Gå til innhold

Belastende navn om 10-20 år.


Gjest Hva tror du?

Anbefalte innlegg

Nei, tekst er noe herk fra tid til annen :)

Men jeg forsøkte altså å erte trådstarter litt, siden han/hun generelt bare nevnte navn som er populære for øyeblikket.

*Hehe* Men det er jo fantasiløst da, når Emilie og Markus har vært på navnetoppen i år etter år og foreldre fremdeles fortsetter å kalle ungene sine det med stor sannsynlighet for at det blir 4 Emilier og 5 Markuser på samme klassrtrinn selv på middels store skoler...

Navnene er fine, det er ikke det, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg syns det er tvilsomt med folk som velger sjeldne navn til ungene. De skal faktisk leve med navnene hele livet.

Har selv et uhyre sjeldent navn, og skulle ønske jeg hadde et vanlig navn.

I tillegg så syns jeg denne tråden var direkte ufin og fornærmende mot de som har valgt disse navnene til barna sine...

''Har selv et uhyre sjeldent navn, og skulle ønske jeg hadde et vanlig navn.''

Det finnes en mellomting mellom Emilie og Esmeralda da. ;o) Man trenger ikke ta den heeeelt ut selv om man styrer unna navnetoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Har selv et uhyre sjeldent navn, og skulle ønske jeg hadde et vanlig navn.''

Det finnes en mellomting mellom Emilie og Esmeralda da. ;o) Man trenger ikke ta den heeeelt ut selv om man styrer unna navnetoppen.

Vet Emilie er populært, men kjenner faktisk ikke til noen barn som heter det *s*

Kaja, Maria, Julie/Julia og Anna derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet Emilie er populært, men kjenner faktisk ikke til noen barn som heter det *s*

Kaja, Maria, Julie/Julia og Anna derimot...

Både Emilie og Markus / Marcus er klart på vei ned igjen. Det skjer nesten alltid med navn som har hatt en veldig oppgang - når folk oppdager at de er på topp, synker de igjen. Men det tar litt tid før "alle" oppdager det...

Jeg har en venninne som fikk barn omtrent samtidig med meg begge gangene - hun har brukt begge navnetoppene fra de årene, først Marte og så Emilie.

Minsten min har et navn som var _veldig_ populært rundt 1970, og som derfor "ingen" smågutter heter nå. Færre enn 30 fikk det navnet det året han ble født, nå er det under 10 i året. Men duverden så mange gutter som kommenterer at "...det heter faren min / onkelen min også"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hehe* Men det er jo fantasiløst da, når Emilie og Markus har vært på navnetoppen i år etter år og foreldre fremdeles fortsetter å kalle ungene sine det med stor sannsynlighet for at det blir 4 Emilier og 5 Markuser på samme klassrtrinn selv på middels store skoler...

Navnene er fine, det er ikke det, men...

Hehe, ja. Det hadde ikke vært mitt valg.

Men jeg tror ikke de blir mer belastet enn andre av den grunn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny har aldri vært spesielt høyt oppe på navnestatistikken. Det var mest populært på 50-tallet.

http://www.ssb.no/emner/00/navn/gutter/johnny.gif

Ellers er det ikke noen bombe at du kjenner opptil flere Johnny som ikke er kriminelle. Statistikk handler om de virkelig store tall. Og utbredelsen av navnet har selvsagt betydning.

''Statistikk handler om de virkelig store tall. Og utbredelsen av navnet har selvsagt betydning.

''

Ja, mener å huske at jeg for en del år siden leste at det mest vanlige navnet (da) på norske fanger var Jan. Men det er jo ikke så rart, for det er det mest vanlige guttenavnet totalt sett i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Hehe* Men det er jo fantasiløst da, når Emilie og Markus har vært på navnetoppen i år etter år og foreldre fremdeles fortsetter å kalle ungene sine det med stor sannsynlighet for at det blir 4 Emilier og 5 Markuser på samme klassrtrinn selv på middels store skoler...

Navnene er fine, det er ikke det, men...

Ja, jeg tenker som deg, men det kan jo hende at disse foreldrene velger navnene _nettopp_ fordi de er vanlige/populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har selv et uhyre sjeldent navn, og skulle ønske jeg hadde et vanlig navn.''

Det finnes en mellomting mellom Emilie og Esmeralda da. ;o) Man trenger ikke ta den heeeelt ut selv om man styrer unna navnetoppen.

Det er jeg enig i, men det er forferdelig trøblete å hete noe ingen andre heter og som folk ikke aner hvordan de skal uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva tror du?

Holder en knapp på Kenneth!!

Hva med Kim? Sturle og Vetle?

Forsåvidt enig med Maya. Denne tråden var ufin. Vi er slemme;-)

Jo Kim kanskje. Men jeg jeg tror det er helt andre typer foreldre som velger Sturle og Vetle. Mer sånne lærertyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva tror du?

Du har sikkert rett. Stakkars Kenneth har nok de verste oddsene. Bare det å ha foreldre som har sånn smak sier litt om hvem du blir;)

Jeg savner forresten Markus på lista di. Har møtt mange små menn med det navnet som viser alle tegn til å kunne bli noen røvere.

Markus burde stått på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Emilie og Markus / Marcus er klart på vei ned igjen. Det skjer nesten alltid med navn som har hatt en veldig oppgang - når folk oppdager at de er på topp, synker de igjen. Men det tar litt tid før "alle" oppdager det...

Jeg har en venninne som fikk barn omtrent samtidig med meg begge gangene - hun har brukt begge navnetoppene fra de årene, først Marte og så Emilie.

Minsten min har et navn som var _veldig_ populært rundt 1970, og som derfor "ingen" smågutter heter nå. Færre enn 30 fikk det navnet det året han ble født, nå er det under 10 i året. Men duverden så mange gutter som kommenterer at "...det heter faren min / onkelen min også"!

Gutten min har et navn som jeg egentlig assosierte med gamle onkler og folk 2-3 generasjoner bak meg - men som mannen min veldig gjerne ønsket, siden det var et navn som hadde vært i slekta lenge. Jeg brukte lang tid på å venne meg til det (før og under graviditeten altså) - men var ganske klar for det da han ble født.

Noen år etter han ble født var navnet med på 10 på topp lista - og navnet er ganske vanlig på gutter i området her nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har et navn som jeg egentlig assosierte med gamle onkler og folk 2-3 generasjoner bak meg - men som mannen min veldig gjerne ønsket, siden det var et navn som hadde vært i slekta lenge. Jeg brukte lang tid på å venne meg til det (før og under graviditeten altså) - men var ganske klar for det da han ble født.

Noen år etter han ble født var navnet med på 10 på topp lista - og navnet er ganske vanlig på gutter i området her nå :-)

Ja, det går i bølger - og de navnene som brukes minst, er de som foreldrene tror at "alle" heter, dvs. de som var mest brukt i deres egen generasjon. Jeg synes det er spesielt rart at de bibelske navnene som Daniel, Benjamin, Johannes, Lukas og Markus er så "in" i kretser der religion ikke er noe tema. Noen av disse har jo lange tradisjoner her, spesielt i enkelte strøk av landet men Lukas?

Mormoren min het Amanda til mellomnavn. Vi syntes det var helt håpløst, og motorbåten deres ble for moro skyld kalt det samme (dog ikke skrevet på båten, men allikevel). Og jeg har en eldgammel, inngiftet tante som heter Emma - hun framsto som en gammel tante allerede for 45 år siden da jeg var liten, og det var bare gamle damer som het det.

At småjenter skulle gå rundt og hete Emma og Amanda hadde ingen trodd på 60-tallet. I hvert fall ikke vi som var barn da og som heter Anne, Liv, Berit, Bente, Kari og Hilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Statistikk handler om de virkelig store tall. Og utbredelsen av navnet har selvsagt betydning.

''

Ja, mener å huske at jeg for en del år siden leste at det mest vanlige navnet (da) på norske fanger var Jan. Men det er jo ikke så rart, for det er det mest vanlige guttenavnet totalt sett i Norge.

Ja, det ble omtalt for å drepe myten om at fengslene er befolket av Ronny og Kenneth. Sistnevnte synes jeg forresten er et ganske fint navn, men det er litt fremmedartet, typen "fant et fint navn i et ukeblad" - som Jannicke o.l.

Det er greit at man i den konkursstatistikken har sett på et forhold mellom antall eiere og antall konkurser med samme navn, men det gir jo bare mening for de navnene som har en viss utbredelse uansett. Tjostolv og Bodvar vil ikke nå opp, om de er aldri så kriminelle. Adrian og Elias inntar nok rettsalene om noen år, mens det vil være lenger mellom hver Roger og Johnny, bortsett fra i hvitsnipp-sakene, der forbryterne gjerne er litt eldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det ble omtalt for å drepe myten om at fengslene er befolket av Ronny og Kenneth. Sistnevnte synes jeg forresten er et ganske fint navn, men det er litt fremmedartet, typen "fant et fint navn i et ukeblad" - som Jannicke o.l.

Det er greit at man i den konkursstatistikken har sett på et forhold mellom antall eiere og antall konkurser med samme navn, men det gir jo bare mening for de navnene som har en viss utbredelse uansett. Tjostolv og Bodvar vil ikke nå opp, om de er aldri så kriminelle. Adrian og Elias inntar nok rettsalene om noen år, mens det vil være lenger mellom hver Roger og Johnny, bortsett fra i hvitsnipp-sakene, der forbryterne gjerne er litt eldre...

''Tjostolv og Bodvar vil ikke nå opp, om de er aldri så kriminelle. Adrian og Elias inntar nok rettsalene om noen år, mens det vil være lenger mellom hver Roger og Johnny, bortsett fra i hvitsnipp-sakene, der forbryterne gjerne er litt eldre...''

Nemlig:-)

Lurer forresten på om det blir en økning i Tjostolv'er framover? Folk lar seg jo påvirke av navn i media, men det spørs om dette er riktig type medieomtale, da...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Tjostolv og Bodvar vil ikke nå opp, om de er aldri så kriminelle. Adrian og Elias inntar nok rettsalene om noen år, mens det vil være lenger mellom hver Roger og Johnny, bortsett fra i hvitsnipp-sakene, der forbryterne gjerne er litt eldre...''

Nemlig:-)

Lurer forresten på om det blir en økning i Tjostolv'er framover? Folk lar seg jo påvirke av navn i media, men det spørs om dette er riktig type medieomtale, da...;-)

Møtte ei dame her om dagen som het Tjodunn. Hun og Tjostolv hadde utgjort et flott navnepar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte ei dame her om dagen som het Tjodunn. Hun og Tjostolv hadde utgjort et flott navnepar :-)

Oi, oi! Det var jammen et spesielt navn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte ei dame her om dagen som het Tjodunn. Hun og Tjostolv hadde utgjort et flott navnepar :-)

''Møtte ei dame her om dagen som het Tjodunn. Hun og Tjostolv hadde utgjort et flott navnepar :-)''

Så kunne de fått barna Tjodhild og Tjodleif! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Møtte ei dame her om dagen som het Tjodunn. Hun og Tjostolv hadde utgjort et flott navnepar :-)''

Så kunne de fått barna Tjodhild og Tjodleif! ;o)

..og det å ha seg kalles bare "tjohei"? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...