Gå til innhold

NHD: Kognitiv terapi?


Gondor

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å oppsøke en psykolog for å, i samarbeid med han eller henne, finne noen strategier for å bedre kunne håndtere en depresjon. Er det dette som kalles kognitiv terapi?

Kan jeg skrive et kortfattet brev eller må jeg legge til andre elementer også? Jeg skal selvfølgelig skrive diagnosen bipolar 2 og medisinene lamictal og fluanxol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MedicNerd

Jeg regner med du står i kontakt med en lege som skriver ut medisinene dine? Fastlege eller psykiater? Vedkommende kan henvise videre - kanskje vet de hvem som er dyktige på kognitiv terapi. Legen som henviser vil jo skrive relevante opplysninger om både diagnose og medisiner. Dere burde i samråd snakke om hva som skal stå i henvisningen. I tillegg er det nok ikke noe i veien for at du også kan legge ned noe skrevet med dine egne ord i søknaden.

Kognitiv terapi går i krothet ut på å se hvordan negative tankemøntre vi ofte har går utover følelsene våre (gjør oss nedstemte, fører til angst, bekymring osv). Man jobber for å finne alternative måter å tenke på - gjenkjenne det automatiske negative og trene seg opp til å tenke noe alternativt som påvirker i positiv retning. Kanskje et dårlig eksempel... Men ta meg da. Når jeg skal reise et sted er jeg veldig redd for å glemme medisiner eller andre viktige ting fordi jeg er en distre rotekopp. Men likevel husker jeg det nettopp fordi at jeg vet at jeg er så distre og derfor er jeg ekstra bevisst på å huske!

Du finner MASSE info om kognitiv terapi på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...