Gå til innhold

Endometriose


Gjest Naffi

Anbefalte innlegg

Hei! Har ikke blitt utredet for endometriose, men har misstanke om at jeg kan ha det. Har veldig vondt når mensen kommer og blir svak i korsryggen. Ibux sammen med paracett virker litt, men må ta igjen etter et par timer. Kjenner også veldig godt når eggløsningen er, pga smerter. Jeg kan teste med el-test og den er positiv når jeg har vondt, og den er alltid negativ før og etter positiv test! Har også vondt for å gå på toalettet når mensen er der, er vondt å presse. Er også vondt viss vi har sex og den blir ført for langt inn. Jeg er nå 23år. Jeg sluttet med prevensjon i begynnelsen av 2007 og har aldri blitt gravid på egenhånd, selv om jeg har hatt positive el-tester. Har gjerne eggløsning på syklusdag 16-17. Ca 4 dager etter eggløsningen har jeg begynt å spotte litt rosa som utvikler seg til mer brunt og som øker i mengde frem til mensen kommmer nøyaktig 2 uker etter eggløsningen. Hva kan dette være? Kan det ha sammenheng med endometriose? Har vært igjennom 1 ivf, hvor jeg ble gravid men endte med SA i uke 5. Neste forsøk fikk jeg ut 9 egg, 1 ble befrukta men utviklet seg ikke videre. så det ble avbrutt. Det er ikke noe i veien med samboeren sine svømmere. Jeg har også fine bl.p på hormoner og stoffskifte og insunlinresistans og sånn som er tatt, og det eneste er at jeg har litt mange folikkler på eggstokkene, men det er under 9 på hver. Så har vel en form for pco. Det jeg lurer på er om det hadde vært smart å tatt en lap før neste forsøk? Hva kan evnt gjøres viss jeg har endometriose og skal ha ivf? Er det vits i å ta lap i det hele tatt siden vi skal ha ivf? Føler ikke ivf legen eller gyn som jeg har bryr seg så mye om det, men jeg tenker en del på det og om det hadde vært lurt å sjekket det! Føler liksom ikke jeg er skikkelig utredet, men kan jo vær at det er nok! Kan fastlegen min evnt henvise meg til Lap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fru EOS!

Dette kan godt være symptomer på endometriose. Jeg ville krevd å få lapraskopi før neste IVF. Når jeg var i den prosessen (ca. år 2000) sa de at sjansene var bedre etter at endometriose var brent bort. Hadde 4 IVF-forsøk. Har nå verdens flotteste datter, som er adoptert fra Colombia. Men mange lykkes å bli gravide også. Men adopsjon er en fantastisk måte å få barn på, så nå når vi venter på nr. to fra Colombia har jeg faktisk begynt på p-piller for å være helt sikker på at det ikke skjer et "uhell", at jeg blir gravid.

Forøvrig vil jeg anbefale deg å kjøpe Naproxen smertestillende for mens-smertene. Virker mye bedre for meg. Kjøpes reseptfritt på apoteket.

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Mye av det du beskriver av symptomer kan tyde på endometriose. Du er ung, så kanskje det hadde vært lurt med laparoskopi før videre IVF-forsøk. Det er vist at den spontane fruktbarheten øker etter at man har fjernet mest mulig endometriose ved laparoskopi. Blødningen du beskriver kan komme fra livmorhalsen, det har ikke noe med evt. endometriose å gjøre. Fastlegen kan henvise deg til vurdering, og det er ofte IVF-legene som utfører laparoskopi ved infertilitet. Jeg gjør oppmerksom på at hormonbehandling ikke bedrer fruktbarheten ved endometriose.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...