Gå til innhold

X'n truer med å ta livet sitt..


Gjest vetikkehvajegskalgjøre.com

Anbefalte innlegg

Gjest vetikkehvajegskalgjøre.com

Jeg er i en fortvilet situasjon For ca 3 mnd siden gjorde jeg det slutt med kjæresten min gjennom 6 år. Han tok det veldig tungt, men aksepterte det. Jeg for min del hadde tenkt på dette lenge, og bearbeidet bruddet lenge i hodet mitt, så for meg var det bare en lettelse egentlig. Nå har jeg funnet med en ny kjæreste, og x'n min har akkurat funnet ut om oss.

Han ble helt fra seg! For det første syns han det er dårlig gjort av meg å skaffe meg ny kjæreste etter så kort tid, og spesielt når jeg vet at han fremdeles tar bruddet tungt sier han. Han mener det er respektløst av meg. Han sier han ikke takler dette, og han vet ikke hva han kommer til å gjøre hvis jeg ikke gjør det slutt men han nye. Og med dette mener han at han ikke vil leve lenger, han har ingenting å leve for hvis han vet at jeg er glad i en annen. Han sa det rett ut. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, har prøvd å snakke han til fornuft men til ingen nytte. Han mener at hvis det ikke er så seriøst mellom meg og han nye at jeg skal gjøre det slutt med han når jeg vet hvor tungt x'n min tar det. Hvis ikke kommer jeg til å miste han sier han. Hva gjør man i en sånn situasjon???

Han mener naturligvis at han nye ikke er noe bra for meg ( han har kanskje ikke vært mors beste barn oppgjennom, han har gjort litt småkriminelle ting i fortiden, men har skjerpet seg nå!) Jeg fikk vite av x'n min forskjellige ting han har gjort som jeg ikke visste fra før ( jeg vet noe fra før, han har fortalt noe selv), men blir naturligvis litt skeptisk. Jeg vet at x'n min ikke dikter opp disse tingene for han er ikke sånn. Så nå, mitt oppi alt har x'n min fått meg til å tvile på om det er noe å gå vidre med han nye. Jeg liker han nye veldig godt, og tror egentlig at vi kan får det bra sammen tross for fortiden hans, selv om jeg ble litt usikker da jeg hørte om de tingene han hadde gjort. Allikevel syns jeg det er verd å bli bedre kjent med han. Vi har det veldig bra når vi er sammen nå værtfall. Men jeg føler et tidspress på en måte, x'n min er på meg flere ganger for dagen ang dette, og jeg får ikke tid og rom til å finne ut hva jeg vil selv. Å finne ut om det er noe å satse på når en møter en ny tar tid, og jeg vil helst finne det ut selv uten at andre skal fortelle meg hva jeg bør og ikke. Nå har jeg ikke muligheten til det.

Nå føler jeg på en måte at x'n styrer livet mitt med å holde på sånn, og blir litt irritert, samtidig som jeg blir redd og må ta det han sier på alvor. Jeg ser jo hvor psykisk nedbrutt han er og jeg frykter for at han kan skade seg selv. Han nekter å snakke med noen andre, og jeg får ikke lov til å si det til noen heller. Hva gjør jeg??? Er jeg egoistisk som ikke tar hensyn til x'n i en sånn situasjon, hva ville dere gjort??

Tilslutt vil jeg bare si at jeg er fremdeles veldig glad i x'n min og vil selvfølgelig ikke at noe skal skje med han, og vi har vært veldig gode venner etter at det ble slutt. Og da mener jeg at vi har vært BARE venner!!

Takker på forhånd for evt svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest humpaluumpa

Vet du, slike innlegg trenger jeg nesten bare skumme igjennom for å gi deg et passende og rett svar. Overskriften forteller tema, men uansett omstendigheter er svaret det samme.

Med jevne mellomrom kommer slike innlegg inn her, og NHD og andre er klare på sin sak. _Han_ skal beholde ansvaret for sitt eget liv.

Siden dere har hatt et godt forhold i etterkant: Si du er lei deg for at han sliter, fordi du ønsker han alt godt, men at du ikke kan eller vil eller skal ta ansvar for hans liv. Det er hans valg alene. Legg ansvaret tilbake hvor det hører hjemme, hos han. I den grad du velger fortsatt dialog, be han oppsøke lege om han trenger det.

Man manipulerer ikke folk med å true med å ta sitt eget liv. Og du må ikke gå rett inn i det, og få dårlig samvittighet fordi _han_ ikke fungerer med seg selv. Det er ikke bra for han eller deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke gjøre noen ting. Du tar ansvar for ditt liv, din eks må ta ansvar for sitt liv. Å true med å ta livet av seg på denne måten er lavmåls, og du kan ikke på noen måte ta ansvar for dette.

Men du bør sikkert også sikkert kutte ned på kontakten med din eks når han er så godt informert om ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ham klar beskjed om at han ikke har noen som helst rett til å styre ditt liv, ikke på noen måte. Forholdet mellom deg og din nye kjæreste har ingenting med eksen å gjøre. Sine problemer får han ta med seg til fastlegen sin og ta det derfra.

Du skal selvfølgelig ikke gjøre det slutt med den nye fordi den gamle mener du skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest måkemor

Du må si tydelig til han at han har ansvaret for sitt liv, det er ikke ditt ansvar. Når han er så syk at han truer med å ta livet sitt bør han dra til legen.

Han må forstå at forholdet er slutt og da må du kutte ut å ha kontakt med han, ellers gir det han bare mere "næring" til å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Selv om 4 andre allerede har git deg svar vil jeg oså henge meg på - bare for å vise at vi er flere som sier det samme.

Han har ansvar for seg og sitt liv.

Som humpaluumpa sier, er dette også NHD (psykiater her inne) sitt standpunkt. Det er ikke ditt ansvar at ex'en sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva eksen din gjør eller ikke gjør skal du ikke ta noe som helst ansvar for, det får han ta ansvar for selv. Du kan jo ikke bli sammen med han igjen bare fordi han truer med dette. Han må selv ta konsekvensen av sine egne handlinger.

Han nye synes jeg heller ikke hørtes helt bra ut. De som holder på med eller har holdt på med småkriminelle ting holder jeg meg langt unna. De har jeg ikke så veldig stor respekt for. Det sier litt om hans personlige egenskaper som selvsagt ikke er så bra.

Hvis han ikke slutter med dette så vi du en vakker dag sitte og surve og klage for hva han holder på med, da vil jeg i tilfelle heller ikke synes så veldig synd på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gale menn!

Hva eksen din gjør eller ikke gjør skal du ikke ta noe som helst ansvar for, det får han ta ansvar for selv. Du kan jo ikke bli sammen med han igjen bare fordi han truer med dette. Han må selv ta konsekvensen av sine egne handlinger.

Han nye synes jeg heller ikke hørtes helt bra ut. De som holder på med eller har holdt på med småkriminelle ting holder jeg meg langt unna. De har jeg ikke så veldig stor respekt for. Det sier litt om hans personlige egenskaper som selvsagt ikke er så bra.

Hvis han ikke slutter med dette så vi du en vakker dag sitte og surve og klage for hva han holder på med, da vil jeg i tilfelle heller ikke synes så veldig synd på deg.

Jeg er enig med deg i at det ikke er så veldig synd på henne dersom hun fortsetter med den nye. Han høres ikke helt god ut, han heller. Før eller siden blir hun fanget inn i nettet hans også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...