Gå til innhold

Syk mor, syk datter

Gjest veldig sliten nå

Anbefalte innlegg

Gjest veldig sliten nå
Skrevet

Jeg har vært syk på og av i 10 år og fikk for 4 år siden diagnosen Bipolar2. Etter at jeg fikk rett medisin har jeg fungert godt og er igjen student på 5.års høyere utd.

Stort sett mestrer jeg livet greit, men nå er det en tøff periode. Datter på 14 er igjen (har hatt flere perioder med nedstemthet) deprimert og har flere andre symptomer som konsentrasjonssvikt, rastløshet m.m. Er det mulig at hun har arvet min lidelse? Eller er det mest sannsynlig at hun er påvirket av et hjem med en psyk mor?

Det er vanskelig å stå i dette når jeg selv er så ustabil som nå. Kjenner på suicidale følelser rett som det er, men har jo tross alt en datter jeg VIL hjelpe.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det trenger ikke være enten eller. Med denne sykehistorien ville jeg antatt at datteren har BPL inntil det er avkreftet.

Gjest Palettcikliden
Skrevet

Det trenger ikke være enten eller. Med denne sykehistorien ville jeg antatt at datteren har BPL inntil det er avkreftet.

Huff. De som utreder henne tenker adhd, men jeg ser jo de bipolare svingningene.

Takk for svar.

Gjest også bipolar
Skrevet

Huff. De som utreder henne tenker adhd, men jeg ser jo de bipolare svingningene.

Takk for svar.

Viktig at du sier ifra om dette da så hun kan få riktig behandling. Så vidt jeg har fått med meg er det bra å få diagnosen tidlig, dette kan forhindre at den blir så ille.

Skjønner det er kipt når du er syk selv da, har du noen annen å støtte deg til?

Gjest Palettcikliden (veldig sliten sådann ...)
Skrevet

Viktig at du sier ifra om dette da så hun kan få riktig behandling. Så vidt jeg har fått med meg er det bra å få diagnosen tidlig, dette kan forhindre at den blir så ille.

Skjønner det er kipt når du er syk selv da, har du noen annen å støtte deg til?

Ja jeg har god støtte i jentas far. Vi samarbeider godt om henne. Men for min egen del er det verre ... angrer litt nå på at jeg sa fra meg støttesamtalene for et år siden.

Jeg har fortalt at jeg har bipolar lidelse, så de som utreder vet.

Gjest også bipolar
Skrevet

Ja jeg har god støtte i jentas far. Vi samarbeider godt om henne. Men for min egen del er det verre ... angrer litt nå på at jeg sa fra meg støttesamtalene for et år siden.

Jeg har fortalt at jeg har bipolar lidelse, så de som utreder vet.

Bra at hun får hjelp da, så ikke du blir stående der alene som hjelper.

Hvis du sliter og ikke har oppfølging må du kanskje oppsøke fastlegen og få revurdert medisinene dine?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar.

To forhold synes jeg skiller de to lidelsene:

1. Kontinuerlig - ADHD. Episodisk - BP.

2. Debutalder. ADHD debuterer før skolealder. BP gjør så godt som aldri det.

Gjest Palettcikliden
Skrevet

To forhold synes jeg skiller de to lidelsene:

1. Kontinuerlig - ADHD. Episodisk - BP.

2. Debutalder. ADHD debuterer før skolealder. BP gjør så godt som aldri det.

Ja, jeg er enig i det med at hun er er periodevis nedstemt. Hun har imidlertid andre konsentrasjonsvansker og oppmerksomhets problemer som har økt i takt med skolealder. Hun er en "rotete" person, men med svært gode (nå noe dalende) karakterer. De som utreder (bup/ppd) mener adhd`n kommer skoleprestasjonsmessig mer fram nå som det stilles større krav. Hun klarer ikke ha den orden og struktur som må til for å henge med. Og det siste har vært der bestandig.

Gjest tankestrø
Skrevet

Bra at hun får hjelp da, så ikke du blir stående der alene som hjelper.

Hvis du sliter og ikke har oppfølging må du kanskje oppsøke fastlegen og få revurdert medisinene dine?

Det er vel kanskje også en mulighet at din datter har begge lidelsene. Ikke noe gøy å tenke på slike svartmalende ting, men tidlig igangsetting av de rette tiltakene, uansett hva man kaller det, er så viktig at en må vurdere den muligheten også.

Hvis du opplever at hun var tidlig ute(før skolealder) med symptomer som kan tyde på ADHD på den ene siden, mens hun nå svinger veldig, kan det være verdt å ta opp med dem. Selv om BUP vet mer om tidlig debut av bipolar lidelse, er den vel underdiagnostisert i forhold til ADHD, som er en lidelse de raskt tenker på.

Gjest tankestrø
Skrevet

Det er vel kanskje også en mulighet at din datter har begge lidelsene. Ikke noe gøy å tenke på slike svartmalende ting, men tidlig igangsetting av de rette tiltakene, uansett hva man kaller det, er så viktig at en må vurdere den muligheten også.

Hvis du opplever at hun var tidlig ute(før skolealder) med symptomer som kan tyde på ADHD på den ene siden, mens hun nå svinger veldig, kan det være verdt å ta opp med dem. Selv om BUP vet mer om tidlig debut av bipolar lidelse, er den vel underdiagnostisert i forhold til ADHD, som er en lidelse de raskt tenker på.

Ps! Ikke glem noengang at din datter kan få et godt liv uansett diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...