Gå til innhold

Hvis en sønn sier til sin mor


Gjest Vankelmodig

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen

Men hvis foreldrenes svikt har ført til at barna har mislykkes i alt dem har gjort? Å vokse opp med en ufør far hvor moren hater han fordi han gjør for lite, og så bo sammen med de til man er over 20... Mangelen på kjærlighet kan ødelegge liv.

Du kan ikke tillegge at det at det ikke har gått bra med deg bare det faktum at du ikke har fått klemmer. Det er selvsagt trist å ikke få det, men det påvirker ikke ens videre liv. Det har gått "bra" med meg og mine søsken selv om vi vokste opp uten å få klemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Bookworm

    8

  • Dorthe

    5

  • mrxx

    1

  • Lillemus

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vankelmodig

Du kan ikke tillegge at det at det ikke har gått bra med deg bare det faktum at du ikke har fått klemmer. Det er selvsagt trist å ikke få det, men det påvirker ikke ens videre liv. Det har gått "bra" med meg og mine søsken selv om vi vokste opp uten å få klemmer.

Du kan ikke dømme noen når du ikke har gått i deres sko. Les et at mine andre innlegg så kanskje du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke dømme noen når du ikke har gått i deres sko. Les et at mine andre innlegg så kanskje du forstår.

Nok en gang, dette handler om mer enn mangel på klemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er i så fall rare foreldre. Jeg har aldri vært borti noen som ikke koser ungene sine''

Jeg har aldri fått noen klem av mine foreldre, eller sett dem gi hverandre kjærtegn. Så sånne foreldre finnes.

Det høres ganske trist ut for meg for jeg er oppvokst med skikkelig koseforeldre, selv om faren min slet litt. Jeg husker han grøsset da jeg ville kose ham på halsen og da måtte jeg jo bare. Men tanta mi var ganske bitter på mora si, faren min sa aldri et ord om noen ting.

Hadde du noen andre som koste med deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at mor har sviktet, eller foreldrene har gjort det. Barn skal gis kos, trygghet og kjærlighet uten at de skal be om det. De formes av foreldrene og de vil jo ikke skjønne at de skal be om det en gang, før de er store nok til å skjønne det.

Selvsagt er dette foreldrene sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Det høres ganske trist ut for meg for jeg er oppvokst med skikkelig koseforeldre, selv om faren min slet litt. Jeg husker han grøsset da jeg ville kose ham på halsen og da måtte jeg jo bare. Men tanta mi var ganske bitter på mora si, faren min sa aldri et ord om noen ting.

Hadde du noen andre som koste med deg da?

''Hadde du noen andre som koste med deg da?''

Ikke når jeg var liten. Men etter at jeg kom opp i ca 10 års alder, så klemte jeg mødrene til noen av venninnene mine. Og når jeg var på leir, så forlangte jeg godnattklem av alle lederne.

Jeg har tatt igjen klemming i voksen alder, barna mine og mannen min klemmes flere ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Du kan ikke dømme noen når du ikke har gått i deres sko. Les et at mine andre innlegg så kanskje du forstår.

Jeg har gått i mine egne sko, og kommenterer mangelen på klemmer i forhold til hvordan det har gått meg senere i livet. Jeg sier som Bookworm: Du må se etter andre grunner enn manglende klemmer for å forklare hvorfor du har kommet skjevt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vankelmodig

Jeg har gått i mine egne sko, og kommenterer mangelen på klemmer i forhold til hvordan det har gått meg senere i livet. Jeg sier som Bookworm: Du må se etter andre grunner enn manglende klemmer for å forklare hvorfor du har kommet skjevt ut.

En klem er mer enn bare en klem. Om familien er uten kjærlighet er mangel på klemmer et symtom. Å vokse opp i en familie uten kjærlighet er mye mer alvorlig enn mangelen på klemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klem er mer enn bare en klem. Om familien er uten kjærlighet er mangel på klemmer et symtom. Å vokse opp i en familie uten kjærlighet er mye mer alvorlig enn mangelen på klemmer.

Mangel på klemmer kan være et symptom ja - hodepine kan også være et symptom på hjernesvulst, men ikke nødvendigvis... Derfor tror du fortsatt må se etter andre årsaker enn manglende klemmer for å forklare hvorfor man kommer skjevt ut i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

En klem er mer enn bare en klem. Om familien er uten kjærlighet er mangel på klemmer et symtom. Å vokse opp i en familie uten kjærlighet er mye mer alvorlig enn mangelen på klemmer.

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde du noen andre som koste med deg da?''

Ikke når jeg var liten. Men etter at jeg kom opp i ca 10 års alder, så klemte jeg mødrene til noen av venninnene mine. Og når jeg var på leir, så forlangte jeg godnattklem av alle lederne.

Jeg har tatt igjen klemming i voksen alder, barna mine og mannen min klemmes flere ganger daglig.

Det høres bra ut. Da har du nok fått din andel av klemmer her i livet :o) Det er godt å høre. Jeg tror faren min også tok igjen klemmene og fikk de trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Men hvis man aldri kan huske å ha fått en klem fra sin mor eller far, er det da en svikt fra foreldrenes side?

Ja, det synes jeg er svikt av foreldrene. Hudkontakt med andre mennesker er en nødvendighet for sunn utvikling. Alle liker ikke å klemme like mye, men selvfølgelig skal foreldre venne barn til nærhet ved klemming og å sitte på fanget og holde rundt. Etterhvert vil en finne ut hva hvert barn trives best med, alle er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

En klem er mer enn bare en klem. Om familien er uten kjærlighet er mangel på klemmer et symtom. Å vokse opp i en familie uten kjærlighet er mye mer alvorlig enn mangelen på klemmer.

Det er helt sant. Men i utgangspunktet var det mangel på klemmer du spurte om. Så kommer det mer og mer til. Det høres ut som en dysfunksjonell familie kanskje, det du beskriver. Men mange vokser opp i slikt, og klarer seg bra allikevel. Kanskje har de andre som 'ser' dem i barndommen. Så får en kjæreste eller venner hvor en kanskje blir kjent med familien. Og en kan bygge sin egen tilværelse helt uavhengig av oppveksten. Eller nesten da. Kanskje DU kan prøve å klemme dine foreldre? Venne dem til det? Kanskje dine foreldre har vonde barndommer bak seg. Da kan DU være den som sørger for at 'slektens forbannelse' kan snus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vankelmodig

Det er helt sant. Men i utgangspunktet var det mangel på klemmer du spurte om. Så kommer det mer og mer til. Det høres ut som en dysfunksjonell familie kanskje, det du beskriver. Men mange vokser opp i slikt, og klarer seg bra allikevel. Kanskje har de andre som 'ser' dem i barndommen. Så får en kjæreste eller venner hvor en kanskje blir kjent med familien. Og en kan bygge sin egen tilværelse helt uavhengig av oppveksten. Eller nesten da. Kanskje DU kan prøve å klemme dine foreldre? Venne dem til det? Kanskje dine foreldre har vonde barndommer bak seg. Da kan DU være den som sørger for at 'slektens forbannelse' kan snus!

Det er ganske ødeleggende å vokse opp med en ufør far og en mor som er sur fordi han er ufør og gjør for lite i huset. Jeg er ganske sikker på at en kjærlig familie hadde hjulpet mye da, og det inkluderer klemmer og foreldre som er glad i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Det er ganske ødeleggende å vokse opp med en ufør far og en mor som er sur fordi han er ufør og gjør for lite i huset. Jeg er ganske sikker på at en kjærlig familie hadde hjulpet mye da, og det inkluderer klemmer og foreldre som er glad i hverandre.

Ja, nærhet hjelper mot det meste! Har du hatt mangel på det, så gå ut i verden og skaff deg det på andre steder. Du har selv ansvar for ditt videre liv, enten du har hatt gode eller dårlige foreldre. 'Gode' foreldre kan også gjøre feil, mot bedre vitende, som kan skade avkommet. Du må ikke grave deg for mye ned i fortida. All forskning tilsier nå at det er usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vankelmodig

Ja, nærhet hjelper mot det meste! Har du hatt mangel på det, så gå ut i verden og skaff deg det på andre steder. Du har selv ansvar for ditt videre liv, enten du har hatt gode eller dårlige foreldre. 'Gode' foreldre kan også gjøre feil, mot bedre vitende, som kan skade avkommet. Du må ikke grave deg for mye ned i fortida. All forskning tilsier nå at det er usunt.

Ganske arrogant av deg å gi en så lettvint utvei. Du har tydeligvis ikke noe erfaring med Sosialkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Ganske arrogant av deg å gi en så lettvint utvei. Du har tydeligvis ikke noe erfaring med Sosialkontoret.

Du tilfører stadig vekk nye elementer. Det er nesten så jeg begynner å tro at du har startet en tulletråd! Beklager hvis ikke, men da har jeg heller ikke mer å tilføye. Du vil nok bare finne noe 'feil' i alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vankelmodig

Du tilfører stadig vekk nye elementer. Det er nesten så jeg begynner å tro at du har startet en tulletråd! Beklager hvis ikke, men da har jeg heller ikke mer å tilføye. Du vil nok bare finne noe 'feil' i alle svar.

Nei jeg gjør ikke det! Hadde du tatt deg tid til å lese hele tråden hadde du fått det med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnea79

''Hadde du noen andre som koste med deg da?''

Ikke når jeg var liten. Men etter at jeg kom opp i ca 10 års alder, så klemte jeg mødrene til noen av venninnene mine. Og når jeg var på leir, så forlangte jeg godnattklem av alle lederne.

Jeg har tatt igjen klemming i voksen alder, barna mine og mannen min klemmes flere ganger daglig.

Du er med andre ord nærmest et "løvetannsbarn" når det kommer til nærhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Du er med andre ord nærmest et "løvetannsbarn" når det kommer til nærhet!

''Du er med andre ord nærmest et "løvetannsbarn" når det kommer til nærhet!''

Ja, jeg er vel egentlig det. Jeg var klar over alt som barn at det var uvanlig ikke å få klemmer. Men det var først etter å ha fått egne barn at det har gått opp for meg hvor mye jeg gikk glipp av. Heldigvis kan man lære mye av andres feil, så mine barn har en helt annen oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...