Gondor 4 750 517 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Jeg har bestemt meg for å oppsøke en psykolog for å, i samarbeid med han eller henne, finne noen strategier for å bedre kunne håndtere en depresjon. Er det dette som kalles kognitiv terapi? Kan jeg skrive et kortfattet brev eller må jeg legge til andre elementer også? Jeg skal selvfølgelig skrive diagnosen bipolar 2 og medisinene lamictal og fluanxol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MedicNerd 0 0 Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Jeg regner med du står i kontakt med en lege som skriver ut medisinene dine? Fastlege eller psykiater? Vedkommende kan henvise videre - kanskje vet de hvem som er dyktige på kognitiv terapi. Legen som henviser vil jo skrive relevante opplysninger om både diagnose og medisiner. Dere burde i samråd snakke om hva som skal stå i henvisningen. I tillegg er det nok ikke noe i veien for at du også kan legge ned noe skrevet med dine egne ord i søknaden. Kognitiv terapi går i krothet ut på å se hvordan negative tankemøntre vi ofte har går utover følelsene våre (gjør oss nedstemte, fører til angst, bekymring osv). Man jobber for å finne alternative måter å tenke på - gjenkjenne det automatiske negative og trene seg opp til å tenke noe alternativt som påvirker i positiv retning. Kanskje et dårlig eksempel... Men ta meg da. Når jeg skal reise et sted er jeg veldig redd for å glemme medisiner eller andre viktige ting fordi jeg er en distre rotekopp. Men likevel husker jeg det nettopp fordi at jeg vet at jeg er så distre og derfor er jeg ekstra bevisst på å huske! Du finner MASSE info om kognitiv terapi på nett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.