Gå til innhold

Nekte inkasso?


Gjest irritert i dag

Anbefalte innlegg

Gjest irritert i dag

Hva skal til for å kunne nekte inkasso? Holder det å gi tilbakemeldingen "kravet bestrides" til ikassobyrået for at de skal stoppe kravet?

Jeg har via mitt firma sendt ut en regning til en mottaker som plutselig later som han ikke ante noenting om avtalen vi hadde inngått, og som han uteble til. Han vil selvsagt bare prøve å slippe unna regningen, og slik jeg forstår inkassoloven har vi lite å stille opp med?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det holder med å si at kravet er omstridt fra din side. Og at du forklarer hvorofr det er omstridt. Så enkelt er det faktisk å slippe unna inkassokrav. Men du må påregne å møte i forliksrådet hvis den andre part mener han har noe å komme med, som er av betydning for saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert i dag

Ja, det holder med å si at kravet er omstridt fra din side. Og at du forklarer hvorofr det er omstridt. Så enkelt er det faktisk å slippe unna inkassokrav. Men du må påregne å møte i forliksrådet hvis den andre part mener han har noe å komme med, som er av betydning for saken.

jeg har en skriftlig klage hvor det bl.a. står at han hadde glemt hele avtalen.

Men det er vel ikke verdt å gå i forliksrådet for, og det vet en slik utspekulert fyr. Vel, jeg kan live at det er mange dårlige betalere der ute som vet å sno seg. Alt er innrettet etter kunders og forbrukeres rettigheter, lite dreier seg om at folk faktisk skal betale for det de bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også irritert

Det ville være ille om firmaer kunne gå til inkasso, og få den gjennomført, for påståtte avtaler, dersom de ikke har noe bevis for at avtalen er inngått!

Jeg fikk selv en faktura fra et privat legefirma, hvor jeg skulle ha bestilt en time, og ikke møtt. Det stod ikke et ord på fakturaen om hva beløpet gjaldt, bare summen, kr 750. Jeg måtte ringe for å høre hva de hadde sendt faktura for. Jo, en konsultasjon jeg hadde bestilt...

Jeg syns det var svært irriterende å få denne fakturaen dumpende ned i posten. Hadde de gått til inkasso ville jeg anmeldt dem for svindelforsøk.

En viss retts sikkerhet må vi ha. Man må kunne forlange at firmaer kan dokumentere sine krav, og kan de det, vil jeg tro det ikke er noe problem få inndrevet beløpet ved hjelp av inkasso, hvis skyldneren nekter å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en skriftlig klage hvor det bl.a. står at han hadde glemt hele avtalen.

Men det er vel ikke verdt å gå i forliksrådet for, og det vet en slik utspekulert fyr. Vel, jeg kan live at det er mange dårlige betalere der ute som vet å sno seg. Alt er innrettet etter kunders og forbrukeres rettigheter, lite dreier seg om at folk faktisk skal betale for det de bestiller.

Det har du helt rett i. De aller fleste firmaer kommer til kort overfor folk som vet å sno seg i systemet:-( Jeg driver et lite firma, og fikk sjokk den første gangen dette gikk opp for meg. Det er faktisk bare å finne på en bitteliten grunn til å bestride kravet, og et firma har ingen mulighet til å behandlet dette som et inkassokrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være ille om firmaer kunne gå til inkasso, og få den gjennomført, for påståtte avtaler, dersom de ikke har noe bevis for at avtalen er inngått!

Jeg fikk selv en faktura fra et privat legefirma, hvor jeg skulle ha bestilt en time, og ikke møtt. Det stod ikke et ord på fakturaen om hva beløpet gjaldt, bare summen, kr 750. Jeg måtte ringe for å høre hva de hadde sendt faktura for. Jo, en konsultasjon jeg hadde bestilt...

Jeg syns det var svært irriterende å få denne fakturaen dumpende ned i posten. Hadde de gått til inkasso ville jeg anmeldt dem for svindelforsøk.

En viss retts sikkerhet må vi ha. Man må kunne forlange at firmaer kan dokumentere sine krav, og kan de det, vil jeg tro det ikke er noe problem få inndrevet beløpet ved hjelp av inkasso, hvis skyldneren nekter å betale.

Det er nok av folk som spekulerer i dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest også irritert

Det er nok av folk som spekulerer i dette.....

Driver du firma, så må du da sørge for å ha dokumentasjonen i orden!!!

Det finnes nok av useriøse firmaer som gjør alt de kan for å snyte folk. Mange blir livredde når de får et inkassokrav, og betaler for å slippe mer ubehag. Det skor useriøse firmaer seg på.

Syns du virkelig at man skal kunne få gjennomført en inkasso dersom man ikke har dokumentasjon for kravet? Jeg skjønner overhodet ikke hvordan du tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du firma, så må du da sørge for å ha dokumentasjonen i orden!!!

Det finnes nok av useriøse firmaer som gjør alt de kan for å snyte folk. Mange blir livredde når de får et inkassokrav, og betaler for å slippe mer ubehag. Det skor useriøse firmaer seg på.

Syns du virkelig at man skal kunne få gjennomført en inkasso dersom man ikke har dokumentasjon for kravet? Jeg skjønner overhodet ikke hvordan du tenker.

Vi driver et firma som utfører arbeider på et produkt. Og selvfølgelig har vi dokumentasjon på arbeidene. Men da er det jo bare å klage på at arbeidene ikke var godt nok utført, når de mottar inkassovarsel. Om de ikke har gjort det før, så gjør de det jo da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert i dag

Driver du firma, så må du da sørge for å ha dokumentasjonen i orden!!!

Det finnes nok av useriøse firmaer som gjør alt de kan for å snyte folk. Mange blir livredde når de får et inkassokrav, og betaler for å slippe mer ubehag. Det skor useriøse firmaer seg på.

Syns du virkelig at man skal kunne få gjennomført en inkasso dersom man ikke har dokumentasjon for kravet? Jeg skjønner overhodet ikke hvordan du tenker.

Vi har dokumentasjonen i orden. At du går ut i fra noe annet, kan jeg ikke svare for . Problemet er at han stadig avviser å ha inngått en avtale. Men han sier også at han hadde glemt hele timen, så han vet nok innerst inne at vi har rett.

Problemet er at vi må i forliksrådet uansett, selv om vi kan bevise det hele for kunden om han hadde vært samarbeidsvillig. Vi setter ikke opp fiktive avtaler, systemet vårt ville tydelig vise om dette var tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også irritert

Vi driver et firma som utfører arbeider på et produkt. Og selvfølgelig har vi dokumentasjon på arbeidene. Men da er det jo bare å klage på at arbeidene ikke var godt nok utført, når de mottar inkassovarsel. Om de ikke har gjort det før, så gjør de det jo da...

Jeg trodde du snakket om å ikke ha møtt til påståtte avtaler jeg?

Når det gjelder hvordan et arbeid er utført må vel en nøytral fagperson kunne se på det, og uttale seg om arbeidet er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du snakket om å ikke ha møtt til påståtte avtaler jeg?

Når det gjelder hvordan et arbeid er utført må vel en nøytral fagperson kunne se på det, og uttale seg om arbeidet er godt nok.

Vi har alltid nådd fram i forliksrådet, heldigvis:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert i natt

Det har du helt rett i. De aller fleste firmaer kommer til kort overfor folk som vet å sno seg i systemet:-( Jeg driver et lite firma, og fikk sjokk den første gangen dette gikk opp for meg. Det er faktisk bare å finne på en bitteliten grunn til å bestride kravet, og et firma har ingen mulighet til å behandlet dette som et inkassokrav.

Oi, endelig en som forstår. Jeg fikk også sjokk, trodde faktisk det var vanlig å gjøre opp for seg . Har skrevet en annen tråd om dette her også der jeg lufter dette...

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4203758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert i natt

Jeg trodde du snakket om å ikke ha møtt til påståtte avtaler jeg?

Når det gjelder hvordan et arbeid er utført må vel en nøytral fagperson kunne se på det, og uttale seg om arbeidet er godt nok.

Problemet er jo at enkelte gjør alt de kan for å sno seg unna, noe som betyr mye ekstra belasting for firmaet ved å måtte bruke tid på forberedelser og møte i forliksrådet.

Jeg trodde folk gjorde opp for seg, men det er ikke så enkelt. Har man noe reellt å klage på er det så klart nødvendig å ha en portal, men mange misbruker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest også irritert

Vi har dokumentasjonen i orden. At du går ut i fra noe annet, kan jeg ikke svare for . Problemet er at han stadig avviser å ha inngått en avtale. Men han sier også at han hadde glemt hele timen, så han vet nok innerst inne at vi har rett.

Problemet er at vi må i forliksrådet uansett, selv om vi kan bevise det hele for kunden om han hadde vært samarbeidsvillig. Vi setter ikke opp fiktive avtaler, systemet vårt ville tydelig vise om dette var tilfellet.

Hvis du har dokumentasjon på at han har bestilt en time og ikke møtt, er det vel bare å møte i forliksrådet. Det er selvsagt han som må betale regninga for å ha glemt avtalen, hvis det altså kan bevises at det finnes en avtale. Man har ikke rett til å slippe å betale regninga fordi man har glemt en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, endelig en som forstår. Jeg fikk også sjokk, trodde faktisk det var vanlig å gjøre opp for seg . Har skrevet en annen tråd om dette her også der jeg lufter dette...

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4203758

Det var deg, ja:-) Jeg husker den tråden. Det finnes så mange utspekulerte forbrukere der ute, at det ikke er til å tro...Min datter er frisør, og jobber i frisørsalong, og det er ikke måte på hva folk benytter seg av for å kunne klage, få ny behandling osv.

Det er så det tar arbeidslysten fra de fleste. For alt dreier seg jo om forbrukernes rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert i dag

Hvis du har dokumentasjon på at han har bestilt en time og ikke møtt, er det vel bare å møte i forliksrådet. Det er selvsagt han som må betale regninga for å ha glemt avtalen, hvis det altså kan bevises at det finnes en avtale. Man har ikke rett til å slippe å betale regninga fordi man har glemt en avtale.

men dette vil medføre fryktelig mye styr for oss i firmaet, og det er nettopp dette jeg er irritert for! tror ikke de som kun er kunder selv helt kan forstå denne siden av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også irritert

Vi har alltid nådd fram i forliksrådet, heldigvis:-)

Så fint! Da regner jeg med at dere har hatt dokumentasjonen i orden. Skulle bare mangle om dere ikke fikk medhold da!

Jeg snakker om firmaer som ikke kan dokumentere noe som helst, men allikevel prøver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også irritert

men dette vil medføre fryktelig mye styr for oss i firmaet, og det er nettopp dette jeg er irritert for! tror ikke de som kun er kunder selv helt kan forstå denne siden av saken.

Ok, men forstår du hvor irriterende, og for noen skremmende, det er å få et ubegrunnet krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irritert i natt

Ok, men forstår du hvor irriterende, og for noen skremmende, det er å få et ubegrunnet krav?

Men dette er ikke et ubegrunnet krav, så det må du nok starte din egen tråd om. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...