Gå til innhold

Angst,depresjon og medisiner.


Gjest sliten kvinne 56.
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest sliten kvinne 56.

Jeg har skrevet til deg før, men nå er det lenge siden."Nytt" nå er at nye behandlere ved mitt DPS, har forandret diagnosnene, igjen..Har en lang historie innen psykisk helsevern med behandling hos psykolog(ca 12år, 2gr/uka),hos psykiater(kort tid) hvor jeg fikk diagnosen bipolar etter noen få timers samtale; og lamictal som jeg reagerte veldig på(Steven Johnsens syndrom). Denne diagnosen er senere blitt forlatt,heldigvis.Men,den figurerer i alle mine papirer. Jeg har nå i flere måneder gått til psykiatrisk sykepleier for samtaler. Vi har god kontakt,prater greitt om det som omhandler livet mitt, både langt tilbake i tid og av nyere dato. Hun bryr seg,og ser meg og mine vansker; eller traumer, som kanskje er det mest riktige å si. Hun har, i samarbeid med min lege, og deres team, kommet fram til at jeg lider av en dyp depresjon-dystymi- og GAD med stort innslag av pannikk- og dødsangst. Jeg er enig, kjenner jeg sliter mye i hverdagen,små ting blir fortstore og uovervinnelige hindre.Har også søvnproblemer. Jeg er ikke hypoman(??)-selvom jeg først kvikner til på kvelden og kan holde på med gjøremål til uti de små timer.For å klare å normalisere dagene,få nok søvn, mindre angst/panikk, blir jeg pr. i dag medisinert med Cipralex30mg.En periode var jeg oppe i Cipralex40mg, uten særlig bedring,derfor reduksjon tilbake til 30.mg .For ca 14 dager siden startet jeg opp med Remeron-s 15mg. Sov godt første natta,deretter våknet jeg ved 04-tiden uten å få sove mer. Sov ikke på dagen.Angsten ble litt mindre, men etterhvert kom bivirkningen,tror jeg.Rar og "lodden"i hodet, ikke helt kontroll over meg selv.Prøvde likevel å øke dosen til Remeron-s30mg som avtalt med legen. Ikke normal søvn, voldsomme og livlige,nesten troverdige drømmer/mareritt.Svært ubehagelig! Men verst er det likevel at tbl. "binder seg fast" i kroppen min;dvs at virkningen henger i til langt på kveld,til jeg tar ny dose(kl21)faller til ro ca kl23. I dag søndag har det vært ille,tiltross for at jeg reduserte dosen til 15mg igår kveld.Veldig konsentrasjonsvansker,rastløs;hodet fullt av bomull;slik føles det, og er veldig ubehagelig.Heller ikke gunstig å kjøre bil i en slik tilstand! Tok en Sobril 10mg før å prøve å dempe det verste ubehaget;medisinen har og gitt tilløp til ansgst. I kveld tar jeg ikke remeron,men 10mg Stilnoct så jeg kanskje kan få litt bedre søvn. Jeg tror denne medisinen ikke er riktig for meg. Er også i tvil om jeg tørr prøve noe annet....slik jeg tror mine behandlere ønsker. Har du erfaring med Remeron,kan dette være startvansker som vil gå over, eller er det like greitt å slutte med dem, eller har du andre forslag?? Det er energikrevende å hele tiden måtte ta seg sammen, mangle overskudd, ønske om å gi opp og gi blaffen er svært nærliggende..prøver å holde de mest dekstruktive tankene på avstand. Har aldri vært innlagt for psykiske vansker. Takknemlig for svar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror ikke Remeron er noe for deg. Kanskje du kan prøve Seroquel om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

×
×
  • Opprett ny...