Gå til innhold

Influensa vaksine


Gjest Bekymret for influensa

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret for influensa

Hei! Jeg mistet nylig mitt ufødte barn i uke 24... Har ikke fått svar på obduksjonen ennå, men vet at det var morkakesvikt. Ønsker å bli gravid igjen, men er nervøs for at noe kan gå galt. Tror det blir tøft med et nytt svangerskap, og vil derfor unngå unødvendige bekymringer. Er litt bekymret med tanke på graviditet og influensa. Ønsker ikke å få influensa i første trimester. Kan høy feber i forbindelse med en influensa i første trimester føre til fosterskader? Vil du anbefale meg å ta influensa vaksine og senere svineinfluensa vaksine før jeg blir gravid slik at jeg unngår fosterskader? Hvor lenge før en graviditet bør en slik vaksine tas? Kan en influensa vaksine påvirke fosteret selvom den blir tatt i god tid før en graviditet? Alder: 31 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det må ha vært en stor påkjenning med tidligere dødfødsel og jeg forstår at du vil gjøre det beste med hensyn til ny graviditet. Det er diskusjon om gravide skal vaksineres mot svineinfluensa. De internasjonale helsemyndigheter går inn for vaksinasjon, men det er norske røster som taler mot fordi det er en ny vaksine vi ikke kjenner så mye til. Det beste ville være om du så raskt som mulig ble vaksinert så du slipper å tenke på vaksine mens du er gravid. Høy feber kan muligens gi fosterskade. Jeg kan ikke svare deg på hvor lenge vaksinen kan ’henge igjen’.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...