Gjest Tura Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 Hei! Lurer på om rådgiver på videreg.skule, har rett til å snakke med lege om elev uten samtykke fra foreldre? 0 Siter
Gjest drvalley Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 OM rådgiver har gjort dette, er det nok andre ting som bør bekymre deg langt mer enn lovligheten av en slik samtale. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 Foreldrene har ingenting de skulle ha sagt, og rådgiveren har ikke lov til å informere dem. Men ungdommen selv må ha gitt samtykke til at samtale med legen (eller foreldrene) skal skje. 0 Siter
frosken Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 Foreldrene har ingenting de skulle ha sagt, og rådgiveren har ikke lov til å informere dem. Men ungdommen selv må ha gitt samtykke til at samtale med legen (eller foreldrene) skal skje. Gjelder disse reglene også for lærere/rådgivere? Før gjaldt det bare helsepersonell, men kanskje reglene er blitt endret? 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 27. oktober 2009 Skrevet 27. oktober 2009 Gjelder disse reglene også for lærere/rådgivere? Før gjaldt det bare helsepersonell, men kanskje reglene er blitt endret? Jeg er ikke inne i regelverket noe særlig, men jeg gikk ut i fra at de samme prinsippene gjelder overalt - når det gjelder voksne folk (personer over 15-16 regnes som voksne i forhold til taushetsplikt i helse-norge) så har ingen offentlige personer lov til å gå videre med opplysningene man har gitt, uten at man selv har gitt samtykke til det. Men siden du spør så spesifikt nå, så kan det jo være et unntak i loven som jeg ikke har hørt om før. Husker at på videregående fikk vi det veldig innprentet at man kunne snakke med rådgiveren om alt, for de har ikke lov til å fortelle det man sier videre til foreldrene ens og sånt. De nevnte ingenting om lege, men det er vel helst fordi det er nettopp foreldrene ungdommene er mest redde for at skal få vite noe. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.