Gå til innhold

"bare" angst?


Gjest twilight

Anbefalte innlegg

Gjest twilight

Jeg har vært plaget med angst den siste tiden, og skal til legen for å snakke om dette snart. Går per dags dato ikke på noen medisiner, og har aldri gjort det heller.

Angsten er nå så ille at jeg har det vondt følelsesmessig hver dag, og store deler av dagen. Jeg går på skolen, og prøver å være aktiv. Men jeg har vanskeligheter med å sove. Jeg er under en del stress. Men det vil letne over helgen, og da tror, og håper jeg at det blir bedre.

Forsøker å unngå alkohol. Jeg orker heller ikke fester, selv om jeg vet jeg ikke burde la angsten forhindre meg i å være sosial.

Lurer på om dette utelukkende er angst, eller om det er en depresjon.

Jeg føler meg både glad og trist, om hverandre. Men generelt, har jeg denne spenningen inne i meg, som forhindrer meg i å føle virkelig glede. Jeg gjør alt for å slappe av. Tenner stearinlys, hører på rolig musikk etc.

Gruer meg til helgen. For da blir angsten ofte værre. Og jeg har masse skolearbeid jeg skal gjøre.

Men tingen er, at jeg er redd for å gå til legen, jeg er redd for å bli henvist til psykiater, og mest av alt er jeg redd for medisiner. Så jeg har til nå hatt en slik "det går over holdning", eller "jeg trosser angsten holdning". Men nå er jeg redd for at jeg ikke er sterk nok.

Hvordan har dere det med medisiner? Nedsetter det deres funksjonsevne? Eller kan jeg regne med at angsten i seg selv er værre enn bivirkninger av medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Romanov

Hei.

Slik du beskriver det høres det ut som det er angst som er grunnlidelsen, men at du føler deg trist fordi du har sånn angst.

Du burde ikke være så redd for å snakke med legen om dette.

Legen vil neppe henvise deg til psykiater i første omgang.

Mer sannsynlig er det at du får spørsmål om du vil bli henvist til en psykolog. Eller at du spør om det, hvis du ønsker det.

Om du får tilbud om medisiner med det første vet jeg ikke, leger praktiserer ofte ulikt der.

Du bør ikke være redd for medisiner.

Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg sliter også med en angstlidelse, og bruker medisiner for det.

Og for meg er angsten selv værre enn evt. bivirkninger av medisin. Det finnes ganske mange medisiner mot angst, og ikke alle har så fæle bivirkninger. Så du bør ikke være redd.

Ellers virker det jo som om du har en god holdning, og at du prøver å tenke positivt. Og det er veldig bra.

Skjønner at du gruer deg til legen, men du har ingenting å tape på det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...