Gå til innhold

Er dette greit å si/selvmord


Gjest noen tanker nå på morran

Anbefalte innlegg

Gjest noen tanker nå på morran

Hver dag truer folk med å ta livet sitt. De forsøker mange ganger å legge ansvaret og skylden over på familie, ekser og venner ved å hevde at en slik handling vil skje dersom sånn og sånn eller pga det og det.

Men er det greit at man kan si. "Javel, gjør det du. Det er uansett ditt valg. Det har ikke noe med meg å gjøre."

Vil det øke selvmordsfaren tro, eller vil det virke motsatt. At "kandidaten" da ikke synes det er noen vits i å begå selvmord fordi trusselen han kom med ikke ble tatt imot slik han trodde/håpet/forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Datteren/venninna

Min "kjære" mor prøvde å få meg til å forandre mening for noen år siden gjennom en selvmordstrussel. Jeg svarte at det var helt og holdent hennes valg, ikke mitt.

Dette er nærmere 15 år siden, og såvidt jeg vet lever hun fortsatt i beste velgående.

En venninne skulle også ta sitt liv som hevn på en kjærest som gjorde det slutt. Jeg sa det samme til henne: Det er jo du som da får svi, siden det er du som forsvinner fra denne jorda. Det er ditt valg.

Også hun lever fortsatt, med ny mann og flere barn.

Å true med selvmord for å oppnå noe er fullstendig forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det vil ha noe å si fra eller til. Utagerende oppførsel, der i mot, vil nok begrenses kraftig det øyeblikk folk slutter å la seg manipulere. Og det er et stort pluss, for da vil flere ta ansvar for sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit å si det. Det er ikke mulig å forutse hvordan dette vil virke på den enkelte. Noen vil kanskje "ombestemme seg", andre vil kanskje bli mer bestemt på å gjennomføre trusselen.

Det som er helt greit, og som du bør gjøre, er å la være å la deg manipulere av den typen trusler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg har ansvaret for livet mitt

Tror det er 4 mennesker som har truet meg med dette i løpet av mitt liv. Mor, svigermor, eks. og nabo.

Alle sammen lever enda, jeg har også endelig forstått at dette ikke er mitt ansvar. Har måttet gått noen runder med meg selv for å skjønne at hva jeg gjør og ikke gjør har noen betydning for om et menneske lever, eller ikke.

Har tatt pistolen fra en person som rette denne imot seg og sa at han kunne heller skyte meg hvis han skulle skyte noen. Tøff som bare det når det står på, men har jeg noen problemer idag tro? Tja---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

Folk truer jo for å oppnå noe,ikke tvil om det. Ellers hadde de gjort det i det stille. Mangen har truet med det til meg iløpet av livet mitt,og det er vanskelig å håndtere slike ting. En av dem gjorde alvor av det til slutt,resten lever. Veldig vanskelig tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Javel, gjør det du. Det er uansett ditt valg. Det har ikke noe med meg å gjøre."

Jeg ville sagt det noe anderledes. Innholdet er det samme, men måten en sier det på er minst like viktig.

"Jeg/vi synes det er trist at du vurderer et slikt alternativ. Til syvende og sist er det dog du som må velge hva du vil gjøre. Selv om vi ønsker at du velger noe annet, er det valget ene og alene ditt ansvar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...