Gå til innhold

Dyne i stua - tabu?


Luska

Anbefalte innlegg

Hjemme hos oss liker vi godt å kose oss i sofaen foran tv med dyna over oss. Det skjer kanskje ikke hver dag, men flere ganger i uka.

Har egentlig ikke tenkt noe særlig over det - det var helt vanlig for meg også da jeg var barn. Men da det ble tema i en samtale med et par venninner, virka det nesten som de ble lettere sjokkert over at jeg hadde med dyna inn i stua. Det var liksom litt uhygienisk, skjønte jeg at de mente.

Eneste "problemet" jeg ser, er at det blir litt fortere støvete i stua pga dette, men det er det verdt, syns jeg ;o)

Hvordan er det hos dere? Er det tabu med dyne i stua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fru krokodille

Ikke tabu, men heller ikke vanlig. Unntak har skjedd spes. når ungene har vært syke og ligget på sofaen og hoppet i feber. Ellers greier vi oss stort sett med ullpledd vi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tabu hos oss i alle fall :)

Hvis ungene er syke, ligger de på sofaen oppredd som seng,- og hvis de fryser kan de hente dyna om de gidder - istedetfor å ta et teppe. Hvis de smiler litt ekstra, kan det hende jeg henter dyna til dem...

Nå er de tenåringer, da - men det har vel vært sånn siden de var små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hender at jeg tar den med meg i stua, men ikke så ofte som dere. Den ene venninna mi har sin i stua hver kveld. Jeg reagerer ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tabu, men heller ikke vanlig. Unntak har skjedd spes. når ungene har vært syke og ligget på sofaen og hoppet i feber. Ellers greier vi oss stort sett med ullpledd vi :-)

Ja, ullpledd har jo vi også, men liker liksom best dyna, da. Har noe med "tyngden" dyna gir i forhold til pleddet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Dyne i stua har vi bare når barna er syke og skal få slappe av foran TV-en.

Jeg synes dyner hører til på soverommet, det blir så rotete når de tas inn i andre rom.

Men at de skal føre til så mya støv synes jeg høres rart ut.

Jeg ville nok stusset om jeg kom på besøk til noen og de hadde dyner i sofaen når alle var friske. Men hva du gjør hjemme hos deg er selvsagt din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyne i stua har vi bare når barna er syke og skal få slappe av foran TV-en.

Jeg synes dyner hører til på soverommet, det blir så rotete når de tas inn i andre rom.

Men at de skal føre til så mya støv synes jeg høres rart ut.

Jeg ville nok stusset om jeg kom på besøk til noen og de hadde dyner i sofaen når alle var friske. Men hva du gjør hjemme hos deg er selvsagt din sak.

Vi har ikke dyner i stua hvis vi får besøk *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JUSTaMinute

Jg forbinder med dyne på sofa'n med sykdom. Når en begynner å bli så bra at en kan komme ut av soverommet, er det godt med dyna på sofa'n. Ellers bruker jeg pledd når jeg skal ha det litt godt og varmt. Sover jeg middag på sofa'n, så er det med pledd. Fryser jeg om kvelden, henter jeg et pledd. Menuhygienisk er det vel ikke. Det er som du sier, støv som er problemet i såfall, men en kan jo bare riste dyna ut av vinduet før en tar den inn i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært sjelden jeg selv tar med dyna i sofaen. Men barna tgjør det gjerne om morgenen, særlig i helgene når de har god tid til å kose seg foran tv`n.

Det hender også at de tar den med i sofaen når de kommer hjem fra skolen.

Jeg ser ikke noe problem ved dette, annet at det ser litt "rotete" ut, så de får besked om å ta med seg dynene på rommet igjen når de ikke er i bruk.

Vi har også et pledd liggende i sofaen på vinterstid. Så jeg bruker helst dette.

Jeg finner ikke noen fornuftige argumenter hverken for at dette skulle være særlig uhygienisk eller et "tabu"

Men jeg ville nok kalt det en "uting" hvis dyna lå på sofaen til enhver tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på uhygenisk, tenker dine venninner kanskje på det at man kanskje ligger naken under dyna om natta og kanskje bedriver visse ting der... ;-)

Eller motsatt... at man sitter under dyna med klær man har brukt her og der hele dagen...... for så å legge seg naken der på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Ikke tabu hos oss. Før hadde vi ofte det, men ikke så mye nå lengre. Det er rett og slett fordi vi har alle soverom oppe og stua er nede, så tar ikke med oss dynene ned. Har mange pledd som vi heller bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det er ikke tabu, men det hender veldig sjelden. Må være hvis jeg ikke er helt bra, eller hvis jeg fryser veldig. Innimellom legger jeg også dyna i stua en stund før jeg legger meg sånn at den ikke er så kald :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånn var et hos oss :)

Vokste opp med en mor som mente at det var veldig ugreit at vi var i sengen med klær på. Og jeg mener bestemt at det handlet om at det var uhygienisk ja, vi hadde jo vært rundt omkring, gjerne sittet på rompa på bakken etc..... derfor ville hun ha sengetøyet i skuffen på dagtid. (full oppredning hver kveld ja)

Dette gjør nok at jeg som flere andre sier, forbinder dyner i stuen med sykdom, for når vi var syke og dermed i pyjamas eller t-skjorte beregnet til å være under dynen i, så var det helt greit om vi hadde den med ut i stuen.

Støv og at det også gjør at det ser rotete ut, gjør at jeg har holdt samme linje som min mor ang dyner i stuen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen prinsippiell oppfatning av dette. Men spørsmålet er først og fremst av teoretisk interesse, da vi har tykke og varme pledd i stua som kan benyttes dersom man vil lune seg litt.

Men det har vel skjedd at junior har fått med seg dyna i stua i forbindelse med sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene pleier å ta dynene sine inn i stua lørdag og søndag morgen og sitte og kose seg med barne-tv med dyna rundt seg. Synes det er koselig jeg!

Vi voksne har aldri dyna i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...