Gjest Ung mann, med halsbrann Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Hei, Jeg er en mann i begynnelse av 30 åra, jeg har i en tiårs periode vært plaget med halsbrann, har brukt syrenøytraliserende midler og dette har hjulpet. Fikk for to år siden påvist betennelse i spiserøret (gastroskopiundersøkelse), men samtidig fant de at lukkemuskelen min fungerte som normalt. Jeg fikk behandling med Nexium som lindret, men plagene gikk ikke over. Sluttet å bruke Nexium etter endt behandling, men halsbrannen og smertene i brystregionen har vedvart. Etter dette har jeg med suksess lindret plagene med Gaviscon, noe som danner en barriere mellom mage og spiserør. Dette bruker jeg etter behov og når jeg legger meg. Plagene er forøvrig ikke tilstede om morgenen på tom mage. Under et lengre opphold i utlandet gikk jeg tom for Gaviscon, noe som ikke lot seg oppdrive. Jeg fikk kraftige plager med halsbrann og veldige smerter i brystregion, noe som førte til mangel på søvn. Jeg har så lenge jeg kan huske vært sterkt plaget med luft i magen, noe som har ført til frekvent frivillig/ufrivillig luftavgang (enten som raping eller som flatus). Øl, vin, gjærbakst, stress øker luftplagene. Jeg tenkte derfor dette kunne være årsak til halsbrannplagene, siden min lukkemuskel skal være ok og at jeg kjenner syre komme opp i halsen når jeg raper. Jeg kjøpte da et produkt på apoteket som reduserer luft i magen, Gas-X (Simethicone 125 mg), tar en tablett etter måltid og før sengetid. I over to uker har jeg brukt medisinen og har ikke hatt halsbrann en eneste gang, men har fortsatt smerter i brystregionen. Det tar kanskje en stund for en betennelse i spiserøret leges? For å summere opp: Jeg ville da tro at min løsning for halsbrann er problemer med luft i magen? Kjenner du til det aktive stoffet Simenthicone? Har du noen forslag til medisiner mot luftplager i magen som selges i norske apoteker? Har du hørt om tilsvarenede løsning på halsbrann? Håper på svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/337380-halsbrann-og-luft-i-magen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det kan være flere årsaker til halsbrann og derfor er det klokt å ta gastroskopi hvis plagene har vært langvarige som vil vise om lukkemuskelen er i orden og om man eventuelt har magesår. Det er også viktig å teste om man har bakterien "Helicobacter pylori" i magen som kan behandles med antibiotika om nødvendig. Noen kan også ha nytte av å måle syreproduksjonen i magesekken gjennom 24 timer via en nesesonde. Nexium reduserer produksjonen av magesyre, Gaviscon er et algeprodukt som legger seg som et skumlokk øverst i magesekken og hindrer syre å komme opp i halsen. Simenthicone er en syrenøytraliserende medisin basert på mineralet silisium og en ganske ufarlig medisin. I Norge finnes liknende produkter i helsekostbutikker og på apotek uten resept. Enkelte kan ha godt av å kutte ut melk og melkeprodukter en stund for å se om plagene blir bedre. Det er også lurt å unngå løk, stekt mat og store mengder kaffe. PÅ den annen side virker kamillete og fennikelte beroligende og luftdempende på magen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/337380-halsbrann-og-luft-i-magen/#findComment-2839518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.