Gå til innhold

Rehabilitering


Gjest Greåker

Anbefalte innlegg

Gjest Greåker

* alder 41 * diagnoser. Bipolad lidelse, Depresjon, Alkohol problem * familiesituasjon. 2 barn 11 og 8, deltid 10 dager/ uke * stønad pr. i dag 7500 etter skatt og 2000 kr i barnebidrag * Er under behandling. Spørsmål 1. I 2008 tjente jeg 400 000, men ble sykemeldt midt i september. NAV sier at pga dette vil 2007, 2006 og 2005 der jeg tjente langt mindre danne grunnlag for beregning av uføre penger. Stemmer dette så hvilken lov og paragraf? 2. Gi et eksempel på hvordan man beregner uførepenger. Si jeg tjente 400 000. Beregnes da ytelsen fra brutto eller netto inntekt. Jeg har hørt 66% samt at Nav oppererer med en max intekt, fex 293 000? 3. Siden utbetalt støtte pr. idag er så lav, har jeg krav på bostøtte og lignende? 4. Har jeg krav på overgangstønad siden lav utbetaling samt at jeg akkurat har flyttet. I såfall ca beløp? Ser frem til svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Greåker

Uuups, så nå at spørsmålet gjaldt rehabiliteringspenger (?). Svaret er det samme, men ny link:

http://www.nav.no/page?id=291

Hei.

Takk for svar.

linken du sendte har jeg allerede lest.

Jeg har fått rehab. Linken din sier intet om hvorfor de bruker 2005-2007 som grunnlag.

2008 tjente jeg vesentlig mer, men fikk beskjed om at siden jeg ble syk i 2008 så kan de ikke bruke dette året som grunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernen lyser

Hei.

Takk for svar.

linken du sendte har jeg allerede lest.

Jeg har fått rehab. Linken din sier intet om hvorfor de bruker 2005-2007 som grunnlag.

2008 tjente jeg vesentlig mer, men fikk beskjed om at siden jeg ble syk i 2008 så kan de ikke bruke dette året som grunnlag...

Du må nok ta for gitt at det stemmer siden beregningen av utbetalingen du får baseres på snitt av de tre siste år, eller hvis du tjente mer et år av de tre siste år som er mer enn snittet av de tre siste så får du 66% av det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Livetækkelett

Hei.

Takk for svar.

linken du sendte har jeg allerede lest.

Jeg har fått rehab. Linken din sier intet om hvorfor de bruker 2005-2007 som grunnlag.

2008 tjente jeg vesentlig mer, men fikk beskjed om at siden jeg ble syk i 2008 så kan de ikke bruke dette året som grunnlag...

Heisann.

Jeg var i akkurat samme situasjon at jeg hadde tjent MEST det året jeg ble syk, men reglene er desverre slik at det beregnes ENTEN ut i fra det året FØR du ble syk, eller snittet av de tre årene FØR du ble syk om dette gir et større beløp (og om det ikke var nok, så regnes det ikke med det man har tjent over en viss sum hvert av de årene, dvs 6 G)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Advokat Thomas Myran

Hei!

Tidsbegrenset uførytesle beregnes ut i fra årsinntekten året eller 3 år før ditt uføretidspunkt, dvs. den dato du ble sykemeldt. Dette følger av reglene i Ftrl. kap. 12. Av dette grunnlaget, er det 66% som utgjør beregningsgrunnlaget for TU, og dette deles på 260 for å finne aktuelle dagsats.

Bostøtte ordningen er en kommunal ordning, den kjenner jeg ikke godt nok, samtidig som den er nokså variabel, til å svare deg på det.

Overgangsstønad vil du ikke ha krav på.

Thomas Myran

Advokat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...