Orio 7 569 0 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har startet prosjekt "et nytt og bedre liv", dette har vært første uke. Jeg fikk mange gode råd her inne, og har hatt god hjelp av dem når jeg har satt opp målene. Et råd, som jeg egentlig syntes hørtes veldig dumt ut, var å sette målene så lavt at jeg kan krype over. Hva er vitsen da, liksom? Men jeg valgte å følge det, siden jeg ellers alltid har satt for høye mål, alt skal bli mye bedre fra dag en, men det har jo ikke fungert i mange dagene. Derfor har jeg valgt å prøve noe nytt denne gangen. Og det virker som det har hjulpet, den første entusiasmen ga seg raskt (som vanlig), men siden kravene ikke var så høye har jeg klart å holde meg til dem 100%. Det å vite at kravene ikke har vært så strenge har gjort det lettere å prøve å gjennomføre også, hvis det virker for vanskelig er det lettere å gi opp uten å gjøre et forsøk. Kravene jeg har satt til meg selv er kanskje ikke så store, men de innebærer en forbedring fra hvordan det var før (men ikke en revolusjonerende livsstilsendring). Kravene er: Trening og gåturer (45 min raskt nok til å bli anpusten) fire ganger i uken. Spise frukt og grønnsaker hver dag. Ikke spise søtsaker etc om natten. (Hvis jeg ikke får sove fordi jeg er sulten er det greit å ta en banan el.) Fire måltider til faste tider hver dag. "Målperioden" er to uker, lenge nok til å bli en utfordring, men ikke så lenge at jeg gir opp. Belønningen er å kjøpe noe hobbyutstyr. Et langsiktig håp/mål er å gå ned 3 1/2 kilo frem til jul, men har ikke bestemt meg for hvor mye fokus jeg vil legge direkte på å gå ned i vekt. Mitt håp er at hvis jeg gjør små forandringer av gangen vil jeg klare å holde på dem over tid, så det etter hvert blir en ny livsstil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae 2 688 0 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg er enig med deg i at det er viktig å sette små, men gjennomførbare mål. Det at du setter av tilstrekkelig tid til å gå tur hver dag, samt at du spiser regelmessig fire måltider hver dag er jo virkelig bra mål! Belønning etter to uker er lurt, for det er kort nok tid til at du skal klare disse to ukene, samt at du har noe å se frem til! Ofte går man jo fort lei, når man setter seg målsetning som å trene mer, leve sunnere, gå ned i vekt osv.. Lykke til - du har alle forutsetninger for å klare dette! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio 7 569 0 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg er enig med deg i at det er viktig å sette små, men gjennomførbare mål. Det at du setter av tilstrekkelig tid til å gå tur hver dag, samt at du spiser regelmessig fire måltider hver dag er jo virkelig bra mål! Belønning etter to uker er lurt, for det er kort nok tid til at du skal klare disse to ukene, samt at du har noe å se frem til! Ofte går man jo fort lei, når man setter seg målsetning som å trene mer, leve sunnere, gå ned i vekt osv.. Lykke til - du har alle forutsetninger for å klare dette! Jeg har fire dager i uken hvor jeg enten går tur eller trener. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lunnis 0 0 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har fire dager i uken hvor jeg enten går tur eller trener. Syns 4 x 45 min var ganske ambisiøst jeg, da! Men spørs jo hvor mye du var i aktivitet fra før av og selsvsagt hvor mye tid du har til rådighet. Flott at det er framgang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio 7 569 0 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2009 Syns 4 x 45 min var ganske ambisiøst jeg, da! Men spørs jo hvor mye du var i aktivitet fra før av og selsvsagt hvor mye tid du har til rådighet. Flott at det er framgang. Det har vært trening/gåtur tre ganger i uka, nå økt til fire. Gåturene har stort sett vært på tre kvarter, men noen ganger har de bare vært en halvtime. Jeg har også trent en gang i uka, ca 1-1 1/2 time hver gang. Den nye treningen er vel på ca 30 minutter, vil jeg tro. På en måte ikke den store innskjerpingen, men jeg har godtatt litt for mange "unnskyldninger" for ikke å gå tur/trene (som sykdom, store astmaplager). En annen ny ting er at hvis jeg av en eller annen grunn ikke får gått tur den dagen jeg har planlagt (går sammen med en annen), skal jeg i stedet sykle på treningssykkelen, enten samme dag eller i løpet av uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.