Gå til innhold

Vaksinenekt


signaturløs

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har MS, som er "nevrologisk sykdom og skade".

Men på legekontoret sa de at han ikke er i risikogruppen fordi sykdommen hans (slik han har det) går ut over svelging og lunger.

Er ikke det litt rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syk pleier

Det er riktig at du ikke nødvendigvis er i risikogruppen selv omdu har MS. Hadde han hatt diabetes eller hjerte/lunge sykdom i tillegg derimot! Han er heller ikke spesielt utsatt for å få disse sykdommene som MS pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at du ikke nødvendigvis er i risikogruppen selv omdu har MS. Hadde han hatt diabetes eller hjerte/lunge sykdom i tillegg derimot! Han er heller ikke spesielt utsatt for å få disse sykdommene som MS pasient.

Takk for svar, men da burde jo Helsemyndighetenes risikogruppekriterie "nevrologisk sykdom eller skade" blitt omformulert eller fått et tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men da burde jo Helsemyndighetenes risikogruppekriterie "nevrologisk sykdom eller skade" blitt omformulert eller fått et tillegg.

Ja, du har et poeng. Migrene f.eks. er også en nevrologisk sykdom, men man er ikke i risikogruppa for SI for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kontrollerer de at det bare er de som er i risikogruppene som får vaksinen?

Om vaksinasjonen foregår på legekontoret, spørres det etter fødselsdata og så slås det opp på data. Der står diagnosen(e).

Hvis sekretæren er i tvil, konfererer hun med legen.

Hvordan de sjekker andre steder (enn ved legekontor), aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vaksinasjonen foregår på legekontoret, spørres det etter fødselsdata og så slås det opp på data. Der står diagnosen(e).

Hvis sekretæren er i tvil, konfererer hun med legen.

Hvordan de sjekker andre steder (enn ved legekontor), aner jeg ikke.

Selvfølgelig, når vaksinasjonen er på legekontorene er jo ikke det noe problem. Her skjer vaksinasjonene på helsestasjon, og jeg har ikke hørt noe om at jeg trenger bekreftelse fra lege på at jeg tilhører en risikogruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, når vaksinasjonen er på legekontorene er jo ikke det noe problem. Her skjer vaksinasjonene på helsestasjon, og jeg har ikke hørt noe om at jeg trenger bekreftelse fra lege på at jeg tilhører en risikogruppe.

Nei, du trenger ikke det. Du må fylle ut skjema med navn og fødselsnummer, og krysse av for at du er i risikogruppa. Ingen spørsmål eller noe utover det... om de sjekker seinere tviler jeg på men.. Blir da dokumentfalsk og du har jugi til deg vaksina hvis de sjekker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...