Gjest Psykisksomatisk Skrevet 21. oktober 2009 Skrevet 21. oktober 2009 Hei! For alle mulige kropslige plager jeg har får jeg beskjed fra alle at det er psykisk. Hvordan kan jeg være sikker på dette, og at det ikke er noe fysisk de ikke finner ut av og bare kaller det psykisk? Hvordan skal jeg selv skille mellom ting som oppstår av det psyiske og plager som faktisk er somatiske? 0 Siter
Gjest høstlyng Skrevet 21. oktober 2009 Skrevet 21. oktober 2009 Ta to paracet og se om du blir bedre. Blir du det er det fysisk vondt du har. Har ihvertfall aldri opplevd at paracet har virket mot psykiske smerter selv om jeg kunne ha ønsket dette mange ganger. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. oktober 2009 Skrevet 21. oktober 2009 Det er vel den totale sykehistorien som sier noe om dette. Om du stadig får nye plager uten at det er objektive funn, er du sannsynligvis en hypokonder. Gå ut fra at du er frisk inntil det er overbevisende tydelig at du er syk. 0 Siter
Gjest you are not alone Skrevet 21. oktober 2009 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har de to siste ukene gått rundt å svimlet. Føles ut som jeg har 2,5 i promille, pluss daglige smerter i muskler og hodet, brekninger, kvalme, plutselige smerter i hjerteregionen og høyt påvist blodtrykk.Men alt skal være situasjonsbetinget, angst, henge sammen med psyken. Irriterer meg og gjør meg utrygg. Når jeg går til leger jeg ikke kjenner kommer jeg ut med fysiske diagnoser. Tilbake til fastlegen får jeg høre at det må være psykisk betinget. Om du er overbevisst om at er noe fysisk galt med deg. så finnes det private tjenester som tilbyr undersøkelser for noen hundrelapper. Kanskje kan grundige utredninger roe deg...? 0 Siter
Gjest Psykisksomatisk Skrevet 21. oktober 2009 Skrevet 21. oktober 2009 Det er vel den totale sykehistorien som sier noe om dette. Om du stadig får nye plager uten at det er objektive funn, er du sannsynligvis en hypokonder. Gå ut fra at du er frisk inntil det er overbevisende tydelig at du er syk. Takker for svar NHD! Jeg tror ikke jeg er hypokonder, tror ikke jeg har den og den sykdomen, men er mer redd for symptomene. F.eks er jeg redd for å kaste opp, er ofte veldi urolig i magen, varm i brystet, problemer med å svelge, luft i magen (som kommer både opp og ut andre enden), tvangstanker i forhold til deg å komme seg på do hver morgen og sånne ting. Fordøyelsen generelt altså fra maten kommer inn til den kommer ut. Hva er dine tanker? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. oktober 2009 Skrevet 21. oktober 2009 Takker for svar NHD! Jeg tror ikke jeg er hypokonder, tror ikke jeg har den og den sykdomen, men er mer redd for symptomene. F.eks er jeg redd for å kaste opp, er ofte veldi urolig i magen, varm i brystet, problemer med å svelge, luft i magen (som kommer både opp og ut andre enden), tvangstanker i forhold til deg å komme seg på do hver morgen og sånne ting. Fordøyelsen generelt altså fra maten kommer inn til den kommer ut. Hva er dine tanker? Mine tanker er de samme som i forrige svar. Psykisk! 0 Siter
Gjest Psykisksomatisk Skrevet 21. oktober 2009 Skrevet 21. oktober 2009 Mine tanker er de samme som i forrige svar. Psykisk! Hva er beste behandlingsmåte for å få orden på dette? Vet at det ikke er noen vidunderkur, men noe må jo hjelpe?` Medisinen jeg går på er Zyprexa 10 mg og Remeron 30 mg og stesolid ved behov. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. oktober 2009 Skrevet 21. oktober 2009 Hva er beste behandlingsmåte for å få orden på dette? Vet at det ikke er noen vidunderkur, men noe må jo hjelpe?` Medisinen jeg går på er Zyprexa 10 mg og Remeron 30 mg og stesolid ved behov. Medisinene virker ok. Om du kan få metakognitiv terapi, er det det aller beste. Jeg vet ikke hvem som behersker dette rundt om i landet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.