Gå til innhold

Trenger hjelp til å få oversikt over livet

Gjest Trenger hjelp til å få oversikt over livet

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger hjelp til å få oversikt over livet
Skrevet

Situasjonen akkurat nå er temmelig frustrerende...og jeg må få en oversikt over hva jeg kan gjøre. Kjenner meg selv så godt at alt dette kan igjen føre til knekk i psyken...

Er gift for andre gang. To voksne barn fra forrige ekteskap.23-åring bor hjemme. 21-åring bor sammen med en kjæreste...hvor kjæresten har eget hus.

21-åringen er arbeidsledig...og er aktiv jobbsøker... Han har med seg mye økonomisk "tull" fra før av pga økonomisk uansvarliglighet. Nå ser det ut som om fortida...fra han var 18... og myndig...tar han igjen med et hav av inkassosaker...

Han har fått hjelp så langt jeg kan...men jeg ser ikke enden på dette...nå kan jeg ikke mere...

Han har ikke fortalt dette til kjæresten som han bor sammen med...tror det er en stolthet om at han ikke vil belaste henne for...

Han har ikke mulighet for arbeidsledighettrygd mens han venter på jobb. Det samme gjelder den som bor hjemme...og er arbeidssøkende også...

Jeg gir dem penger titt og ofte fra min egne beskjedne lønn... men jeg strekker ikke til her...

Jeg er sterkt fortvilet over begge barna...tross de begge er voksne...begge har en god utdannelse som egentlig har skulle ha gjort dem "levedyktig"...

Faren til barna bor langt unna...og er lite involvert i deres liv pga at barna ikke har lyst til å fortelle noen tunge ting pga av farens temerament

Jeg er veldig frustrert over begge barna...og jeg kjenner jeg er i faresonen med å bli deprimert...

Situasjonen med min nye mann er heller ikke bestandig så bra. Mye krangling som fører til at jeg blir deprimert og får ofte angst.

Han blir ofte temmelig sint for merkelige situasjoner... Det har blitt slik at når det oppstår en situasjon, så må jeg be om unnskyldning for dette...og si det var dumt gjort....lell om det han mener er helt på trynet...

Det er mange situasjoner akkurat nå som gjør til at jeg ligger i grensesland for å bli psyk...

Jeg har vært inn og ut til behandling før for depresjoner og angst...men nå er jeg visst på vei nedover igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene får ta seg en annen jobb enn den de er utdannet til dersom de ikke får noen jobb i den bransjen. Akkurat nå spiller det ingen rolle hva slags jobb det er bare den gir grunker i kassa.

Du skal ikke bruke alle pengene dine på voksne barn, ikke i en sånn grad at det går ut over deg selv. Hvis du har litt overskudd av penger og vil gi dem en slant ja, men ikke sånn at du selv må spinke og spare nei. Da syr du bare puter under armene på dem og de blir enda mer giddesløse i forhold til å ta seg andre jobber. Be dem ta kontakt med vikarbyråer f.eks.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en meget vanlig problemstilling blant mine pasienter.

Mitt råd: Kutt ut all økonomisk bistand til arbeids/utdannlingsledige. Kun ved å få kniven på strupen tvinges de til å ta ansvar for seg selv.

Gjest NAVnet skjemmer ingen
Skrevet

21-åringen kan starte opp med praksisplass eller kurs i regi av NAV og vil da ha rett på individstønad. Dette må være et bra alternativ til å være arbeidsledig og uten rett på dagpenger.

Videre kan man undersøke om man har rett på Husbankens bostøtte. (NAV) (www.husbanken.no)

Videre skal alle kommuner/NAV kontor ha tilgjengelig gjeldsrådgiver som kan hjelpe med å få oversikt over gjeld og gi råd og eventuelt praktisk hjelp i forhold til å inngå avtaler med kreditorene.

Ikke betal gjelda til 21-åringen eller forsørg vedkommende. Dette kan han ordne opp i selv om han tar ansvar ved å benytte seg av sine rettigheter på NAV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...