Gå til innhold

Jeg vil ha vaksine


Gjest men får ikke

Anbefalte innlegg

Gjest men får ikke

Jeg skulle gjerne tatt vaksine med en gang men får ikke muligheten på lenge enda ser det ut som. Risikogruppene får muligheten om to uker, vi andre må vente lenge ser det ut som. Går det ann å få tatt denne vaksinen privat noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med litt solidaritet? Det er ikke nok vaksine til alle med en gang, og da er det vel rimelig at de som har mest behov for den får den først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men får ikke

Det er jo på grunn av at enkelte tenker som deg at man er nødt til å prioritere risikogrupper.

Det må du begrunne bedre. Nå ser det ikke som det er noe enkelt å få jøpt den privat heller så du kan nok slappe av. Tror mange tenker mest på seg selv når man ser at folk utenom risikogruppene også dør. Skjønner jo at de må priorirteres i det offentlige men i det private betaler man jo alt selv så da bør jo saken bli en annen. Dessuten kan det være verre for noen å dø enn andre. Tenk f.eks på en aleneomor uten hjelp fra hverken familie eller mann. Barna hennes kan få det verre med å miste mor enn en mor som har både mann og familie til å ta seg av barna. Det kan være mange grunner til desperasjon i desse dager og jeg synes det blir galt å dømme folk p.ga det. Det er lov å tenke på sitt eget liv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Det må du begrunne bedre. Nå ser det ikke som det er noe enkelt å få jøpt den privat heller så du kan nok slappe av. Tror mange tenker mest på seg selv når man ser at folk utenom risikogruppene også dør. Skjønner jo at de må priorirteres i det offentlige men i det private betaler man jo alt selv så da bør jo saken bli en annen. Dessuten kan det være verre for noen å dø enn andre. Tenk f.eks på en aleneomor uten hjelp fra hverken familie eller mann. Barna hennes kan få det verre med å miste mor enn en mor som har både mann og familie til å ta seg av barna. Det kan være mange grunner til desperasjon i desse dager og jeg synes det blir galt å dømme folk p.ga det. Det er lov å tenke på sitt eget liv først.

Den trengs ikke å begrunnes bedre. Se på hva du skriver, man setter ikke noen liv høyere enn andre. Er det rart man må prioritere visse grupper først når det finnes slike som kun ser seg og sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest får ikke vaaksine

Den trengs ikke å begrunnes bedre. Se på hva du skriver, man setter ikke noen liv høyere enn andre. Er det rart man må prioritere visse grupper først når det finnes slike som kun ser seg og sitt?

Om du ikke setter ditt liv høyest, hvorfor selger du da ikke alt du eier og gir pengene til de fattige? Finn deg en bitteliten hybel du og ha kun til det mest livsnødvendige og du kan redde sikkert minst 100 menneskeliv uti verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

Om du ikke setter ditt liv høyest, hvorfor selger du da ikke alt du eier og gir pengene til de fattige? Finn deg en bitteliten hybel du og ha kun til det mest livsnødvendige og du kan redde sikkert minst 100 menneskeliv uti verden.

Herregud menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest får ikke vaaksine

Herregud menneske.

Svar heller på spørsmålet fremfor å være så patetisk! Når det kommer til stykke så tenker du mest på de du er glad i du også og deg selv. Bare typer som mor Theresa bør uttale seg slik du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Svar heller på spørsmålet fremfor å være så patetisk! Når det kommer til stykke så tenker du mest på de du er glad i du også og deg selv. Bare typer som mor Theresa bør uttale seg slik du gjør.

Det er en selvfølge at de som trenger vaksinen, og ønsker den, får den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest får ikke vaaksine

Det er en selvfølge at de som trenger vaksinen, og ønsker den, får den først.

Ja og jeg trenger den men får den ikke. Jeg har en i familien med astma og jeg har små barn. Om jeg får svineinfluensa nå kan jeg smitte den personen jeg omgår daglig. Hva hjelper det om jeg blir smittet når den ene ungen min som har astma blir smittet i morgen. Jeg synes ikke jeg skylder deg noen forklaring men siden du er så forbaska dømmende så får du heller få en liten forklarinng. Det er ofte en grunn for at folk søker privat hjelp og betaler mye penger skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Ja og jeg trenger den men får den ikke. Jeg har en i familien med astma og jeg har små barn. Om jeg får svineinfluensa nå kan jeg smitte den personen jeg omgår daglig. Hva hjelper det om jeg blir smittet når den ene ungen min som har astma blir smittet i morgen. Jeg synes ikke jeg skylder deg noen forklaring men siden du er så forbaska dømmende så får du heller få en liten forklarinng. Det er ofte en grunn for at folk søker privat hjelp og betaler mye penger skjønner du.

Jeg skjønner det utmerket godt. Det er bare det at mange, uhyre mange er i samme situasjon som deg. Mennesker med astma stiller i risikogruppen, andre får vente og det synes jeg virkelig er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solkinn

Ja og jeg trenger den men får den ikke. Jeg har en i familien med astma og jeg har små barn. Om jeg får svineinfluensa nå kan jeg smitte den personen jeg omgår daglig. Hva hjelper det om jeg blir smittet når den ene ungen min som har astma blir smittet i morgen. Jeg synes ikke jeg skylder deg noen forklaring men siden du er så forbaska dømmende så får du heller få en liten forklarinng. Det er ofte en grunn for at folk søker privat hjelp og betaler mye penger skjønner du.

Det er det som er poenget. Alle kan smitte noen med astma i nærheten av seg, enten det er i familie eller på bussen. Det er jo nettopp derfor at de med astma skal få den før deg og meg.

Så er andres kjære med astma tryggere også, i tillegg til din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du begrunne bedre. Nå ser det ikke som det er noe enkelt å få jøpt den privat heller så du kan nok slappe av. Tror mange tenker mest på seg selv når man ser at folk utenom risikogruppene også dør. Skjønner jo at de må priorirteres i det offentlige men i det private betaler man jo alt selv så da bør jo saken bli en annen. Dessuten kan det være verre for noen å dø enn andre. Tenk f.eks på en aleneomor uten hjelp fra hverken familie eller mann. Barna hennes kan få det verre med å miste mor enn en mor som har både mann og familie til å ta seg av barna. Det kan være mange grunner til desperasjon i desse dager og jeg synes det blir galt å dømme folk p.ga det. Det er lov å tenke på sitt eget liv først.

''Skjønner jo at de må priorirteres i det offentlige men i det private betaler man jo alt selv så da bør jo saken bli en annen. ''

Det er ikke økonomiske hensyn som ligger bak prioriteringen, men tilgangen på vaksine. Når ikke det er nok til alle, må man selvfølgelig prioritere de som har størst risiko for å dø ved sykdom.

Hvis du er i nær familie eller kontakt med noen i risikogruppen er du øverst på prioritetslisten for oss uten selvstendig risiko. Men hvis du har noen i risikogruppen rundt deg vil jo de bli vaksinert i første runde og det er derfor mindre alvorlig for dem hvis du blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og jeg trenger den men får den ikke. Jeg har en i familien med astma og jeg har små barn. Om jeg får svineinfluensa nå kan jeg smitte den personen jeg omgår daglig. Hva hjelper det om jeg blir smittet når den ene ungen min som har astma blir smittet i morgen. Jeg synes ikke jeg skylder deg noen forklaring men siden du er så forbaska dømmende så får du heller få en liten forklarinng. Det er ofte en grunn for at folk søker privat hjelp og betaler mye penger skjønner du.

Men da er det vel bedre at den med astma får vaksinen slik at han ikke blir syk? Da er han jo trygg.. Husk også på at den med astma antakelig omås mange andre mennesker enn deg daglig, og kan bli smittet av dem også. Det holder derfor ikke at bare du vaksinerer deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rister på hodet av regjeringen rødgrønn

Hva med litt solidaritet? Det er ikke nok vaksine til alle med en gang, og da er det vel rimelig at de som har mest behov for den får den først?

Men sånn er det jo ikke.

Nordlendinger utenfor risikogruppene i områder der det ikke er smittefare er tydligvis mer verdt som mennesker enn risikoutsatte søringer.

For det har staten bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men får ikke

''Skjønner jo at de må priorirteres i det offentlige men i det private betaler man jo alt selv så da bør jo saken bli en annen. ''

Det er ikke økonomiske hensyn som ligger bak prioriteringen, men tilgangen på vaksine. Når ikke det er nok til alle, må man selvfølgelig prioritere de som har størst risiko for å dø ved sykdom.

Hvis du er i nær familie eller kontakt med noen i risikogruppen er du øverst på prioritetslisten for oss uten selvstendig risiko. Men hvis du har noen i risikogruppen rundt deg vil jo de bli vaksinert i første runde og det er derfor mindre alvorlig for dem hvis du blir syk.

Ja, men det er ikke før om to uker de i risikogruppen får den her hvor vi bor. Jeg mener det er fullstendig galt i å jukse seg til en vaksine men om det kan gjøres (lovlig så klart) privat så gjør jeg det. Men ser ikke ut som det lar seg gjøre så lett nei. Jeg var ikke noe interessert i å diskutere dette, det enste jeg ville vite var om det går ann å ta en vaksine privat, lovlig så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn er det jo ikke.

Nordlendinger utenfor risikogruppene i områder der det ikke er smittefare er tydligvis mer verdt som mennesker enn risikoutsatte søringer.

For det har staten bestemt.

Hæ? Får nordlendiger mer tilgang på vaksina enn søringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Får nordlendiger mer tilgang på vaksina enn søringer?

Ja, det gjør de. Myndighetene regnet med at folk nordpå ville bli syke før oss sørpå pga kulda, i steden slo det til på Sørlandet først så det var litt feilberegning kan man si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør de. Myndighetene regnet med at folk nordpå ville bli syke før oss sørpå pga kulda, i steden slo det til på Sørlandet først så det var litt feilberegning kan man si

Det der er jo bare tull. Geografi er ikke med i vurderingen når det gjelder utsending av vaksiner. Pakkene med vaksiner inneholder av en eller annen grunn min 500 doser. Dvs at små kommuner med få innbyggere, der ikke alle ønsker vaksinen, har muligheten til å tilby vaksinering av ikke-risikogrupper noe før de store kommunene. Dette har bl.a. skjedd et par steder i Troms og Finnmark.

Alternativet ville blitt en håpløs finregning på en og en dose, og bytting og sending mellom store og små steder. Hva slags byråkrati skulle ha håndtert det arbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo bare tull. Geografi er ikke med i vurderingen når det gjelder utsending av vaksiner. Pakkene med vaksiner inneholder av en eller annen grunn min 500 doser. Dvs at små kommuner med få innbyggere, der ikke alle ønsker vaksinen, har muligheten til å tilby vaksinering av ikke-risikogrupper noe før de store kommunene. Dette har bl.a. skjedd et par steder i Troms og Finnmark.

Alternativet ville blitt en håpløs finregning på en og en dose, og bytting og sending mellom store og små steder. Hva slags byråkrati skulle ha håndtert det arbeidet?

Det var det som sto i Aftenposten i går. Jeg kan ikke garantere for Aftenpostens sannhetsinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...