Gå til innhold

NHD: Kan efexor gi hyperkalemi eller hyponatremi?


Gjest redd for alvorlig sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest redd for alvorlig sykdom

Hei Nils Håvard Jeg bruker 75 mg efexor mot generell angst og depresjon Jeg var hos legen nå og tok blodprøver pga slapphet Fikk svar at kalium var forhøyet (5.1) og Natrium for lav (såvidt under referanseområdet) Siden jeg har GAD er jeg nå selvfølgelig livredd. Leser på nettet at hyperkalemi bla kan gi hjertestopp og være veldig alvorlig. Legen min sa derimot at jeg ikke trengte å ta en ny blodprøve.. Kreatinin og glukose var visst bra.. Uansett , jeg har GAD og er livredd nå. Efexor har hjulpet meg veldig mye med generell angst og depresjon så jeg vil nødig slutte. Kan efexor gi hyperkalemi/hyponatremi eller er det andre årsaker? Er verdiene mine farlig unormale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Efexor _kan_ gi hyponatremi særlig om en bruker en vanndrivende medisin i tillegg.

K på 5,1 kan du ha hatt mange ganger i livet. Det er såvidt over referanseverdien. Det er selvsagt ikke livstruende å være like utenom referanseområdet.

Jeg har gjennom tidene sett meget alvorlige forstyrrelser i kaliumnivået uten at jeg en eneste gang har sett en hjerterytmeforstyrrelse.

Du kan trygt fortsette med efexor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...