og fysisk tvunget til noe jeg absolutt ikke ville (men det var ikke vondt eller ubehagelig), samt min manglende evne til å ha tillit til folk, og når du ligger i tannlegestolen med munnen full av fingre og instrumenter er du ganske prisgitt tannlegens forgodtbefinnende. Et tredje punkt er at jeg har lav brekningsterskel, til tider kan det være nok å pusse tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Tror jeg må gjøre det, hvis jeg skal klare å roe ned såpass at jeg får sove.

Håper du fikk sove godt i natt og at besøket går greit. Jeg skal selv noe jeg gruer meg til i dag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Jeg er faktisk mest redd for tannlegen, men jeg har ingen logisk eller fornuftig grunn til det. Jeg har en dyktig og hensynsfull tannlege, jeg har vært der mange ganger før og det har gått "bra".

Angsten handler vel om to ting; tidligere traumatisk tannbehandling, da jeg ble holdt fast og fysisk tvunget til noe jeg absolutt ikke ville (men det var ikke vondt eller ubehagelig), samt min manglende evne til å ha tillit til folk, og når du ligger i tannlegestolen med munnen full av fingre og instrumenter er du ganske prisgitt tannlegens forgodtbefinnende. Et tredje punkt er at jeg har lav brekningsterskel, til tider kan det være nok å pusse tenner.

Huff, føler med deg. Jeg har ikke vært hos tannlege på fire år nå. Bestiller time, men avbestiller like før jeg skal møte. Har ikke noen god oppskrift på dette annet enn å "dope" deg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vettskremt for tannlegen

hva er det egentlig du er redd for da?

Jeg har tidligere blitt utsatt for fysisk tvang for å gjennomføre tannbehandling. Det er mange år siden, og ikke hos denne tannlegen, men det henger fortsatt i. Minnene om det som skjedde er ganske vage, hadde det hjulpet å få dem ordentlig frem så jeg kan se alle forskjellene fra den gang? Jeg har også vanskelig for å stole på folk, og når du ligger der i tannlegestolen med munnen full av fingre og instrumenter er du ganske prisgitt hva tannlegen finner på. I tillegg har jeg en alt for sterk brekningsrefleks, så jeg er redd for å begynne å brekke meg (igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lykke til

Jeg har tidligere blitt utsatt for fysisk tvang for å gjennomføre tannbehandling. Det er mange år siden, og ikke hos denne tannlegen, men det henger fortsatt i. Minnene om det som skjedde er ganske vage, hadde det hjulpet å få dem ordentlig frem så jeg kan se alle forskjellene fra den gang? Jeg har også vanskelig for å stole på folk, og når du ligger der i tannlegestolen med munnen full av fingre og instrumenter er du ganske prisgitt hva tannlegen finner på. I tillegg har jeg en alt for sterk brekningsrefleks, så jeg er redd for å begynne å brekke meg (igjen).

''Minnene om det som skjedde er ganske vage, hadde det hjulpet å få dem ordentlig frem så jeg kan se alle forskjellene fra den gang? ''

Du trenger slett ikke få frem den gamle driten. Sørg heller for at du får nye opplevelser med tannlegen. I starten da ved hjelp av sobril, men etterhvert kanskje uten. Så vil disse nye konkurrere ut de gamle. Drar du frem de gamle vil du gjerne likeså godt forsterke dem. Visualise de nye, forbedrete opplevelsene med tannlegen i etterkant, og i forkant av nye legebesøk, og fortell den nye tannlegen om din redsel slik at han kan hjelpe deg til å få bedre opplevelser i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere blitt utsatt for fysisk tvang for å gjennomføre tannbehandling. Det er mange år siden, og ikke hos denne tannlegen, men det henger fortsatt i. Minnene om det som skjedde er ganske vage, hadde det hjulpet å få dem ordentlig frem så jeg kan se alle forskjellene fra den gang? Jeg har også vanskelig for å stole på folk, og når du ligger der i tannlegestolen med munnen full av fingre og instrumenter er du ganske prisgitt hva tannlegen finner på. I tillegg har jeg en alt for sterk brekningsrefleks, så jeg er redd for å begynne å brekke meg (igjen).

Jeg har også altfor stor brekningsrefleks, jeg kaster ofte opp bare ved å pusse tenner eller ha snørr i nesen, så jeg har bekymret meg for det samme når jeg har vært hos tannlege, men til tross for svære tannlegebehandlinger siste året (pga alt oppkastet måtte jeg ha krone på hver eneste tann i overmunnen, samt flere hull), så har det aldri skjedd at jeg måtte kaste opp hos tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vettskremt for tannlegen

Jeg kom meg til timen, hadde tatt sobril og var "klar". Men brannalarmen hadde gått, så jeg ble stående på gata sammen med (bl.a.) tannlegen. Brannvesenet ga etter hver klarsignal til at vi kunne gå inn igjen. Da var det ikke så mye igjen av den avsatte tiden, men vi bestemte oss for å gjøre et forsøk allikevel. Så gikk brannalarmen igjen, før jeg rakk å sette meg i stolen. Jeg fikk ny time, og skal tilbake om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg til timen, hadde tatt sobril og var "klar". Men brannalarmen hadde gått, så jeg ble stående på gata sammen med (bl.a.) tannlegen. Brannvesenet ga etter hver klarsignal til at vi kunne gå inn igjen. Da var det ikke så mye igjen av den avsatte tiden, men vi bestemte oss for å gjøre et forsøk allikevel. Så gikk brannalarmen igjen, før jeg rakk å sette meg i stolen. Jeg fikk ny time, og skal tilbake om et par uker.

Så uflaks:( Så må du gå å grue deg i to uker til. Jeg har fått beskjed om at jeg må få trukket visdomstannen min- jeg gruer meg helt sykt. Er også svært lite glad i alt som har med tannleger å gjøre:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det å vite at jeg kan få bedøvelse når som helst. Jeg fikser f.eks. ikke å fjerne tannstein siden jeg har så ømme tannhalser (sånn er også faren min...), så hos meg gjør tannlegen det på "gamlemåten" ved å pirke det bort istedetfor å bruke "slipemaskina". Da gjør det ikke vondt.

Jeg har gitt beskjed om at tannlegen skal fortelle meg hva han skal gjøre før han starter, så føler jeg at jeg har en viss kontroll ;)

Jeg liker fortsatt ikke å gå til tannlegen, men fælt synes jeg ikke det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...