Gå til innhold

Rivotril - vanedannende?


bibben

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Rivotril noen dager nå (0,5-1 mg i slengen), primært om kvelden.

I Felleskatalogen leser jeg:

''Tilvenning kan forekomme ved behandling med benzodiazepiner, og risikoen er større ved høyere doser og mer uttalt i forut disponerte pasienter med en fortid med alkoholisme og/eller stoffmisbruk, personlighetsvansker eller andre alvorlige psykiske lidelser.''

Hva menes her med høyere dose?

Er det større sannsynlighet for tilvenning når en har en alvorlig lidelse som schizofreni?

Eller er det greit å ta Rivotril i perioder over flere dager når en ikke samtidig går på benzodiazepiner?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...eller er Rivotril også et benzo-preparat?...her stopper allmenndannelsen tydeligvis... :o)

Rivotril er en benzo og man blir avhengig. Jeg spiser 4 mg om kvelden og jeg ble dårlig da jeg gikk tom med en feil og det tok to dager før jeg fikk nye. Og det var visst bare starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånngårnådagene..

Rivotril er en benzo og man blir avhengig. Jeg spiser 4 mg om kvelden og jeg ble dårlig da jeg gikk tom med en feil og det tok to dager før jeg fikk nye. Og det var visst bare starten.

jeg gikk på 0,5 hver dag i over 1 år, slutta på dagen og merka ikke en døtt forskjell.

Fikk ingen abstinenser.. Ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånngårnådagene..

Rivotril er en benzo og man blir avhengig. Jeg spiser 4 mg om kvelden og jeg ble dårlig da jeg gikk tom med en feil og det tok to dager før jeg fikk nye. Og det var visst bare starten.

4 mg?? Vet man bruker rivotril til mye forskjellig behandling, men blir du ikke trøtt ?

Jeg sovner på 0,5 og tar jeg 1 mg så er jeg komahode i evigheter etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er meget vanedannende. Med dose menes at jo høyere dose en tar, jo større er risikoen for tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 mg?? Vet man bruker rivotril til mye forskjellig behandling, men blir du ikke trøtt ?

Jeg sovner på 0,5 og tar jeg 1 mg så er jeg komahode i evigheter etterpå..

Nei, jeg blir ikke trøtt av 4 mg, jeg startet på 2 mg for 9 år siden, økte til 3 og så til 4 ganske kjapt. Da fikk jeg den ønskede virkningen og har siden gått på det. Men jeg fant et gammelt innlegg fra dol fra den gangen og jeg ble både trøtt og hadde hangover i begynnelsen. Det kan hende jeg sovner lettere om kvelden men siden det i så fall er en bivirkning så tenker jeg ikke på det.

Jeg ble forresten veldig overrasket egentlig at jeg reagerte så voldsomt på å ikke spise på 2,5 døgn, jeg hadde egentlig ikke tenkt så mye på avhengighet. Jeg spiser alt om kvelden så jeg aner heller ikke om jeg får noen rus. Men tror ikke det skulle være umulig å trappe ned på dem, men regner ikke med at det skulle være nødvendig noen gang, hvis ikke det kommer en superpille som virker bedre mot nervesmerter. Det finnes ikke så veldig mange preparater og velge mellom og så må man veie virkning og bivirkninger mot hverandre og da kommer jeg best ut med Rivotril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

jeg gikk på 0,5 hver dag i over 1 år, slutta på dagen og merka ikke en døtt forskjell.

Fikk ingen abstinenser.. Ingenting.

Nå har jeg tatt det i tre år fast mot epilepsi, så hvis jeg bråslutter vil jeg nok merke det.

Men det var en perioden på et halvår tidligere en gang hvor en psykehus-psykiater mente at jeg kunne få dette fast fordi det også motvirket epilepsi. På daværende tidspunkt var jeg heller ikke anfallsfri. Men da jeg tok 3mg i løpet av dagen hadde jeg ikke anfall med mindre jeg glemte dosen midt på dagen; da kunne det gå galt. Imidlertid tenkte jeg ikke på dette i denne perioden, men fant ut at det var teit å gå fast på et b-preparat. Min faste psykiater mente det samme (han kjente meg ikke veldig godt), så jeg slutta å ta det - uten nedtrapping. Null abstinenser. Jeg begynte imidlertid på det igjen for tre års tid siden, og den sammen med Lamictal har reddet meg fra de forbannede epilepsianfallene - så det med vanedannelse... Jeg vet ikke, men vi er høyst individuelle. Personlig har jeg aldri følt meg rusa av Rivotril, bare blitt rolig og angstfri i den perioden jeg brukte Ribotril sporadisk som angstdempende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...