Gå til innhold

Psykiske lidelser og hukommels/konsentrason


Gjest okada

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg der ute?

Jeg er veldig glemsk. Har bipolar, vet ikke om det er sykdommen eller medisinene som gjør meg sånn?

Får kommentarer mange ganger daglig fordi jeg glemmer ting :(. Dette gjør blir jeg i dårlig humør av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bølger

Jeg er glemsk. Faller også ut av samtaler. Klarer ikke å konsentrere meg.

Psykiateren sier at det kan ta et år fra en depresjon gir seg før hukommelsen er

helt tilbake igjen, så det er enda et håp.

Jeg lurer selv på om medisinene kan være grunnen, så får håpe at NHD

kan svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

Jeg er glemsk. Faller også ut av samtaler. Klarer ikke å konsentrere meg.

Psykiateren sier at det kan ta et år fra en depresjon gir seg før hukommelsen er

helt tilbake igjen, så det er enda et håp.

Jeg lurer selv på om medisinene kan være grunnen, så får håpe at NHD

kan svare på det.

Henger meg på denne. Har skikkelig trøbbel med å konsentrere meg om lengre tekster, eller å henge med et litt fornuftig TV-program. Opplever også at det er mer vanskelig for meg å lære ting utenat. Før hadde jeg skikkelig klisterhjerne, men nå forsvinner det jeg har brukt et par dager på å lære meg utenat etter veldig kort tid. Før jeg ble skikkelig dårlig og begynte med medisiner var det ikke sånn i det hele tatt!

Av en eller annen rar grunn går det litt greiere for meg å skrive, men jeg må ha to vinduer oppe om jeg skal kunne konsentrere meg om alt som står i hovedinnlegget for å kunne svare. De lengre innleggene er det ikke skjeldent jeg dessverre må gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg husker dårlig og synes det er vanskelig å henge med både når jeg leser eller ser på film og tv. Verst er engstelsen for at jeg skal bli avslørt i samtale med andre mennesker. Jeg er så redd for at de skal oppdage hvor lite jeg får med meg. Jeg er redd for at de skal bli fornærmet eller tro at jeg ikke er interessert i hva de forteller meg.

Som Medicnerd (tror jeg) skriver under her så er det vanskelig å svare her inne på dol fordi jeg må ha hovedinnlegget foran meg for å kunne svare. På den korte tiden det tar å lese et innlegg har jeg ofte glemt innholdet.

Den dårlige hukommelsen og konsentrasjonsvanskene begrenser meg i arbeidslivet. Det er jeg veldig lei meg for.

Jeg klarer ikke å se de helt store sammenhengene må jeg innrømme, men ofte så tror jeg at dette er blitt verre de siste 10-12 årene (etter at jeg begynte med medisiner AP og SS). Andre dager igjen så tror jeg disse kognitive problemene har med grunnlidelsen å gjøre (psykoselidelse).

Jeg skammer meg faktisk over å ha disse problemene uansett hvor umodent og teit det enn høres.

Da hjelper det faktisk litt å vite at det er andre som har det akkurat som meg.

Det prøver jeg å huske på! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne. Har skikkelig trøbbel med å konsentrere meg om lengre tekster, eller å henge med et litt fornuftig TV-program. Opplever også at det er mer vanskelig for meg å lære ting utenat. Før hadde jeg skikkelig klisterhjerne, men nå forsvinner det jeg har brukt et par dager på å lære meg utenat etter veldig kort tid. Før jeg ble skikkelig dårlig og begynte med medisiner var det ikke sånn i det hele tatt!

Av en eller annen rar grunn går det litt greiere for meg å skrive, men jeg må ha to vinduer oppe om jeg skal kunne konsentrere meg om alt som står i hovedinnlegget for å kunne svare. De lengre innleggene er det ikke skjeldent jeg dessverre må gi opp.

Både bipolar sykdom og medikamentell behandling av den påvirker konsentrasjon og hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zyprexa???

Ja, og Lamictal, det mener jeg NHD har nevnt en gang.

Noen ganger føler jeg meg faktisk forgiftet av disse medikamentene. Det er skummelt å tenke på at dette kan skade hjernen, kanskje til og med permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihas

Jeg har også problemer med konsentrasjon og hukommelse.

Det er 20 år siden jeg fikk diagnosen bipolar.

For meg har dette vært økende. Jeg har nå konkret problemer med å lære nye ting, delta i en diskusjon, holde tråden i et TVprogram, lese tyngere bøker, osv. Enkelte dager kan jeg ikke kjøre bil!

Jeg opplever at en bipolar lidelse over tid sliter, ikke bare på kropp og psyke, men fører til en " mental utmattelse".

For meg har disse problemene ført til, at jeg isolerer meg. Det blir rett og slett for slitsomt å være sammen med folk.

Håper legen har en kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg husker dårlig og synes det er vanskelig å henge med både når jeg leser eller ser på film og tv. Verst er engstelsen for at jeg skal bli avslørt i samtale med andre mennesker. Jeg er så redd for at de skal oppdage hvor lite jeg får med meg. Jeg er redd for at de skal bli fornærmet eller tro at jeg ikke er interessert i hva de forteller meg.

Som Medicnerd (tror jeg) skriver under her så er det vanskelig å svare her inne på dol fordi jeg må ha hovedinnlegget foran meg for å kunne svare. På den korte tiden det tar å lese et innlegg har jeg ofte glemt innholdet.

Den dårlige hukommelsen og konsentrasjonsvanskene begrenser meg i arbeidslivet. Det er jeg veldig lei meg for.

Jeg klarer ikke å se de helt store sammenhengene må jeg innrømme, men ofte så tror jeg at dette er blitt verre de siste 10-12 årene (etter at jeg begynte med medisiner AP og SS). Andre dager igjen så tror jeg disse kognitive problemene har med grunnlidelsen å gjøre (psykoselidelse).

Jeg skammer meg faktisk over å ha disse problemene uansett hvor umodent og teit det enn høres.

Da hjelper det faktisk litt å vite at det er andre som har det akkurat som meg.

Det prøver jeg å huske på! :o)

http://go.startsiden.no/go/e/right_deskit_5;siteId=185;afu=www.startsiden.no/http://www.abctv.no/node/7075?autoplay=1

Kanskje en mellomting hadde vært okey? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med konsentrasjon og hukommelse.

Det er 20 år siden jeg fikk diagnosen bipolar.

For meg har dette vært økende. Jeg har nå konkret problemer med å lære nye ting, delta i en diskusjon, holde tråden i et TVprogram, lese tyngere bøker, osv. Enkelte dager kan jeg ikke kjøre bil!

Jeg opplever at en bipolar lidelse over tid sliter, ikke bare på kropp og psyke, men fører til en " mental utmattelse".

For meg har disse problemene ført til, at jeg isolerer meg. Det blir rett og slett for slitsomt å være sammen med folk.

Håper legen har en kommentar.

Lurer på om det er sykdommen som gjør dette? Og kan evt medisiner hindre litt av denne utviklingen? Eller er det en kombinasjon av medisiner og sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Zyprexa???

jeg har aldri fungert så bra i mitt liv som da jeg brukte zyprexa, så det tror jeg ingenting på.

aldri fått så mye skryt av lærere før noen sinne...

toppkarakterer!!

synd den gjorde meg så feit at jeg måtte slutte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest profile

Kan det ha noe med trening å gjøre også? Når en er syk og kanskje går hjemme og mye alene, at ikke hukommelsen og konsentrajonen får så mye å bryne seg på. At det er som muskler at en må trene for at de skal holde seg sterke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Ja, og Lamictal, det mener jeg NHD har nevnt en gang.

Noen ganger føler jeg meg faktisk forgiftet av disse medikamentene. Det er skummelt å tenke på at dette kan skade hjernen, kanskje til og med permanent.

de skader ikke hjernen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de skader ikke hjernen

Det tror jeg så hjerne :-). Jeg også synes jeg fikk litt bedret hukommelse faktisk når jeg startet med trilafon. Men nå var jeg veldig hyper også, så hva som var hva er ikke godt å si. Nå er det høst og jeg holder på å gjør forberedelser til vinterdvalen. Samler nok mat og sånt :-). Er så borti natta trett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

Det tror jeg så hjerne :-). Jeg også synes jeg fikk litt bedret hukommelse faktisk når jeg startet med trilafon. Men nå var jeg veldig hyper også, så hva som var hva er ikke godt å si. Nå er det høst og jeg holder på å gjør forberedelser til vinterdvalen. Samler nok mat og sånt :-). Er så borti natta trett.

For min del tror jeg Seroquel og Rivotril er det som slår serg mest på kognitive evner hos meg. Tar også Lamictal. Siden jeg har epilepsi, går jeg til rutinekontroller hos en nevrolog. Jeg husker at han spurte meg om jeg hadde merket noe slike problemer en gang. Men den Rivotrilen må jeg ha - ikke fordi jeg er hekta på det, men fordi den har reddet meg fra anfallshelvete.

En annen litt sprø greie var at jeg tidligere i pga. depresjon forsøkte å øke på dosen med Lamictal. Snakke om en forsiktig økning på til sammen 100mg. Etter denne økningen var det som om kroppen bare sa til meg at jeg fikk for mye medisin... Vanskelig å forklare, men jeg fikk blant annet sterke kriblinger i kroppen og en generell følelse av å ha for mye av ett eller annet i meg. Da jeg fikk målt serumnivået (28) og ikke var blitt noe bedre, trappet jeg ned igjen og satte i gang med antidepressiv ved siden av. Jeg følte det nesten på dagen etter at jeg gjorde første nedtrapping på Lamictal! Hadde ikke følelsen av å ha noe som ikke skulle være i kroppen mer.

Vi er forskjellige... Serummålingen lå jo innenfor referanseområdet, men det var jo nesten på topp. Jeg føler meg tjue ganger bedre nå, med den medisinkocktailen jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...