Gå til innhold

Forebygge alkoholmisbruk


Gjest Stine werner

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er et meget komplekst spørsmål. Jeg har to småtips som jeg vet er gode:

1. Sen debut. En skal ikke drikke alkohol før en har lov til å kjøpe den samme alkoholen.

2. Drikk kun i glede/hygge. Aldri i sorg, sinne, fortvilelse eller for å glemme noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et meget komplekst spørsmål. Jeg har to småtips som jeg vet er gode:

1. Sen debut. En skal ikke drikke alkohol før en har lov til å kjøpe den samme alkoholen.

2. Drikk kun i glede/hygge. Aldri i sorg, sinne, fortvilelse eller for å glemme noe.

Pkt. 1 er vel veldig uvanlig...

Man risikerer vel å bli litt holdt utenfor og bli sett på som sær. Hvilket jo heller ikke er så heldig rent psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trooghåp

Hvis du har den minste lille mistanke ,om at du kansje har ett lite problem der, så vil jeg anbefale deg å gå på møtene til AA.

Du behøver ikke å si noe, bare lytte hva alle andre forteller...og det skal jeg si deg er forebyggende!

Men edru må du være,når du stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt. 1 er vel veldig uvanlig...

Man risikerer vel å bli litt holdt utenfor og bli sett på som sær. Hvilket jo heller ikke er så heldig rent psykisk.

Hvor utenfor man blir uten promille kommer i stor grad an på hvilke miljø man velger å være i.

Det er heller ikke bare skadelig å lære seg og ha sine meningers mot og ikke bare være flokkidiot mens man er ung. Selv om det kan koste og svi litt iblant.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest me et moi

Det er et meget komplekst spørsmål. Jeg har to småtips som jeg vet er gode:

1. Sen debut. En skal ikke drikke alkohol før en har lov til å kjøpe den samme alkoholen.

2. Drikk kun i glede/hygge. Aldri i sorg, sinne, fortvilelse eller for å glemme noe.

''En skal inne drikke alkohol før en har lov til å kjøpe de samme alkoholen.''

Du får jammen sagt det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor utenfor man blir uten promille kommer i stor grad an på hvilke miljø man velger å være i.

Det er heller ikke bare skadelig å lære seg og ha sine meningers mot og ikke bare være flokkidiot mens man er ung. Selv om det kan koste og svi litt iblant.

mvh

Ja, det er klart - om man f.eks.velger seg et religiøst miljø er det nok flust med edru ungdommer...

Generelt sett er det få ungdommer som aldri drikker - utenom de i kristne/muslimske miljøer og dem som er litt sære og ikke har så mange venner. Sånn som jeg har erfart det altså,- både i min ungdom og i nåtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart - om man f.eks.velger seg et religiøst miljø er det nok flust med edru ungdommer...

Generelt sett er det få ungdommer som aldri drikker - utenom de i kristne/muslimske miljøer og dem som er litt sære og ikke har så mange venner. Sånn som jeg har erfart det altså,- både i min ungdom og i nåtiden.

Ganske sært og stemple folk som sære fordi de ikke drikker...

;-)

Drikkepresset blant både unge og voksne kan være ganske kraftig her til lands.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er klart - om man f.eks.velger seg et religiøst miljø er det nok flust med edru ungdommer...

Generelt sett er det få ungdommer som aldri drikker - utenom de i kristne/muslimske miljøer og dem som er litt sære og ikke har så mange venner. Sånn som jeg har erfart det altså,- både i min ungdom og i nåtiden.

Jeg kjenner flere oppegående, kule og flotte tenåringer som ikke drikker i det hele tatt. De tilhører forskjellige miljøer. Det eneste disse ungdommene har felles, er vel at de tør å definere seg selv, og klare å stå mot evt press. Så blir de også lettere respektert når de setter ned foten.

For ordens skyld: jeg kjenner massevis av oppegående, kule og flotte tenåringer som drikker alkohol også, altså, men det var ikke helt poenget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere oppegående, kule og flotte tenåringer som ikke drikker i det hele tatt. De tilhører forskjellige miljøer. Det eneste disse ungdommene har felles, er vel at de tør å definere seg selv, og klare å stå mot evt press. Så blir de også lettere respektert når de setter ned foten.

For ordens skyld: jeg kjenner massevis av oppegående, kule og flotte tenåringer som drikker alkohol også, altså, men det var ikke helt poenget her.

Nei, om man har selvtillit nok - og ser et stort poeng i ikke å drikke er det greit å la være. Om man er ganske vanlig er det ikke like lett å være anderledes enn flesteparten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sært og stemple folk som sære fordi de ikke drikker...

;-)

Drikkepresset blant både unge og voksne kan være ganske kraftig her til lands.

mvh

Nå misforstår du meg! Det er ikke det jeg mener - jeg sa folk som er litt sære og ikke har så mange venner. Det er jo gjerne de som kjenner mange og er litt populære som blir bedt på fest - - og derved drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforstår du meg! Det er ikke det jeg mener - jeg sa folk som er litt sære og ikke har så mange venner. Det er jo gjerne de som kjenner mange og er litt populære som blir bedt på fest - - og derved drikker.

Altså man må drikke for å være populær og ha mange venner.

Det er veldig snevert å måtte drikke for å ha det festlig. Og ennå mer snevert og intolerant å gå ut fra at de som ikke gjør det er sære og kjedelige.

Dermed blir det et betydlig drikkepress her til lands.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså man må drikke for å være populær og ha mange venner.

Det er veldig snevert å måtte drikke for å ha det festlig. Og ennå mer snevert og intolerant å gå ut fra at de som ikke gjør det er sære og kjedelige.

Dermed blir det et betydlig drikkepress her til lands.

mvh

Du misforstår meg jo konsekvent!

Det jeg sier er at av dem som ikke har mange venner - som kanskje er litt sære - og ikke veldig populære (av forskjellige grunner) - de er jo ikke blant dem som du finner på fester rundt omkring. Og det er jo litt lettere å la være å drikke hvis man sitter hjemme på rommet sitt eller spiller kort med familien en lørdagskveld enn hvis man er på fest med venner.

Jeg sier IKKE at de som ikke er populære er det fordi de ikke drikker. Ser du ikke forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår meg jo konsekvent!

Det jeg sier er at av dem som ikke har mange venner - som kanskje er litt sære - og ikke veldig populære (av forskjellige grunner) - de er jo ikke blant dem som du finner på fester rundt omkring. Og det er jo litt lettere å la være å drikke hvis man sitter hjemme på rommet sitt eller spiller kort med familien en lørdagskveld enn hvis man er på fest med venner.

Jeg sier IKKE at de som ikke er populære er det fordi de ikke drikker. Ser du ikke forskjellen?

Da er du litt tydeligere. Jeg synes likevel du har noe merkelig kobling mellom sær/upopulær og avholds.

De virkelig populære, er stort sett populære uansett, og har dermed små problemer om de velger å ikke drikke. For de som kjemper mer for å holde seg inne med deg gode selskap, er det tyngre om man ikke vil gå uforbeholdent med flokken.

De som velger å ikke dra på drikkefester behøver hverken å være sære eller upopulære. Det kan være så enkelt som at de har andre preferanser. Fyllefester er for det meste drepende kjedelig om man ikke er høvelig sanseløs selv.

Andre blir ekskluderte fordi de regnes som festbrems fordi de ikke drikker.

Mitt poeng er at de som velger bort alkohol og i mange tilfeller også miljøene der det er mest rølpefyll blir _stemplet_ som sære enstøinger fordi de ikke drikker.

I Norge finner man ganske mye kultur for å ekskludere dem som ikke vil drikke.

Pussig,... En ungdom som velger å la være å drikke et giftstoff som faktisk er forbudt i forhold til hans/hennes alder, må i langt større grad stå til regnskap for sitt valg enn en som bare hiver innpå.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du litt tydeligere. Jeg synes likevel du har noe merkelig kobling mellom sær/upopulær og avholds.

De virkelig populære, er stort sett populære uansett, og har dermed små problemer om de velger å ikke drikke. For de som kjemper mer for å holde seg inne med deg gode selskap, er det tyngre om man ikke vil gå uforbeholdent med flokken.

De som velger å ikke dra på drikkefester behøver hverken å være sære eller upopulære. Det kan være så enkelt som at de har andre preferanser. Fyllefester er for det meste drepende kjedelig om man ikke er høvelig sanseløs selv.

Andre blir ekskluderte fordi de regnes som festbrems fordi de ikke drikker.

Mitt poeng er at de som velger bort alkohol og i mange tilfeller også miljøene der det er mest rølpefyll blir _stemplet_ som sære enstøinger fordi de ikke drikker.

I Norge finner man ganske mye kultur for å ekskludere dem som ikke vil drikke.

Pussig,... En ungdom som velger å la være å drikke et giftstoff som faktisk er forbudt i forhold til hans/hennes alder, må i langt større grad stå til regnskap for sitt valg enn en som bare hiver innpå.

mvh

Du har fortsatt ikke skjønt helt hva jeg mener - selv om du antyder at jeg kanskje ikke er fullt så håpløs i mine meninger som du mente først...

Det vil alltid være en del kategorier mennesker i en gruppe. allerede fra tidlig i barneskolen. Noen er populære og har mange venner.Noen er litt utenfor - har få venner. Jeg selv har vært der - fram til litt ut i videregående. At ikke jeg begynte å drikke og feste før 2-3 klasse i videregående (da nesten alle andre pleide å være på fest titt og ofte) tror jeg hadde mer med det at jeg ikke ble bedt på fester enn at jeg valgte å la være.

Og ære være dem som har andre sterke interesser og miljøer eller har så mye selvtillit at de tør å være litt utenfor og si nei til rusmidler tidlig. Men selv om det er flott at noen er såpass sterke, og man kan beundre dem, så behøver man ikke rakke ned på dem som ikke har nok selvtillit til akkurat det.

Så lenge det er absolutt det vanligste at 17,9-åringer har smakt alkohol før, så får man forholde seg til det, og ikke stikke hodet i sanden. Synes jeg.

Og personlig foretrekker jeg absolutt at min 18-åring allerede har gjort seg sine erfaringer ang. alkohol og hva h*n tåler - før h*n plutselig bor alene på hybel og ingen venter tålmodig hjemme med bilnøklene klare for å hente.

Og jeg visste at min tenåring var ute på fest - ikke som en del av de andre foreldrene som trodde deres håpefulle var på overnatting hos en kamerat for å se på film...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...