Gå til innhold

Hvor ille er svineinfluensa?


fnutt

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har hatt svineinfluensa? Hvor ille er denne influensa sammenlignet med en "vanlig" influense? Er denne svineinfluensa virkelig så svært farlig som man får inntrykk av? Jeg har hatt "vanlig" influensa, men feber, svært vondt i halsen, rennende nese, etc. Er det mulig at jeg kan ha hatt svineinfluensa uten å ha vært klar over det eller er denne influensa så ille at man vet med en gang at man har fått den? På meg virker det som at media og andre svartmaler svineinfluensa mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg har forstått er svineinfluensaen som en vanlig influensa for de fleste. Har du nylig hatt influensa, kan du ha hatt svineinfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne var jo nesten bare småsyke et par dager, men fikk påvist svineinfluensa mens andre blir dausjuke av den. De fleste som har dødd har hatt tildels alvorlige bakenforliggende sykdommer, men 2 av dem som har dødd i Norge var friske fra før (såvidt man det da, det er jo egentlig ikke godt å si).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har hatt influensa nå, så har du hatt svineinfluensa. Det går ingen andre influensa-typer nå. (Forkjølelse kan man selvsakt ha)

Svineinfluensaen skal være mildere enn den "vanlige" sesonginfluensaen. Men mye mer smittsom. Det er det som er problemet i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har hatt influensa nå, så har du hatt svineinfluensa. Det går ingen andre influensa-typer nå. (Forkjølelse kan man selvsakt ha)

Svineinfluensaen skal være mildere enn den "vanlige" sesonginfluensaen. Men mye mer smittsom. Det er det som er problemet i år.

Tusen takk for svar. Hvis nå denne svineinfluensa er mildere enn den "vanlige" influensaen, hvorfor dør da noen? - Når man tenker etter så er det kanskje også noen uheldige som dør av "vanlig" influensa også, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Tusen takk for svar. Hvis nå denne svineinfluensa er mildere enn den "vanlige" influensaen, hvorfor dør da noen? - Når man tenker etter så er det kanskje også noen uheldige som dør av "vanlig" influensa også, er det ikke?

''Når man tenker etter så er det kanskje også noen uheldige som dør av "vanlig" influensa også, er det ikke?''

En regner med at rundt 1000-1500 personer dør hver vinter av vanlig sesonginfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. Hvis nå denne svineinfluensa er mildere enn den "vanlige" influensaen, hvorfor dør da noen? - Når man tenker etter så er det kanskje også noen uheldige som dør av "vanlig" influensa også, er det ikke?

Ja, noen dør av vanlig influensa også. Tror ikke svineinfluensaen har høyere dødelighet.

Men gud hjelpe meg som "det selger". Altså er media utrolig aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hvis nå denne svineinfluensa er mildere enn den "vanlige" influensaen, hvorfor dør da noen? - Når man tenker etter så er det kanskje også noen uheldige som dør av "vanlig" influensa også, er det ikke?

Det ser visst ut til at det er lavere dødelighet for svineinfluensa enn vanlig sesonginfluensa. Men den er mer smittsom og flere vil få den, så totalt antall dødsfall kan bli høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''Når man tenker etter så er det kanskje også noen uheldige som dør av "vanlig" influensa også, er det ikke?''

En regner med at rundt 1000-1500 personer dør hver vinter av vanlig sesonginfluensa.

det stemmer . Ca 1000 hvert år. Det som er forskjellen på denne influensaen og den "vanlige" er at av sv.influensa er det tilsynelatende friske personer som dør, mens det av den vanlige er syke, svake og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

det stemmer . Ca 1000 hvert år. Det som er forskjellen på denne influensaen og den "vanlige" er at av sv.influensa er det tilsynelatende friske personer som dør, mens det av den vanlige er syke, svake og eldre.

''tilsynelatende friske personer som dør''

De fleste som har dødd av svineinfluensaen har vel vært i den såkalte "risikogruppen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Ja, noen dør av vanlig influensa også. Tror ikke svineinfluensaen har høyere dødelighet.

Men gud hjelpe meg som "det selger". Altså er media utrolig aktiv.

Det er dårlige tider i mediabransjen fortien, så dette hjelper nok på bunnlinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Søresen

Jeg mener at jeg har det nå. Er helt utslått, og klarer stort sett kun å ligge i sengen. Har fått tigd til meg tamiflu da jeg ble veldig dårlig, og har mild astma i tillegg. Lurer på hvordan jeg hadde følt meg uten den, når jeg føler meg helt elendig med. Hadde vanlig influensa for en god del år siden, og det var mildere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har hatt influensa nå, så har du hatt svineinfluensa. Det går ingen andre influensa-typer nå. (Forkjølelse kan man selvsakt ha)

Svineinfluensaen skal være mildere enn den "vanlige" sesonginfluensaen. Men mye mer smittsom. Det er det som er problemet i år.

Hvorfor har pensjonistene da tatt vaksine for vanlig influensa like før vaksinen for svineinfluensa kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Tusen takk for svar. Hvis nå denne svineinfluensa er mildere enn den "vanlige" influensaen, hvorfor dør da noen? - Når man tenker etter så er det kanskje også noen uheldige som dør av "vanlig" influensa også, er det ikke?

Man regner med at 0.1 - 0.2 % av de som får vanlig influensa som dør av den, mens 0.01% av de som får svineinfluensa kommer til å dø. Vanlig influensa er med andre ord ti ganger så farlig. Men det som skremmer med svineinfluensa, er at også unge, tilsynelatende friske personer har dødd, ikke bare de i risikosonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstlyng

Hvis det er svineinfluensaen som er i mitt hus nå så arter den seg sånn: Høy feber, liggende, vil ikke prate,vil helst sove, øynene hovner igjen, vond hals, vondt i kroppen. Lenge siden jeg har sett noen så syk i dette huset.

Men jeg vet at dette varierer mye fra person til person. Jeg er i risikogruppen, men rekker vel å bli smittet før jeg får vaksinen nå tenker jeg.

Kommer uansett til å ta vaksinen jeg da, kan jo ikke være 100% sikker på at dette er svineinfluensa. Vil være best mulig rustet til vi evt får en ny runde om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''tilsynelatende friske personer som dør''

De fleste som har dødd av svineinfluensaen har vel vært i den såkalte "risikogruppen"?

Nå skal ikke jeg være veldig skråsikker på dette, men jeg mener bestemt å ha lest at flere av de døde skal ha vært utenfor såkalte risikogrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har pensjonistene da tatt vaksine for vanlig influensa like før vaksinen for svineinfluensa kom?

Kanskje fordi vanlig influensavaksine var tilgjengelig på et tidligere tidspunkt enn Pandremix'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlige tider i mediabransjen fortien, så dette hjelper nok på bunnlinjen.

Det er jo alltid greit å være oppmerksom på det. Så kan vi lese om dette på sider som ikke er skrevet av reportere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...