Gå til innhold

Psykomotorisk fysioterapi


Gjest noen spm

Anbefalte innlegg

Gjest noen spm

Jeg lurer på hvordan synet på psykomotorisk fysioterapi er da en bearbeider traumer. Det er en form for fysioterapi som jeg kun har lest positiv omtale om, og som er godkjent og anbefalt av legestanden. Likevel spør jeg i disse tider da psykologer ofte unngår å gå inn i traumer men fokuserer på tiden her og nå. Vil en psykomotorisk fysioterapeut kunne behandle en pasient som står i fare for å gå inn i en forbigående psykose (er dette normalt?), og burde pasienten i så fall ta medisiner for dette under behandling? I hvilken grad samarbeider psykolog og fysioterapeut? Hvem sier hva til hvem? Har de ikke taushetsplikt i forhold til sin pasient?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ps.motorisk

''Vil en psykomotorisk fysioterapeut kunne behandle en pasient som står i fare for å gå inn i en forbigående psykose (er dette normalt?)''

Nei, en kan ikke gå i psykomotorisk behandling hvis en er psykosenær. Jeg har gått med to stk, og de begge var klare på det. Det er absolutt ikke en ting en bør holde skjult for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen spm

''Vil en psykomotorisk fysioterapeut kunne behandle en pasient som står i fare for å gå inn i en forbigående psykose (er dette normalt?)''

Nei, en kan ikke gå i psykomotorisk behandling hvis en er psykosenær. Jeg har gått med to stk, og de begge var klare på det. Det er absolutt ikke en ting en bør holde skjult for dem.

Kan en på et senere tidspunkt når en er mer psykisk stabil gjenoppta behandling hos psykomotorisk eller bør en unngå det for resten av livet? Jeg har vært gjennom en livskrise. Vil det alltid utløse nærpsykose eller er det mest i begynnelsen av behandlingen? Jeg er ung og har på det sterkeste fått anbefalt slik behandling fra flere hold (bl.a lege og fysioterapeuter) da jeg har begynt å psykosomatisere i økende grad. De sier at det er for sent om noen år dersom jeg ikke gjør noe med det nå. Har ingen psykisk diagnose og fungerer vanligvis helt normalt. Håper flere kan dele sine erfaringer med denne behandlingsformen. Vil antidepressiva kunne forhindre gjennombrudd av nærpsykose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen spm

''Vil en psykomotorisk fysioterapeut kunne behandle en pasient som står i fare for å gå inn i en forbigående psykose (er dette normalt?)''

Nei, en kan ikke gå i psykomotorisk behandling hvis en er psykosenær. Jeg har gått med to stk, og de begge var klare på det. Det er absolutt ikke en ting en bør holde skjult for dem.

Vil ikke psykomotorikeren kunne tilpasse behandlingen slik at en unngår de elementene som kan utløse nærpsykose? Eller at en går saktere fram til en tåler mer? Noen få steder står det at de behandler folk med psykose. Det viktigste er vel at de ikke utløser den eller forverrer tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retter til nærpsykose

En psykomotoriker skal kunne tilpasse behandlingen. Det er mennesker med psykosesymptomer som kan ha nytte av behandling hvis den tilrettelegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...