Gå til innhold

Spise på dyre resturanter:-/


Gjest Fattigslig

Anbefalte innlegg

Gjest Fattigslig

Har problemer med å gå ut å spise på dyre resturanter. Rett og slett fordi jeg ikke har så god råd og det plager meg å bruke så mye penger på en kveld i mat og vin. IDessuten er det jo ikke alltid denne dyre maten faller i smak og vin liker jeg heller ikke. Vin er jo nesten forventet at man skal drikke til maten og den er jo også svindyr!

Som dere skjønner så har jeg verdier hvor jeg ikke prioriterer eller bryr meg om å leve "luksusliv" og klarer meg veldig fint uten resturantbesøk.

Nå har det seg altså sånn at en god venn vil ha meg med ut å spise på bursdagen hans. Jeg sa ja, men samtidig sliter jeg litt. Det han ser for seg vil komme på minst nærmere 1000 kr per person og syns det gjør direkte vondt å bruke så mye penger på en kveld. Er jo nesten like mye som en sydenferie jo. De fleste vil vel si at dette bare er noe man må kunne koste på seg inni mellom, men jeg har virkelig problemer med det. Gruer meg jo nesten til å feire denne bursdagen:-(

Er jeg helt tåpelig og gjerrig eller er det noen som skjønner meg litt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke råd, så har du ikke råd. Det vil vel de fleste forstå? Kanskje du kan forklare for vennen din at du dessverre ikke har råd til å være med på middagen, men at du gjerne vil være med å feire ham, så du kan være med å ta en drink senere på kvelden hvis de skal det etter restauranten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt. Syns det er i overkant mye å bruke 1000 kr pr. pers på restaurantbesøk.

Må være en vennegjeng med god råd dette da....-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kroner på en kveld? Skjønner godt at du synes det er alt for mye, og det er vel ikke mange som har råd til det?

Kan du ikke si til vennen din at du ikke har råd til å gå på en så dyr restaurant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dumt å bruke masse penger på dyre restauranter når du ikke har råd til det. Så jeg forstår veldig godt at du ikke prioriterer dyre restauranter når du ikke råd!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke tåpelig. Det ville vært tåpelig å bruke minst en ukes forbruk av mat på restaurant når du ikke har råd.

Foreslå at dere går et annet sted. Det finnes masse hyggelige steder som er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg kjempegodt!

For enten man er glad i gourmet mat og vin eller ikke, så er 1000 kr MYE penger å bruke på et restaurantbesøk!

Synes derfor det er rart at denne vennen din legger opp til en feiring som innebærer at "gjestene" må bruke så mye penger?

Hvis man inviterer til selskap for å feire seg selv, så synes jeg det i utgangspunktet bør være "bursdagsbarnet" som spanderer helt eller delvis. Eller at man i det minste legger opp til en feiring som ikke innebærer så store kostnader at det kan være et problem for de inviterte.

Det er sikkert store forskjeller fra miljø til miljø og fra vennekrets til vennekrets hva som er "vanlig" og akseptabelt.

Men blant de fleste jeg kjenner tror jeg kr 1000 per person vært i øvre sjiktet hvis det ikke var en helt spesiell anledning, eller en svært nær venn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kroner var en enorm sum penger per person. De gangene vi går ut bruker vi rundt 300-350 kroner per person. Da nøyer vi oss med billig drikke (vann, farris eller kanskje et glass av husets vin per person), en hovedrett hver og til nød en dessert. Vi går på hyggelige, men ikke overdådige restauranter.

Nå snakker jeg som om dette er i nåtiden. For øyeblikket prøver vi å strekke 2000 kroner til å rekke over en ukes matbudsjett for tre personer hver måned, så restaurantbesøk er utelukket ;)

Og slik er det om man ikke har råd. Du er fornuftig, vennen din er hensynsløs og selvsentrert i dette valget. Jeg hadde sagt rett ut at jeg ikke har råd til slikt akkurat nå, men at jeg gjerne vil invitere han over på en hjemmelaget lunsj på bursdagen hans (eller lignende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke takke pent nei da?

Si at det blir for dyrt for deg.

Jeg hadde aldri blitt med på et så dyrt bursdagsselskap.

Har aldri opplevd at gjestene skal kjøpe mat til seg selv, dette pleier da den som har bursdag å ordne med.

Mye hyggeligere å møtes hjemme hos den som har bursdag og få hjemmelaget mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært en veldig, veldig, veldig spesiell venn om jeg skulle tatt meg råd til å spise for 1000,- i anledning vedkommendes bursdag. Det har jeg rett og slett ikke råd til. Bursdagsbarnet her virker noe korttenkt...

Da jeg hadde runddag sist hadde jeg veldig lyst til å spise på en grisedyr restaurant sammen med en venninne, de har vidunderlig mat der og jeg vet hun ikke vil ta seg råd til å spise der (hun har dårlig råd) så da spanderte jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes det er en uting å "invitere" folk til selv å betale på restaurant. Å gå ut på dyre restauranter bør være noe man sammen er enige om å gjøre, med mindre den ene inviterer OG betaler.

Om du ikke har lyst til å takke fullstendig nei, ville jeg enten sagt at jeg ikke har råd til å spise på restaurant (evt. hvit løgn om ikke anledning), og sagt av vi kunne møtes for en drink etterpå. Alternativt ville jeg tatt billigversjonen og blitt med, og bare bestilt f.eks. en hovedrett. Så får en bare håpe på at de andre ikke er innstilt på flat deling av regningen (akkurat dét var jeg ute for en gang - litt snurt etter å ha klart meg med ett vinglass etter at de andre hadde drukket både det ene og det andre)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart det lengre nede også..

Men vil bare tilføye at en meny til 1000 kroner som regel inkluderer forskjellige viner til alle rettene.

Man kan som regel velge å droppe vinen, og velge annen drikke istedet.

Da koster samme menyen kanskje bare halvparten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg kjempegodt!

Kanskje kan du klare deg med en hovedrett og en pils og dermed komme bedre ut av det?

Og håpe på at ingen foreslår å dele regningen likt på alle ;)

*dårlig erfaring*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og håpe på at ingen foreslår å dele regningen likt på alle ;)

*dårlig erfaring*

Helt enig! Og du kan banne på at den som eplekjekt sier "vi har vel spist og drukket omtrent det samme , så vi deler likt på alle" er den (han!) som har drukket mest vin og også kostet på seg en konjakk til kaffen! :-(

*også erfaring*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fattigslig

Kan du ikke takke pent nei da?

Si at det blir for dyrt for deg.

Jeg hadde aldri blitt med på et så dyrt bursdagsselskap.

Har aldri opplevd at gjestene skal kjøpe mat til seg selv, dette pleier da den som har bursdag å ordne med.

Mye hyggeligere å møtes hjemme hos den som har bursdag og få hjemmelaget mat!

Helt enig. MYE hyggeligere hjemme!! Jeg er vel ikke så glad i resturantbesøk i det hele tatt når jeg tenker meg om, uansett pris.

Men nå har jeg jo allerede sagt ja, så kan vel egentlig ikke bakke ut.. Såfall må jeg forklare alt og det er jo minst like ubehagelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fattigslig

1000 kroner var en enorm sum penger per person. De gangene vi går ut bruker vi rundt 300-350 kroner per person. Da nøyer vi oss med billig drikke (vann, farris eller kanskje et glass av husets vin per person), en hovedrett hver og til nød en dessert. Vi går på hyggelige, men ikke overdådige restauranter.

Nå snakker jeg som om dette er i nåtiden. For øyeblikket prøver vi å strekke 2000 kroner til å rekke over en ukes matbudsjett for tre personer hver måned, så restaurantbesøk er utelukket ;)

Og slik er det om man ikke har råd. Du er fornuftig, vennen din er hensynsløs og selvsentrert i dette valget. Jeg hadde sagt rett ut at jeg ikke har råd til slikt akkurat nå, men at jeg gjerne vil invitere han over på en hjemmelaget lunsj på bursdagen hans (eller lignende).

Han ønsker 3-retters middag som ligger på ca 500 kr, så kommer jo drikken i tillegg som fort blir noen 100-lapper. Altså summen blir vel rett i underkant av 1000 kr. Dette er vel en sum som er vanlig på fleste resturanter, sånn sett er ikke dette snakk om en spesielt dyrere resturant enn andre. Men endog. Det er dette som er grunnen til at jeg IKKE går på resturant i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fattigslig

Det skulle vært en veldig, veldig, veldig spesiell venn om jeg skulle tatt meg råd til å spise for 1000,- i anledning vedkommendes bursdag. Det har jeg rett og slett ikke råd til. Bursdagsbarnet her virker noe korttenkt...

Da jeg hadde runddag sist hadde jeg veldig lyst til å spise på en grisedyr restaurant sammen med en venninne, de har vidunderlig mat der og jeg vet hun ikke vil ta seg råd til å spise der (hun har dårlig råd) så da spanderte jeg. :o)

Han ER en veldig spesiell venn av meg og jeg vet jeg betyr mye for ham. Denne resturanten er et sted han lenge har snakket om at han vil prøve ut tross for at han ikke har spesielt god råd selv. Nå var det derimot bursdagen hans og han ville ha med meg (kun meg). Så hele opplegget er jo litt spesielt.

Har også vagt fått inntrykk av at han vil spandere, men dette synes jeg er minst like vanskelig. Det er jo hans bursdag, så egentlig var det jo jeg som skulle ha spandert på ham.

Jeg kan klare å ta meg råd, er ikke sånn at jeg er nærmest blakk. Men har heller ikke mer enn ca 3000 kr å leve for i måneden etter at regninger er betalt, så 1000 kroner på en kveld er mye penger for meg.

Hele frustrasjonen min ligger vel i at jeg ikke vil fremstå som gjerrig i en situasjon som de fleste bør kunne spandere på seg en sjelden gang iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Og du kan banne på at den som eplekjekt sier "vi har vel spist og drukket omtrent det samme , så vi deler likt på alle" er den (han!) som har drukket mest vin og også kostet på seg en konjakk til kaffen! :-(

*også erfaring*

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke takke pent nei da?

Si at det blir for dyrt for deg.

Jeg hadde aldri blitt med på et så dyrt bursdagsselskap.

Har aldri opplevd at gjestene skal kjøpe mat til seg selv, dette pleier da den som har bursdag å ordne med.

Mye hyggeligere å møtes hjemme hos den som har bursdag og få hjemmelaget mat!

Kan du ikke si at det har dukket opp noen uforutsette utgifter da? Det er jo ikke flaut og virkelig noe som kan skje..

Men, at du samtidig foreslår at dere kjøper inn og lager mat sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...