Gå til innhold

Antidepressiva virker umiddelbart - ny forskning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Caloni Makaroni
Skrevet

Egentlig tenker jeg at det er bra at det tar minimum to uker før AD virker. Dersom det kan virke etter noen timer eller en dag, så blir nok forbruket mangedoblet på kort tid. Hvem ville vel ikke like tanken på å kunne gjøre en dårlig dag til en god en?

Gjest julebrusen
Skrevet

Egentlig tenker jeg at det er bra at det tar minimum to uker før AD virker. Dersom det kan virke etter noen timer eller en dag, så blir nok forbruket mangedoblet på kort tid. Hvem ville vel ikke like tanken på å kunne gjøre en dårlig dag til en god en?

Jeg må innrømme jeg tar denne forskningen med en klype salt. Erfaringen fra psykiatere og leger er jo at det tar litt tid. Hovedregelen har vel vært to uker, men at effekt kan komme tidligere eller senere er det liten uenighet om. Man skal vel gi et AD seks uker før man kan vurdere virkningen skikkelig.

Gjest firepile
Skrevet

Virkning etter noen timer skyldes vel heller placebo.

Gjest julebrusen
Skrevet

Virkning etter noen timer skyldes vel heller placebo.

Forsøket er jo selsagt et placebo blind studie, slik at deltakerne ikke vet hvem som får placebo og heller ikke legene. All medisinsk forskning bruker placebo versus medisin x, det er jo gapet mellom placebogruppen og medisin x gruppen som sier noe om en medisin er effektiv.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg må innrømme jeg tar denne forskningen med en klype salt. Erfaringen fra psykiatere og leger er jo at det tar litt tid. Hovedregelen har vel vært to uker, men at effekt kan komme tidligere eller senere er det liten uenighet om. Man skal vel gi et AD seks uker før man kan vurdere virkningen skikkelig.

Det er vel helst placeboeffekten som kommer først ;) det hender seg den starter allerede på apoteket!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er verken helt nytt eller overraskende.

Spørsmålet er kun hvor nøyaktige instrument en bruker for å måle endring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...