Gå til innhold

Til NHD, eller andre med Zyprexa-erfaring


Gjest setter pris på svar

Anbefalte innlegg

Gjest setter pris på svar

Begynte på Zyprexa 15 mg onsdag da jeg hallusinerte og var skikkelig paranoid. hallusinerer ikke lenger, men i løpet av helgen har jeg gått meg vill i mitt eget nabolag, alle plasser i nærområdet føles ut som nye steder. Når jeg går føles det ut som gulvet gir etter... nesten som å trakke i nysnø. Jeg føler at jeg ikke har kontroll på motorikken når jeg skal gå i trapper. Må gå kjempeforsiktig og konsetrere meg. Når jeg spiser griser jeg noe jævlig, det er vanskelig å svelge og jeg greier ikke følge med når noen prater for fort eller mange setninger på en gang.

I byen ble jeg kjempestresset av alle bevegelsene og lydene, så har holdt meg stort sett innendørs hele helgen. ellers glemmer jeg hele tiden hvor jeg legger fra meg ting eller finner ting i huset. Har mistet I-poden min i helgen :-( Har hatt den i 2 år.

At jeg er så rar... skyldes det psykosen eller bivirkninger? Er livredd for at det ikke skal gå over. Var i fulljobb til jeg møtte veggen for to uker siden. Når kan jeg regne med å få tilbake hodet og være klar for jobb igjen? Har en kontorjobb som inneholder koordinerimngsoppgaver, mye tall og mennesker å forholde seg til. Er ansikted utad... men vil gjerne være en ansikt med hode i vater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Dette hørtes ubehagelig ut. Jeg skjønner godt at du er engstelig og usikker på hva dette er.

Jeg tar nøyaktig samme dose som deg, og jeg har ikke hatt noe i nærheten av det du beskriver. Det betyr selvsagt ikke at det du opplever ikke er bivirkninger. Det som forøvrig er den mest kjente bivirkningen (som det i alle fall snakkes mest om) er vektøkning som følge at økt sultfornemmelse. Jeg har aldri hørt om noen som har opplevd det du har.

Det er ikke godt å si om ubehaget du beskriver er symptomer eller bivirkninger. Jeg håper at NHD kan hjelpe med klargjøring i denne sammenheng.

Var jeg deg så ville jeg så snart som mulig kontaktet legen som har skrevet ut Zyprexa til deg og fortalt om de forandringene som du har opplevd de siste dagene.

Jeg håper at du får det bedre snart.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest setter pris på svar

Hei,

Dette hørtes ubehagelig ut. Jeg skjønner godt at du er engstelig og usikker på hva dette er.

Jeg tar nøyaktig samme dose som deg, og jeg har ikke hatt noe i nærheten av det du beskriver. Det betyr selvsagt ikke at det du opplever ikke er bivirkninger. Det som forøvrig er den mest kjente bivirkningen (som det i alle fall snakkes mest om) er vektøkning som følge at økt sultfornemmelse. Jeg har aldri hørt om noen som har opplevd det du har.

Det er ikke godt å si om ubehaget du beskriver er symptomer eller bivirkninger. Jeg håper at NHD kan hjelpe med klargjøring i denne sammenheng.

Var jeg deg så ville jeg så snart som mulig kontaktet legen som har skrevet ut Zyprexa til deg og fortalt om de forandringene som du har opplevd de siste dagene.

Jeg håper at du får det bedre snart.

Mvh

Takk for raskt svar :-) Men som du sier kan bivirkninger oppleves annerledes. Var rimelig ukonsentrert før psykosen slo til også... Og har drevet meg selv veldighardt siste året samtidig som jeg har spiseforstyrrelser, så kanskje det nå er hodet som sier stopp.

Økt apetitt trenger jeg... bare jeg ikke blir en dundre på over 100. Siste ukene har jeg kastet meg over mat straks jeg har kjent sult, fordi jeg har hatt null apetitt og nærmest brekket meg av bare lukten av mat de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kongobongo

Noen av symptomene kan ha med psykosen å gjøre. Tenker spesielt på det at du stresses av å ha mye folk rundt deg. Det kan være lurt at du skjermer deg litt fra mye inntrykk for at du skal bli fortere frisk.

Jeg har prøvd Zyprexa og syns at jeg fikk en veldig indre uro av det. Vandret og surret rundt uten å få gjennomført noe særlig av huslige gjøremål fordi jeg ikke klarte å holde en rød tråd. Ikke helt godt å si hva som er sykdom og hva som er medisin, men en merker seg jo litt når på døgnet en er mest i form og tenker litt over om det er kort tid etter eller lang tid etter en tok pillene.

Du bør ta opp problemstillingen med legen. Kanskje kan dosen endres, annen medisin kan legges til eller du kan bytte medisin. Ikke slutt på egenhånd med medisiner, i alle fall.

Lykke til : -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror dette skyldes sykdommen.

Inntil du blir klart bedre synes jeg du skal skjerme deg selv. Hold deg hjemme, slapp av, gå kun i nærbutikken for å handle det nødvendigste. Om et par uker vil du være langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest setter pris på svar

Jeg tror dette skyldes sykdommen.

Inntil du blir klart bedre synes jeg du skal skjerme deg selv. Hold deg hjemme, slapp av, gå kun i nærbutikken for å handle det nødvendigste. Om et par uker vil du være langt bedre.

Takker for svar fra alle sammen.

Et par uker hørtes lenge ut... Jeg begynte å snakke om jobb fredag, og da sa psykiateren tidligst onsdag. Men kanskje det ender i samme tilstanden da. Vet ikke om det er uvanlig tidlig å begynne på jobb en halvannen uke etter en har vært psykotisk.... Vet heller ikke om jeg takler stresset heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...